Gewerkt in spanje en je blijft daar wat dan?

heb even een vraagje/probleem.
Ik heb afgelopen zomer (tot oktober) in Spanje gewerkt en aan t einde netjes mijn finiquito gekregen. Maar ik begreep nu van spaanse mensen die bij mij werkten dat zij a.h.w. een uitkering krijgen als zij niet werken na die periode. Je moet daarvoor dan woonachtig zijn in spanje. Ik ga nu begin december weer terug naar Spanje en heb nog geen werk. Heb ik dan ook recht op die uitkering? En kan iemand mij überhaupt uitleggen wat dat betekent/inhoud voor mij voor als het zich in de toekomst weer eens afspeelt? Want zelf snap ik er niet zoveel van.

Als iemand nog werk heeft voor mensen afgestudeerd aan de hogeschool voor toerisme en recreatie en met twee jaar werkervaring in Spanje, laat het me dan ook weten. (locatie: Benidorm)

Groeten Martijn Quist

Hai,

Even kort:

Elke 4 maanden die je werkt heb je 1 maand recht op een werkloosheids-uitkering. Ook wel “paro” genoemd. je moet wel binnen 15 dagen naar het INEM gaan, om je als werkloos in te schrijven. Heb je er geen gebruik van gemaakt, dan kun je na opnieuw te hebben gewerkt, hier met terugwerkende kracht gebruik van maken. Er is een minimum aan gewerkte maanden, om aanspraak te maken. Uit mijn hoofd is dit 8 maanden, maar ik kan mij vergissen.

Verder kun je ook in nederland, je Spaans ww uitkering te gelde maken. Als je ooit in Nederland de ww in gaat, dan wordt ook rekening gehouden met je Spaanse arbeidsverleden.

groeten,

C