Dag mede-avonturiers :chin:,
Ik ben nieuw op dit forum en heb me ingeschreven omdat ik op zoek ben naar mensen die met mij hun ervaringen willen delen om mij te helpen een keuze te maken.
Ik twijfel namelijk: óf ik wil een 29daagse reis boeken bij een reisorganisatie (baobab), óf ik wil gewoon een vliegticket kopen en daar in mijn eentje met backpack gaan reizen.
Ik vroeg me dus af wat jullie mij zouden adviseren en vooral waarom.
Ik ben 21 jaar en ik heb totaal geen ervaring met verre reizen. Ik kan op zich zo lang als ik wil weg. Op het moment is het idee om in september te vertrekken, en dan 1 of 2 (of iets daar tussen in) maanden te blijven.
Het enige wat ik tot nu toe eigenlijk zeker weet is dat ik naar Indonesie wil gaan.
Ik twijfel nogal tussen de georganiseerde reis of het alleen reizen. Bij georganiseerd reizen verspil je minder tijd aan het regelen en uitzoeken van dingen lijkt me, maar dat is dan ook misschien weer de charme van het alleen-reizen. Op de georganiseerde reis weet je ook zeker dat je andere mensen om je heen hebt om samen mee te reizen, wat ik wel een fijn idee vind. Bij het backpacken is dat misschien nog maar de vraag.
Georganiseerd reizen kan ook weer op vele manieren, met veel of weinig vrijheid, heeft iemand hier ervaring mee?
Al met al; ik zie in beide opties heel veel voor en nadelen, zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie en niks een doorslag geeft.
Hopelijk willen jullie met me meedenken!
Alle tips, hersenspinsels en ervaringen zijn van harte welkom!! 
Alvast heel erg bedankt!:chin:
je komt genoeg mensen tegen en je reist nooit alleen als je gaat backpacken.
ik vind het nadeel van georganiseerd reizen dat je soms ergens bent en dan moet je weer weg, terwijl je eigenlijk langer zou willen blijven.
het voordeel/nadeel is idd dat je veel meer kunt zien in korte tijd.
het voordeel van backpacken is dat tijdens je reis je kunt bepalen wat je wel en niet gaat doen en dat je je route steeds weer kunt veranderen.
ik zou gaan backpacken.
Hoi Myrthe,
Wij stonden voor dezelfde keuze en hebben uiteindelijk toch gekozen voor een georganiseerde reis. De redenen voor ons waren o.a. dat we maar 3 weken de tijd hebben en nogal moeite hebben om een knoop door te hakken.
We hebben gekozen voor een Seat-in reis. Voordeel van de door ons gekozen reis is dat alles in het pakket zit wat wij graag zouden willen zien en reizen in kleine, mogelijk internationale groepen van max. 8-10 personen waarin toch ook nog voldoende ruimte is om dingen apart van de groep te doen.
We vinden het toch ook wel leuk om de ervaringen die je tijdens de reis opdoet met anderen die dus precies weten waar je het over hebt, te kunnen delen.
Mochten we ooit meer tijd hebben dan gaan we zeker nog eens backpacken.
Waar wil je eigenlijk precies heen?
Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen en om welke reden.
Ligt er eigenlijk een beetje aan wat voor persoon je bent zou ik zeggen. Als je avontuurlijk bent ingesteld, tegen een tegenslag kan, je relatief makkelijk contact maakt met andere mensen (al is het maar voor een praatje) en/of goed alleen kan zijn, dan is backpacken de leukste manier van reizen. Het regelen/uitzoeken van hotels, vervoer en activiteiten is een deel van de lol en je kunt precies doen waar je zelf zin in hebt. Het geeft daarbij een enorm gevoel van vrijheid en je bent er echt helemaal tussenuit, zonder afspraken of tijdschema’s waar je je in een groepsreis wel aan moet houden…
Maar, ben je al eens eerder in je eentje weggeweest? Het voordeel van in een groep reizen is dat je je over een stuk minder dingen druk hoeft te maken en veel voor je geregeld wordt. Daarbij geeft het misschien een veilig gevoel en wordt je niet in het diepe gegooid en (ik weet niet of dit een voordeel of nadeel is) maar je gaat met een groep mensen waar je makkelijk mee contact maakt (je zit natuurlijk aan deze mensen dan wel een tijdje vast…). Daarbij is het natuurlijk nog steeds een geweldige ervaring en is er vaak ruimte zelf nog dingen te ontdekken.
Het is natuurlijk ook wel je eerste verre reis, maar daar zou ik me niet zo heel druk over maken. Ik zou denk ik rustig in Bali beginnen, omdat daar een uitgebreid toeristen netwerk is en dus het relatief makkelijk reizen is met alle voorzieningen. Als je daar de dingen wel gezien hebt en je bent gewend aan het indonesische leven kun je kijken, waar je daarnaast nog heen wil… Ik ga zelf dit jaar voor het eerst naar indonesië samen met m’n vriendin (ben wel al in meerdere landen in zo-azie geweest), maar ik geloof dat je vanuit bali makkelijk naar de meeste plekken in indonesië kan…
Ik ben benieuwd wat je er mee doet… laat je nog iets weten?
Groetjes Rob