Wij zijn zojuist teruggekomen van een fantastische safari van 10 dagen door 5 wildparken in Noord Tanzania met aansluitend 1 week relaxen op Zanzibar. Wij hebben via BrendAfrica een privé reis geboekt voor ons gezin (4 personen, 2 jongens van 10 en 12 jaar). Ik kan dit echt iedereen aanraden. Brenda heeft voor voor ons alles tot in de puntjes geregeld en ook nog voor een schappelijke prijs. We hebben 5 verschillende wildparken bezocht: Serengeti, Ngorongoro, Arusha NP, Lake Manyara, Tarangire. We hebben ook een bezoek gebracht aan de Masai en zijn gaan jagen met de Hadzabe stam (bosjesmensen). We hebben overnacht in luxe lodges maar ook in minder luxe lodges en in tented camps midden in het wildpark waar je s-nacht’s de wilde dieren hoort. Alle lodges waren brandschoon en hadden zeer goed sanitair. Ook het sanitair in de wildparken is brandschoon. Brenda heeft met al onze wensen rekening gehouden en zelf had ze ook nog hele leuke ideeën. Onze chauffeur heette Longi en hij heeft ons 10 dagen in zijn jeep rondgereden. Longi is geweldig. Hij heeft humor, dringt zich niet op, is een geweldige spotter en weet alles van de dieren, de gebieden en het leven in Noord-Tanzania. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring en kent bijvoorbeeld de hele Serengeti. Wij hebben deze reis alleen maar genoten, de rest werd voor ons gedaan dankzij de goede organisatie van Brenda. Mocht iemand vragen hebben over onze reis, wil ik deze graag beantwoorden. Angela
HoI!
Wij hebben plannen om in februari te gaan maar twijfelen tussen Noord ( wat jullie hebben gedaan) en Zuidtanzania.
In het Noorden zou weinig afwisseling zitten ( minder( en de afstanden die gereden moeten wordne zouden erg lang zijn. KLopt dit??
WAAR HEBBEN JULLEI GESLAPEN?
Ik ken het verschil niet omdat ik nooit in Zuid-Tanzania geweest ben. Brenda van Brendafrica adviseerde ons in het begin ook om naar Zuid-Tanzania te gaan maar wij wilden zelf graag de Serengeti en de Ngorongoro zien. je kan haar natuurlijk altijd (vrijblijvend) om advies vragen. Ze kent het hele land uitstekend. Wij hebben 5 verschillende wildparken gezien. Arusha Wildpark is leuk om te beginnen omdat je daar mag wandelen en je ziet er voornamelijk giraffen, wrattenzwijnen, buffels en apen. De Nogrongoro is natuurlijk fantastisch. Deze krater is een werelderfgoed en je ziet er erg veel dieren, vooral de neushoorn zou je hier moeten zien. De Serengeti is ook weer anders, hier zie je eigenlijk alle dieren dus ook leeuwen. Olifanten, zebra’s, giraffen, gnoes, buffels en apen zie je eigenlijk overal, echter in Lake Manyara (voors ons 2e park) zagen we onze eerste grote olifant van heel dichtbij en dat was ook de enige die we in dat park zagen. In de dagen erna (Serengeti en Ngorongoro) hebben we hele hordes olifanten gezien met baby-olifanten. Elke dag gebeurt er wel iets dat je dag uniek maakt. De afstanden die gereden worden in het Noorden vind ik niet erg lang. Van Lake Manyara (flamingo’s) naar de Serengeti duurde wel 1 dag maar dat is is één lange dag safari. Wij wilden ook niet steeds te lang rijden en daar heeft Brenda goed rekening mee gehouden. Je moet ook echt vroeg opstaan om de dieren te zien en ze in actie te zien. S-middags liggen ze allemaal te slapen in de zon onder een boom. Wij waren met 2 kinderen en die hadden na 10 dagen safari wel genoeg wilde dieren gezien want een zebra bljft een zebra. Wij hebben in lodges en in tented camps geslapen. Alle tented camps hadden heerlijke bedden en eigen sanitair. Onze eerste lodge was de Loboko lodge om de hoek bij Arusha national park. Deze lodge is door een Nederlander opgezet en wordt gerund, onder leiding, door voormalige staatkinderen, die worden opgeleid door deze nederlander pom een vak te leren. Echt fantastisch!!! Onze laatste lodge (tarangire lodge) was erg luxe met een zwembad en een fantastisch uitzicht over park Tarangire. We konden ook een keer de tent niet in omdat er een giraf voor de ingang stond. Sommige lodges hadden een zwembad. De accomodatie was steeds fantastisch en het het eten was goed (als je van kip en rijst houdt).
Beste Aleta,
Ben je inmiddels als iets verder met je vakantieplannen? Toevallig heb ik deze week een artikeltje geplaatst in het Tanzania forum waarbij de verschillen tussen Noord en Zuid Tanzania aan bod komen. Zowel logistieke verschillen als het verschil in het aanbod van parken komt hierin aan bod. Als je het interessant vindt, kan je het eens lezen. Dit is de link: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=192852
Mocht je naar aanleiding van het lezen van het artikel nog specifieke vragen hebben, dan kan je altijd even contact opnemen door te reageren op dit bericht of via de contactgegevens op de website van Matoke Tours.
Heel veel plezier bij het plannen van je reis!!
Groetjes,
Lisa
Matoke Tours