Het kan gebeuren dat je verliefd raakt op iemand met andere nationaliteit en geloof.
Indonesiers zeggen **Jodoh **, het is voorbestemd.
In Nederland heb je praktisch bijna geen moeilijkheden , een gemende stel is een normale verschijnsel.
In Indonesia is het nog niet zo ver zoals in Nederland.
En zeker als er te veel verschillen bestaat tussen de buitenlandse en de Indonesische partners.
Men moet vaak drempels overwinnen , hoe groter de verschillen zijn zoals leeftijd , opleiding , geloof , millieu etc hoe groter de problemen zijn .
Men moet ook de nationaliteisgrenzen overwinnen , op welke rechtsbasis wil men trouwen , hoe wordt het wettelijk geregeld.
Welke gevolgen geeft dat voor de huwelijksgoederen recht , de erfrecht ,
het opvoeden van de kinderen etc.
Al gaat men in buitenland trouwen , moet men altijd rekening houden met de Indonesische wetten .
En zeker als men daar wil vestigen
Men moet goed gaan informeren bij de juiste instanties , en niet alleen maar naar persoonlijke ervaringen kijken.
Die kan verschillend zijn .
Ik kan een beetje mee praten als het over een gemengde huwelijk gaat .
Over de acceptatie , verschil van geloof en of nationalitet.
Ik dacht al nu komt het: over het huwelijk tussen een moslim en een christen.
Maar neen hoor, einde verhaal.
Ik lees alleen maar, hoor het ook dat christelijke mannen als moslim terugkeren na een huwelijk met een Indonesische moslima.
Dat is toch geen gemengd huwelijk???
is dat alles wat je over dit onderwerp te vertellen hebt ? Zonde van de ruimte… Je bent zelf toch met een Nederlandse getrouwd, die moslima geworden is in een tijd dat dit verre van gebruikelijk was. Je hebt eens uitgebreid verteld over die Prof. Ham-Kaas of zo. En nu blijf je steken in het verschil van huidskleur. De dimensie slaat wel hard toe bij jou nog niet eens 60 toh ?
Een nederlandse man trouwt met een indonesische. De vrouw gaat naar nederland, volgt een inburgeringscursus en vervolgens laat ze zich naturaliseren, en ze leefdenlang en gelukkig
Dat zal het probleem niet zijn.
Wat wil je ons eigenlijk vertellen met een gemengd huwelijk? Daarover kun je toch meepraten.
Ze leefden lang en gelukkig.
Dat is ook in de meeste gevallen , met de nadruk op de meeste.
Vraag je dan niet wat voor (aanpassings)problemen de Indonesische vrouw “kan” hebben ?
Voordat ze echt ingeburgerd is .
Uiteraard zullen de achtergronden ook een rol spelen hoe snel ze ingeburgerd kan zijn .
Dezelfde probleem kan ook bij de Nederlandse man ( of westerse) spelen als hij daar moet gaan vestigen.
Met werkvergunningen , verblijfsvergunningen .
Wordt hij door de schoonfamilie geaccepteerd ?
Hoe dan ook zullen er veel kompromies , water bij de wijn bijgedaan moeten worden.
Dat is in het algemeen gesteld .
Ik ken verschillende mensen die getrouwd zijn (of relatie hebben) met buitenlandse partners , ook met Filipijnse en andere Aziatische partners.
Zie dat er huwelijken stranden omdat er te veel verschillen zijn in de achtergronden van beide partners.
dan hebben we nog de Indonesiche mannen die met een Nederlandse vrouw getrouwd zijn, van sommigen is bekend dat zij via het internet naar hun land terug vluchten, zielig he.
God wat ken jij toch veel mensen man, niet meer normaal. Ik kende op Java Nederlanders die waren als de dood dat jij langs zou komen als je naar Indonesia kwam, hun grote angst was dat ze niet meer van je af kwamen. Jij was constant aan het lullen en hoe hard zij ook schreeuwden "Rot Op !!!, je hoorde het niet
Om jou tegemoet te komen (alweer) , kan ik alleen maar zeggen dat we al meer dan 34 jaar bij elkaar zijn gebleven.
We zijn van plan (insya allah = als het God behaagt) om samen oud te worden.
Mss ga ik in de toekomst naar den Oosten om als parttime migrant te spelen .
Met mijn opgebouwde pensioen aanspraken en staatspensioen kan ik me redelijk redden.
Oya , voordat je weer gaat zeuren dat ik een prinselijke leven gaat leiden (als radja in een Kijang rondrijden = hoe verzint je dat ) op kosten van Nederlandse belasting betaler ( AOW is een omslagstelsel) en nadere explicatie (?) vraagt wil ik bij deze zeggen dat ik zonder die AOW+ kleine bedrijfspensioen ook een prinselijke leven (kleine raja) kan leven.
Tenminste voor jou begrippen.
Je weet zelf wat een AOW uitkering zal zijn voor een echtpaar.
OK, wanneer vertrek je. Kantoorklerk in Holland is wel wat anders dan Radja in Indonesie. Ik zou wanneer ik Indonesier zou zijn, kiezen voor Indonesie.
Dat zijn toch je eigen woorden ?
Er wordt verteld dat ik per Kijang (al dan niet gehuurd) verplaats .
En jij neemt het klakeloos over.
Er zijn veel zaken aan mij toegedicht , zoals verzekeringsmagnaat , vreemde verhalen over mijn sumatra reis etc .
Zoals je weet ben ik een eenvoudige kantoorbediende geweest.
Die ook elke dubbeltjes moet omdraaien , en bij Lidl inkopen moet doen .
Bij Apie Hein kom ik alleen voor A merken en voor aanbiedingen.