Gezocht: Skileraren die een opleiding hebben gehad

Hallo iedereen,
Om te beginnen iedereen een spetterend nieuwjaar gewensten veel geluk in 2008. Nu mijn verhaal : Ik ben 16 jaar en ben een zeer goede skiier en een redelijke snowboarder :slywink:. Omdat ik al goed kan skiieen zou ik heel graag skileraar worden om zo les te kunnen geven en zo goede taalbeheersing te krijgen. Ik heb al redelijk wat gegoogled maar ben er niet veel wijzer op geworden. Daarom zoek ik mensen die een opleiding tot skileraar hebben gevolgd en mij zo wat informatie kunnen geven. Liefst iemand die een anwarter in Oostenrijk heeft gehaald maar mensen van nederland zijn ook altijd welkom. DE OPLEIDING WIL IK WEL IN DE ZOMER DOEN.je mag me altijd een prive-bericht sturen en dan kunnen we daarna via msn verder praten.
Alvast Bedankt Groetjes Glenn

Hai, ik ben skilerares en heb mijn Anwarter gehaald in Oosternrijk. Als jij dit ook wil moet je een willekeurige skischool in Oostenrijk bellen/mailen/schrijven en vragen of ze nog skileraren nodig hebben. Via hun kun je dan je Anwarter halen en heb je gelijk een baan. Of dit mogelijk is in de zomer weet ik niet.
Groetjes en succes,
Janien

Bedankt voor je reactie Janien :chin:

Ik heb zelf in het voorjaar - zomer - herfst (duurt van mei tot november) mijn “Nederlands A” gehaald. Een opleiding die vergeleikbaar is met Anwarter in Oostenrijk. Technisch gezien is de moeilijkheidsgraad ongeveer hetzelfde of misschien iets hoger, maar er wordt meer aandacht besteed aan het methodisch & didactische deel dan in de Anwarter die uiteidenlijk maar een week duurt.
De “Nederlands A” (ski instructeur A) opleiding zijn 7 dagen in Nederland (4x snowworld, 2x borstels 1x indoor rollen) en een sneeuwweek van 9 dagen in November.
De Nederlandse opleding wordt door bijna iedere skischool in Duitsland & Oostenrijk geaccepteerd en je kan er natuurlijk ook in Nederland les mee geven. Frankrijk is lastiger, maar dat geld ook met Anwarter.

Na mijn opleiding ben ik gaan werken op de baan in Nederland waar ik ook mijn stage gedaan heb (voor de Nederlans A opleiding is 20 uur stage verplicht om ervaring op te doen). In de winter zit ik enkele weken in Oostenrijk als skileraar / begeleider van jeugdreizen.

De “Nederlands A” opleiding wordt gegeven door de NskiV. Meer info vindt je op www.wintersport.nl

Kan je hierna ook je Landes Halen ??
En kan je misschien ook de werkomstandigheden vertellen als je in Oostenrijk bent ? Leer je zo snel je Taal ??
Alvast bedankt voor je informatie :chin:

Of je hierna meteen op kan voor Landes weet ik niet, maar ik denk dat ze willen dat je toch eerst Anwarter gaat halen.
De “Nederlands A” opleiding wordt volledig in het Nederlands gegeven, wel krijg je een onderdeel theorie met de meest voorkomende woorden m.b.t. het geven van skiles in het frans, duits & engels, maar dit wordt niet op het examen getoetst.
Ik geef in Oostenrijk alleen Nederlandse kinderen les, tijdens het werk gebruik ik dus nauwelijks duits. Mijn kennis van het duits ligt ook niet op zo’n hoog niveau. Ik beheers de basis, en kan mij verstaanbaar maken, maar daar houd het wel op. Toch merk ik wel dat het snel verbeterd, en hetgeen ik vroeger op school geleerd heb komt wel weer ‘bovendrijven’.
In Oostenrijk zijn veel skischolen die juist op zoek zijn naar Nederlandse leraren. Ze zijn over het algemeen goed opgeleid (de “Ned. A” ligt toch op een iets hoger niveau dan de Anwarter, met name de onderdelen van methodiek en didactiek (oa. de verplichte stage) en spreken vaak ook 3 talen redelijk. Daarbij komen er natuurlijk bergen Nederlanders :).

Een ander voordeel is dat je indien je een “Ned. A” diploma hebt je in Nederland ook nog makkelijk les kan gaan geven. Zowel op een indoor rolbaan als op een sneeuwbaan. Er is, met name in de 3 wintermaanden een tekort aan leraren, dus je hoeft niet bang te zijn dat je niets kan vinden indien je in nl. ook een avondje/dag/weekend in de week les wilt geven.

Bovenstaande is in ieder geval mijn motivatie waarom ik voor “Ned. A” gekozen heb en niet de Anwarter (kan ook in nederland via bv. snowsportsacadamy).

Succes, en wil je nog iets weten? Vraag gerust.

hallo hallo

het allerbeste is je opleiding bij de SBSSV te halen daar kan je, anwärter, landes1, landes2, alpin, en staatlich doen.
alles te halen, je duits leer je door het lesgeven heel snel, natuurlijk niet zo vloeiend als al die oostenrijkers maar het gaat heel snel dat je je goed verstaanbaar kan maken

ikzelf werk al 4 jaar voor dezelfde skischool en heb ook enige ervaring in skiles geven(woon inmiddels ook in de bergen)

de werkomstandigheden
je werkt zeg maar 4 uur per dag, soms heb je ook middagspause met je kinderen dan worden het er 5 uur
skileraren training heb je natuurlijk ook om je kunnen te verbeteren

betaald krijg je ook redelijk goed, als alles mooi geregeld is net als bij ons kun je gratis wonen en krijg je je middageten ook gratis en bij de prijsuitreiking kun je 3 uur gratis drinken wat je wil(als dat nou niet mooi is).

verders elke dag sneeuw, en vrolijke mensen, en betere job bestaat niet toch??

groeten

marleen

Haaay,

Ik heb zelf ook diverse verhalen gehoord over anwärter, nsl e.d. Bij veel skischolen in Oostenrijk wordt nsl niet geaccepteerd. Is een nederlands skileraren diploma. Je kan wel via nederland ook je anwärter halen, maar dan meot je daarvoor de nsl doen. Is erg duur en onnodig.

Scenic, de opleiding die jij noemt heb ikeigenlijk nog nooit van gehoord. Lijkt me wel uitgebreider als de nsl.

Ik ga zelf 3 juli anwärter ski doen bij sbssv (www.sbssv.at) in Kaprun is dat. Het diploma wordt wereldwijd erkend en Salzburg staat ook goed bekend om zn opleidingen. Als je ook kan boarden kan je ook een duo opleiding doen dat je zowel ski als snowboard haalt.

groetjes, Wendy