Gezocht vrijwilligerswerk moeder- en kindzorg in Afrika

Hoi allemaal,

In juli 2009 ben ik afgestudeerd als HBO-Verpleegkundige, daarna heb ik meteen een traineejaar gevolgd op de Medium Care Neonatologie in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Vanaf september ga ik de tropencursus van het Havenziekenhuis in Rotterdam doen.

In maart 2011 wil ik voor 6/7 weken ontwikkelingswerk gaan doen in Afrika, het liefst binnen de moeder- kindzorg, dan wel de zorg voor de zieke pasgeborene, omdat dat mijn bijzondere interesse heeft en ik daar al de nodige werkervaring in heb opgedaan. In de zomer van 2009 heb ik een maand lang meegelopen in een missieziekenhuis in Kameroen, ik heb een redelijke indruk gekregen van hoe de Afrikaanse gezondheidszorg kan zijn.

Ik ben nog op zoek naar een project/organisatie waar ik vrijwilligerswerk kan doen gedurende 6/7 weken in een Afrikaans land, liefst binnen de moeder-kindzorg, heeft iemand tips? Mijn Frans, is maar heel matig, daarom wil ik graag gaan werken in een land waar hoofdzakelijk Engels wordt gesproken.

Bedankt alvast!
Groetjes Colinda

Hoi Colinda,

Kijk eens op www.s2sfoundation.org naar het project Warembo Girls. Hoewel dit geen bevallingskliniek is, gaat het wel om moeder en kind zorg maar dan voornamelijk vanuit maatschappelijk oogpunt en niet zozeer op medisch vlak. Warembo girls project ligt in Kenia (Mombasa) dus daar wordt Engels gesproken.

Mocht je je medische expertise in willen zetten dan kan je ook nog kijken op www.doingoood.nl. Het project APDK is gericht op lichamelijk gehandicapte kinderen met bijvoorbeeld een waterhoofd of klompvoeten. Wel met kinderen maar niet zozeer pasgeborenen. Verder verwacht ik bij Doingoood een nieuw project (vanaf september) gericht op een verstoten gemeenschap waar de oudste generatie lepra heeft. Hierdoor wordt de hele community uitgestoten ookal zijn de anderen gezond. Hier hebben we ook mensen nodig met medische expertise voor het verzorgen van de wonden van de bejaarden die nog wel lepra hebben. Ik ben hier zelf geweest en was zeer onder de indruk.

Wie weet heb je er wat aan. Mijn dagboek over vrijwilligerswerk kan je lezen op www.inekeinafrika.nl.

Hartelijke groet,

Ineke van Huuksloot

www.cambodja-dutch.org