Gewoontes en gebruiken

Elk volk heeft zijn gewoontes en gebruiken. Mijn vraag aan de expats geef eens aan wat je in de Filippijnen als buitenlander niet moet doen en waar je rekening mee met houden. Als voorbeeld toeristen die in een shoppingmall in een hemd zonder mouwen lopen. Wat vinden de Filippino’s daarvan? Geef o.a. ook eens antwoord op “geen nee kunnen zeggen” en “losing face”.

nooit je eigen boos maken ze hebben korte lontjes en zijn rap op hun teentjes getrapt

Eindelijk eens een ander geluid! Het is overal rozezeur als het over de filipijnen gaat. Terwijl de mensen bij far niet zo aardig zijn als bijv. in Cambodja. Hoorde ook veel ter plekke van expats dat ze erg op zichzelf kunnen zijn om het voorzichtig uit te drukken. En zelfs een ngo meldde dat zelfs op Bohol toeristen h e l e m a a l niet zo welkom zijn als in hun reisgidsje staat (en soms worden aange/overvallen).

Ik zit hier nu reeds een viertal jaren en heb nog nooit een probleem gehad met de locals. Je moet je niet aanstellen tov hen. Sommige buitenlanders denken dat ze hier dezelfde service (oa in restaurants) kunnen krijgen zoals “thuis”. Maar dat is helemaal niet zo. Maak je nooit nerveus als iets niets naar wens verloopt. Sommige buitenlanders zijn zo arrogant dat ze de locals uitmaken als iets niets naar wens verloopt. Wij zijn en blijven buitenlanders, en zijn HUN gasten. En dat kan inderdaad tegen jou keren, als je je arrogant opstelt tov hen. Dan kunnen ze wel snel reageren van :Go back where you come from.

Korte teentjes hebben ze wel als een buitenlander een negatieve commentaar heeft. Ik vroeg ooit aan mijn buur om zijn hond wat beter te controleren. Zeer vriendelijk gevraagd. Die hond blafte dag en nacht. Reactie : “If you dont like it, move out, hu.” Een echte “je m’en fous” mentaliteit. Mijn vriendin heeft het dan maar geregeld. Maar in het algemeen is het een enorm vriendelijke bevolking, waarbij de Westerlingen nog heel veel van kunnen leren. Niets hebben, en toch goedgezind door het leven stappen, zonder te klagen.

Wij moeten ons aan hen aanpassen en niet omgekeerd. En het gezegde van :“Be nice to people and people will be nice to you”, geldt zeker voor de Filippijnen.

Je kan wel vrienden maken, maar maak het niet TOO close. Want dan gaan ze misschien wel voordeel proberen te maken uit de vriendschapsrelatie. Beetje afstand houden is niet slecht. En dadelijk laten merken dat je geen bank bent. Dan moet je niet “neen” zeggen als er iets gevraagd wordt.

Ik denk dat ik nog wat ga blijven :slight_smile: Voor geen geld van de wereld ga ik terug naar Europa.

“Sommige buitenlanders zijn zo arrogant dat ze de locals uitmaken als iets niets naar wens verloopt. Wij zijn en blijven buitenlanders, en zijn HUN gasten. **En dat kan inderdaad tegen jou keren, als je je arrogant opstelt **tov hen.”

Ik vind dit geen fijne manier van op iemand te reageren. Je plakt mij daarmee een etiket op en hecht geen waarde aan mijn waarnemingen. Tegenover het (non-) argument dat je er al jaren woont zet ik overigens het feit dat de opm. over Bohol afkomstig is van de country director van een wereldwijd opererende, bij de VN geaccrediteerde, bekende NGO die aktief is o.a. op Bohol.

Oeps…van korte teentjes gesproken :slight_smile: Als jij je aangevallen voelt door mijn repliek, is dat op jouw rekening te schrijven. Mijn repliek is een persoonlijke mening , die hoogstwaarschijnlijk gedeeld wordt door de meeste expats, en die alleen maar wilt bedoelen dat als je mensen met respect behandelt, je respect terug krijgt.
En, tussen haakjes : In Cambodja gebeurt er niks zeker ??

I rest my case.

Het is lange tenen en korte lontjes…

Met jouw mentaliteit en stomme verbazing over de reactie erop kan jij inderdaad - zoals je beschrijft in je 1e reply - beter wat afstand houden tot Filipijnen. Want voor je het weet heb je in de grootste problemen. Wat bedoel je overigens met “gebeurt er in Cambodja dan niks?” Wat gebeurt er dan op de Filipijnen?

Beste …

Missschien heb jij minder prettige ervaring maar de filippijnen die ik ken zijn aardig en correct in omgang
Maar net als hier moet je je aanpassen dat is in iedere land zo
Veel bedrijven zoeken de parel van Asia op en dat is zeker te danken aan de mensen !!

Mabuhay …of te wel Welkom doet z`n naam eer aan daar

:NETHERLAN
Arno

Filipijnen zijn hartstikke aardig. Maar het is zeker niet de parel van Asia. Doch zo’n beetje het enige aziatische land dat er niet in slaagde mee te doen of zelfs maar te profiteren van de enorme economische groei in Azie. Hetgeen algemeen wordt toegeschreven aan de Filipijnse mentaliteit.

Eeeh Ron, dit is iets te kort door de bocht en heeft zeker niets te maken met de Filippijnse mentaliteit (was dat maar waar, dan zou het land een betere toekomst hebben) maar met politieke kwesties. De regering in de Filippijnen heeft er grote baat bij de grootste bevolking groep arm te houden; verborgen en verstrengelde belangen, banden met Amerika etc etc.

De filipijnse regering houdt ism de imperialisten economische groei tegen?

for everybody
wees jezelf, in Europe, in Azië, in Amerika, in Afrika
Hang niet de dikke nek uit en zie jezelf niet als een miljonair. Ga om met de gebruiken en de cultuur van het werelddeel waarin je vertoeft.
Overal zijn er vriendelijke mensen, weet dat wanneer jezelf vriendelijke bent meestal ook tegenover jou iemand is die ook vriendelijk is. Een Aziaat zit anders in mekaar dan een Europeaan. De gedachtengang is anders, very different, probeer het niet te veranderen.
Kijk een tijdje uit je doppen, sla de mensen gade, probeer hen te begrijpen en je komt ver, heel ver.
een citaat: een vriend van mij kocht een elektrische boormachine om gaten te boren, gaf die aan een familielid omdat dit het werk zou bespoedigen. Het familielid was immers gaten aan het boren met een handboor uit de ‘jaren stillekes’. Terwijl mijn vriend bij het familielid was gebruikte hij het boormachien, doch wanneer hij het huis uit was gebruikte hij terug de handboor.
Mijn vriend stelde dit vast op een dag en vroeg ernaar hoe het kwam dat hij toch de handboor gebruikte ? Het familielid antwoordde het volgende… Een elektrisch boormachien gebruikt elektriciteit en dat kost pesos, een handboor kost mankracht en geen pesos, daarbij als wij een handboor gebruiken gaat het werk trager en verdienen we meer pesos! hmmm niet zo slecht bekenen maar ge moet de gedachtengang volgen.
grts Chris

Ik heb bij De Slegte een boekje gekocht “a quick guide to customs & etiquette” daarin heb ik antwoord gevonden op mijn vragen.
Culture smart! Philippines. Graphic Arts Books. 3,99 euro
ISBN 1-55868-837-4
Daarin o.a. dos, don’ts, and taboos.
Een aanrader voor degene die voor het eerst naar de Filippijnen gaat.

op de filippijnen zijn ze mijns inziens veel westerser dan in de rest van azie. zal men in cambodje heel lang vriendelijk blijven tov een zeurende westerling, dan zal je op de filippijnen veel sneller lik op stuk krijgen. filippinos zijn in mijn ogen zeer direct. (of hebben een kort lontke) wat dat betreft vind ik ze verassend veel lijken op nederlanders. ook op het vliegveld, de mall etc waar het druk is is erg herkenbaar! mensen lopen tegen elkaar op zijn erg lomp en kijken niet uit, net als in ons eigen landje. wat dat betreft is men in de rest van zo-azie wat sierlijker en kijkt men wel uit. Anders dan in nl staan de filippijnen er om bekend om altijd voor te dringen oa in de winkel, wat dat betreft zijn nl ers gelukkig wat beter opgevoed!

hoi alle

ik noem geen naam of zo,maar wij westerlingen kunne nog veel leren van die filippintjes,ben er ook al veel geweest,en moest ik vandaag kunne vertrekken na dat land dan liever vandaag dan morgen,zoveel hou ik van dat land met alles erop en eraan,maar nog een paar jaartjes en weg ben ik,en europa well pffffffff…zeg het genoeg ??

Ik ben vanuit de filipijnen doorgevlogen naar indonesie. Alleen maar positief zijn over filipino’s is belachelijk. Zelfde geld voor indonesiers (wat een draaikonten vergeleken met de recht toe recht aan filipino’s, je weet hier echt nooit hoe het zit en het is ook wel prettig als de voedselingedienten niet op de grond naat het toilet worden klaargemaakt). Maar Nederlanders zijn en blijven het vreemdste volk (al die opgeheven vingertjes bij een kritisch geluid, waar komt die houding toch vandaan? Omdat ze zo dicht op elkaar zitten?).

elk zen gedacht he ron,ik hou van ze en heb er veel respect voor,en trouwens is nie de nederlanders alleen,ook de belgen etc
elk jaar opnieuw kijk ik ernaar uit om te vertrekken,vakantie
maar op een dag ben ik wel weg …voorgoed…

Gewoontes en gebruiken ?

Tja er valt veel over te vertellen, maar doorgaans zijn Filipino’s erg aardig en gastvrij. Zolang je hun respecteert en niet hun gaat afzeiken met je beter weet mentaliteit uit NL.

Wat je niet moet doen:
In een kroeg bij drinkende Filipino’s blijven zitten.
Een dame aanranden want straffen die wil je NIET weten
Een Filipino gaan slaan, want dan krijg je de hele bups over je heen
Softdrugs meenemen en denken dat ze niet zo bekrompen moeten zijn, dit wordt namelijk je dood.
In een winkel iets meenemen of vergeten te betalen, is gewoon niet handig
Steek ook nooit een middelvinger op, zeker niet tegen de politie
Blaf hun niet af

En eigenlijk zijn het gewone nette mensen die net ietsies bruiner en kleiner zijn dan wij. Ik ben zeker niet de gemakkelijkste maar ik kom er erg graag.

Groet, Foots :wereld: