Hoi! Van februari t/m augustus ben ik van plan om met een Working Holiday visum naar Australie te gaan. Mijn voornaamste doel is het aanvullen van mijn spaargeld om verder te reizen. Ik wil mij dus oriënteren op baantjes waarmee ik, naast het bekostigen van onderdak, eten etc., ook wat geld kan sparen.
Nu is mij verteld dat ik het beste op zoek kan gaan naar fruit picking, farm jobs of werken in een road house o.i.d. Uiteraard hangt het hierbij af van je eigen bestedingspatroon hoeveel geld je uitgeeft. Aangezien ik al een keer in Australie ben geweest en al redelijk wat gezien heb, verwacht ik tijdens het reizen niet super veel op reis te gaan. Dat scheelt dus.
Ik vraag mij af wie al wat ervaring heeft met dit type baantjes, en waar ik het beste op kan letten wanneer ik t.z.t. op zoek ga naar een baantje. Hoe weet je of iets betrouwbaar is, is stukloon beter dan een vast uurloon, hoeveel geld zal ik ongeveer verdienen en uiteraard, hoeveel zou ik kunnen sparen.
Via Kilroy heb ik in ieder geval al een handig overzicht gevonden met waar in welk seizoen wat geoogst kan worden (http://travels.kilroyworld.nl/media/3234203/harvest_guide_oz.pdf). Queensland lijkt mij dan de beste optie, maar van anderen hoorde ik juist dat je in de Outback meer geld kunt verdienen op een farm of road house. Ik ben al in de Outback geweest, en vond het af en toe creepy omdat sommige plekken zó ongelooflijk uitgestorven zijn. Werken op een roadhouse in the middle of nowhere lijkt mij een interessante ervaring maar aan de andere kant best eng als ik ergens als meisje helemaal alleen op een afgelegen road house beland :paranoid:.
Oh, en niet onbelangrijk: hoe zit het met het geld dat je verdient en na afloop mee wilt nemen naar Nederland? Is het beter om dat cash te doen of met een electronic transfer via de bank? De vorige keer had ik het precies zo uitgekiend dat ik al het geld op mijn Australische bankrekening op had gemaakt voordat ik terugkeerde naar NL. Dat zal deze keer dus niet het geval zijn… Ook ben ik benieuwd naar hoe ik de ingehouden Australische belasting (volgens mij 30%?) terug kan krijgen.
Afin, het is een heel verhaal en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt voor jullie hulp!