Georganiseerde Taalreizen Vs. Alles zelf regelen

Na eerder in een ander topic een kleine discussie te hebben gevoerd over georganiseerde taalreizen t.o.v. zelf georganiseerde taalreizen vraag ik me af wat jullie motieven zijn om voor een bepaalde keuze te gaan.

Voordelen van een georganiseerde taalreis:

• Expertise van leraren is reeds gecheckt
  • Goede accommodatie is reeds voor je geregeld
  • Een Airport pick-up en drop off service is vaak reeds inbegrepen
  • Activiteiten kun je vaak vooraf al vastleggen

Voordelen van zelf je taalreis organiseren:

• Vrijheid in schoolkeuze
  • Vrijheid in accommodatie keuze
  • Vaak net iets goedkoper
  • Bevalt de school niet kun je makkelijk een andere school bezoeken

Wat is voor jou de doorslaggevende keuze geweest om je reis te boeken zoals jij dat hebt gedaan ? Zou je het de volgende keer weer zo doen ?

Nou, toen ik in 2006 voor het eerst naar Zuid Amerika ging, wat sowieso mijn eerste grote reis alleen was, heb ik er geen moment aan gedacht om op de bonnefooi heen te gaan. Ik had op dat moment geen idee hoe dat ‘backpacken’ in z’n werk ging, laat staan hoe en waar op eigen houtje een geschikte talenschool te vinden, terwijl ik geen woord Spaans sprak. Ik wilde graag naar Zuid Amerika, natuur en cultuur trokken me, maar ik was ook een beetje bang, omdat het nogal eens werd afgeschilderd als een gevaarlijk continent (waar ze je zo omleggen voor een paar tientjes)… Diverse reisverhalen lezende raakte ik echter overtuigd van hoe gaaf het was.

Ik wilde in ieder geval de eerste 4 weken vastleggen. Contact gezocht met een organisatie die mij op dat moment het meest aansprak (http://www.spanish-language-travels.com/), waarbij alles via de mail ging, en met hun hulp mijn reisplan invulling gegeven. De vrouw die mij hielp had veel gereisd in Zuid Amerika, en ze wist mij te enthousiasmeren en gerust te stellen. Ja, toen was ik nog niet bekend met dit forum (zou het wel een stuk makkelijker hebben gemaakt!).

Mijn eigen keuze was in eerste instantie gevallen op Sucre, Bolivia. Dat lag echter in het midden van het gebied dat ik ongeveer wilde bereizen, dus starten in Peru was logischer. Zodoende kwamen we op Arequipa terecht (sprak me meer aan dan Cuzco), een aangename stad met een heerlijk klimaat en een prachtige omgeving. Transfer en hotelletje in Lima, vlucht naar Arequipa, verblijf in gastgezin met eten, en 4 weken Spaanse privéles (80 uur) + activiteiten kostte me toen iets in de 900 euro. Mijn terugvlucht (na 4,5 maand) was van Buenos Aires.

Het was echt een top begin van een onvergetelijke reis. Het idee dat je begin januari, op een koude, druilerige ochtend Nederland verlaat, en 's avonds nog net het staartje van de avondspits in het klamme Lima meepikt, op weg naar een hotelletje. En dan de volgende dag de aankomst in Arequipa, bij 23 graden, een licht briesje en een hoogstaand zonnetje, met uitzicht op de besneeuwde vulkanen van de Andes. Dan verdwijnen de zorgen gauw…

De talenschool (gevestigd in een oud koloniaal pand, tevens cafeetje) was erg gezellig en je leert al gauw mensen kennen en je draai vinden in je (studenten)leventje aldaar. Gastgezin beviel goed, maar na 4 weken wil je ook echt wel een beetje vrijheid. Dan ben je gewoon klaar gestoomd om op reis te gaan!

De lessen waren prima, vond ik. Mijn leraar was gedreven, en organiseerde ook allerlei uitjes. Ze kunnen je in NL nog zo veel garantie geven over gecertificeerde scholen e.d. De kwaliteit hangt toch af van de leraar zelf, én van hoe graag je zelf wilt leren en bereid bent huiswerk te maken! Het gaat niet vanzelf, je moet er ook wel eens moeite voor doen. Na die 4 weken vond ik het nog erg moeilijk om Spaans te praten, maar de basis was gelegd. En na een tijdje (onder invloed van alcohol) praat je opeens Spaans, zonder er bij na te denken.

Sindsdien ben ik nog een half jaar, en 2 keer 2 maanden terug geweest in Zuid Amerika, waarbij ik ook altijd even terugkeerde in Arequipa. Spaans praten gaat vanzelf, ik heb in de praktijk veel (spreektaal) bijgeleerd en ik kan in principe alles zeggen wat ik wil. Lezen van boeken/kranten vind ik een stuk moeilijker, vaak worden er toch weer andere woorden gebruikt. Mocht ik ooit extra Spaanse lessen gaan volgen, dan ga ik het uiteraard zelf regelen. Maar met de kennis van voor m’n eerste reis, had ik het zeker niet anders gedaan. Het is gewoon prettig als dan het begin is geregeld en je een goeie start kan maken.

Leuk verhaal Sander!

Ooit als 20-jarige in mijn eentje naar Rome was ik wel blij met een georganiseerde taalreis met school en accommodatie erbij. Toen bestond internet trouwens ook nog helemaal niet (1994).
Het klopt als een bus wat Sander zegt: heel veel hangt af van de leraar zelf, hoe leuk die het vindt. Én van je inzet en uren die je erin stopt naast de lessen. Ik had in Rome een ontzettend leuke enthousiaste lerares, en mocht samen met een Noors meisje al gauw meedoen bij een ander groepje voor conversatielessen. Ook ben ik een paar keer met die lerares mee uit drinken en eten geweest 's avonds, zo leuk vond zij het om te zien hoe iemand de taal leert.
De rest van ons groepje studenten was een stuk trager, en besteedde hun tijd liever aan Rome verkennen, uitgaan en strand. Ik ook wel, maar dan wel ook huiswerk maken!

Portugees heb ik in Nederland geleerd (cursus + oefenen met Braziliaanse collega), dus geen taalreis.

Spaanse les heb ik geregeld via een oproepje op dit forum (!) voor een goede privéleraar, en heb de gouden tip gekregen en 7 dagen les gehad in Sevilla van een top-lerares die ook nog eens heel grappig en aardig was. Ik sprak al zelf-aangeleerd Spaans, maar wilde eens een keer les. Dus zelf geregeld, inderdaad prettig dat je dan flexibeler bent. Zij was bijvoorbeeld ook bereid om zaterdag en zondag les te geven, ik kon kiezen voor ochtenden les en middagen vrij, en zij paste het lesmateriaal af op mijn interesses.

Dit zegt niet dat ik nooit meer een georganiseerde taalreis zal doen.

Hi Sander, jij bent eigenlijk het lichtend voorbeeld van hoe ik vind dat iemand zijn buitenland avontuur zou moeten aangaan. Dan bedoel ik natuurlijk niet alleen naar Zuid Amerika, maar voor welke reis dan ook naar bestemmingen waarvan je de taal totaal niet kent. Grappig dat jij SLT noemt, toen ik enkele jaren geleden startte met mijn onderneming ben ik veel met haar in contact geweest en heeft ze me veel nuttige tips gegeven. Volgens mij is Nanouk er ook mee opgehouden, jammer, want ze deed het op een leuke manier (ik weet het niet zeker). Op een gegeven moment is het contact wat verwaterd, maar ben ik mijn onderneming eigenlijk precies zoals haar gaan aanpakken.

Alles via internet zodat de kosten goed gedrukt kunnen worden en altijd een persoonlijke aanpak, dat waarderen mensen namelijk enorm. Ik kan me ook 100 % voorstellen dat je destijds bij haar hebt geboekt.