gevaar Chernobyl

Volgend jaar zou ik graag eens naar Kiev reizen en Chernobyl bezoeken.
Is het eigenlijk veilig en medisch verantwoord om Chernobyl te boezoen?

Tijdens de vliegreis naar Kiev ontvang je meer straling dan tijdens een bezoek aan Tsjernobyl.

Ik heb hier tijdje terug iets over op tv gezien. Nederlandse reporter ging daarheen. Had speciaal pak aan met bepaalde meters en die dingen sloegen zowat op tilt. Weet niet meer welk programma het was…

Voor een standaard excursie naar Tsjernobyl heb je geen speciaal pak aan. Je krijgt wel en dosimeter op en je moet door een geigerteller, maar die slaan eindelijk nooit uit.

Ja, zo hier en daar in liggen er in Tsjernobyl kleine brokjes die hogere concentratie straling afgeven. Spanning en sensatie, de meter slaat uit. Maar die meters zijn zo gevoelig dat dat weinig betekent. Ja, is radioactiviteit aanwezig, maar niet zo’n hoeveelheid dat het kwaad kan. Tenminste: zolang het niet te vaak gebeurt dat je er aan blootgesteld wordt. (Daarnaast gaat de straling niet zo ver door de lucht. De meter zal alleen uitslaan op enkele mm afstand van de bron. Zo dicht zit jij er niet op!!!)

Radioactiviteit is een natuurlijk iets. Zoals ik in mijn vorige post al aangaf word je tijdens een vliegreis aan meer radioactiviteit blootgesteld dan tijdens zo’n bezoek aan Tsjernobyl. Ook tv kijken, een röntgenfoto of een bezoek aan een mijn/de omgeving van een mijn (Wallonië) leidt tot een verhoogde blootstelling.

Mocht je het desondanks toch eng vinden, dan kun je misschien beter niet gaan :slight_smile:

P.S. Ik heb mijn examen stalingshygiene 4A/B wat betekent dat ik zelf met radioactiviteit mag werken én anderen hierin mag begeleiden. Ik heb 4 jaar lang wekelijks met radioactieve stoffen gewerkt. Ik weet er dus best iets van :wink:

Wat heb ik dan een flutprogramma gekeken hahaa. Ze hadden beter jou even kunnen interviewen!

Er zat vast een kern van waarheid in. Maar dat zijn beslist NIET de gebieden waar je met een excursie komt!

Te dicht bij de reactoren is de hoeveelheid straling uiteraard hoger. Dat is gevaarlijk. Maar daar kom je niet.

Bij deze een link naar m’n reisverslag. Ik was in 2011 in Tsjernobyl: IkReis - Oekraine

Excursies zijn inderdaad veilig. En waarschijnlijk nog veiliger dan door de dokter of tandarts een rontgen foto laten maken.

In juni ga ik Chernobyl gaan bezoeken :smiley: