Hallo allemaal,
in juli/augustus dit jaar ga ik samen met mijn vriend op vakantie naar Tanzania. Nou lees ik allerlei horror verhalen dat pinnen niet makkelijk is daar en dat er ook een maximum bedrag per pinbeurt is.
Kan iemand mij vertellen hoe pinnen/ creditcards werken in Tanzania.
Heb ik bijvoorbeeld perse een creditcard nodig of is alleen een abn/rabopas al voldoende?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Ilse
hoi,
als je in en om de grote steden verblijft is pinnen niet echt een probleem. ik neem altijd mijn rabopas en mijn rabo(master)card mee. mocht ik toch naar een gebied gaan waar geen pin is dan kan ik met beide veel pinnen. er zit wel een limiet aan hoeveel je tergelijkertijd kan pinnen, maar dan kan je ook nog wel een paar keer achter elkaar pinnen. daarnaast is het per bank hoeveel je per dag mag opnemen. (da’s je eigen bank). (creditcard vindt ik niet perse nodig, ik heb hem alleen bij me voor de airports en eventuele emergency’s (maarja, dan moet je ook maar net ergens zijn waar die werkt…)
groet mariska
Ik kon wel pinnen in Tanzania met mijn ING pas, maar alleen bij Barclays banken. Die zijn er niet heel veel. In Dar, Arusha en bij Stone Town heb je er wel een. Verder zijn de meeste ATM’s van VISA en daar werken onze normale bankpassen dus niet.
Qua maximum bedrag heb ik nooit problemen gehad, zo laag is dat bedrag niet hoor. (In Laos is het pas erg, EUR 70 per keer! Met 4 euro kosten!) Wel een keer gehad dat de enige Barclays automaat in de wijde omgeving kapot was, dat was in Kenia. Een paar dagen later was hij gerepareerd en kon ik weer pinnen.
Ik heb ook altijd een creditcard bij me voor noodgevallen. In steden waar pinautomaten niet werken, zou je dan nog met je credit card een ‘cash advance’ kunnen regelen via een sjiek hotel bijvoorbeeld.
Ik heb behalve plastic ook altijd wel cash US$ bij me, voor een reis van 4 weken ongeveer $300 verstopt op verschillende plekken. Ligt er ook aan hoe afgelegen de gebieden zijn waar je heen wilt, dan heb je meer cash nodig. Maar als je toch telkens in steden komt, kun je ook pinnen (als de automaat het doet…).
Destijds naar Tanzania in 2004 had ik ook nog travellers cheques bij me en die werden door safaribedrijfjes wel geaccepteerd als betaalmiddel. Andere reizigers zeurden toen al dat ze geen banken konden vinden die travellers cheques omwisselden maar ik had daar geen probleem mee.
Ik weet niet hoe dat nu in 2011 is.
pinnen in Arusha is geen enkel probleem. We wonen hier en moeten dagelijks pinnen met onze rabobank pinpas. Neem voor de eerste dagen in ieder geval wat cash mee. Met onze rabobank pas kunnen we TZS800.000,- per dag opnemen. De koers is momenteel gunstig dus het is verstandig om te pinnen in plaats van teveel dollars meebrengen. Je kunt overal met shillingen betalen en ook euro’s worden geaccepteerd, mits het papiergeld is.
Veel plezier en tot ziens in Tanzania.
Hallo Ajabu,
Begrijp ik nou goed uit jouw mailbericht dat het niet echt noodzakelijk is om US-dollars mee te nemen, maar dat je eigenlijk ook overal terecht kunt met Euro’s (alleen papiergeld)?
Wellicht is dit dan weer voordeliger, want dit scheelt weer overzetkosten van Euro’s naar Dollars.
betalen met euro’s is prima te doen, makkelijker is echter om gewoon te pinnen, dit kan bij Barclays Bank en Stanbic bank met bankpas, op de pas staat dan MAESTRO. Travelers cheques worden nergens meer geaccepteerd. Creditcard is altijd handig, maar moet je rekenen op minimaal 5-10% comissie. De euro staat momenteel zeer gunstig ten opzichte van de dollar. De tanzaniaanse shilling is gerelateerd tot de dollar. Per keer kun je TZS 400.000,- pinnen en wij kunnen met onze rabobank pas totaal per pas per dag TSZ 1.000.000,- pinnen dat is ongeveer €500,- . Let op! Als je ervoor kiest om een visum te kopen bij binnenkomst Tanzania dan heb je hiervoor US Dollars nodig, per visum $50,- dit kan dus niet met euro’s. Voor de eerste dagen wat zakgeld meebrengen, misschien wat losse dollars voor het geven van een fooi aan bijvoorbeeld iemand die jullie bagage naar jullie kamer brengt. Groetjes, Judith