Geldigheid paspoort

Ik kan er gewoon niet van slapen. Over 2 weken ga ik voor de tweede keer naar Japan toe voor 2 weken, en mijn vriend zijn paspoort is geldig tot juli van dit jaar. Nu lees ik online allemaal tegenstrijdige dingen, maar hij hoeft toch maar geldig te zijn tijdens het verblijf in japan?
:retard:

Op Reizen naar en in Japan, wanneer en hoe. staat dat dat voldoende is. Maar waarom neem je niet even contact op met de ambassade?

1 like

Voor zover mij bekend eist Japan inderdaad alleen een geldig paspoort gedurende het verblijf, en niet dat het (zoals bij veel landen) nog minimaal 3 of 6 maanden geldig is. Echter, als toerist mag je in principe 90 dagen blijven, ik zou me kunnen voorstellen dat ze lastig gaan doen als je paspoort minder lang geldig is.

Maar zoals Jenny zegt: voor de zekerheid anders even navragen bij de Japanse ambassade.

1 like

Als je er zo zenuwachtig van wordt lijkt me het meest logisch om gewoon een nieuw paspoort te halen voor de vakantie…:retard:

Nou het is niet mijn paspoort maar die van mijn vriend haha en hij denkt dat het wel goed zit. Maar ik heb de ambassade gemaild en ik kreeg binnen 10 minuten al antwoord dat het goed zat, het moet gewoon geldig zijn tijdens je verblijf en dat is zo :slight_smile: Bedankt voor alle reacties!

Zij paspoort is geldig tot juli dit jaar. En jullie gaan over 2 weken. Hij kan toch nu al een nieuw paspoort aanvragen? Die 3 maandjes dat hij dan eerder een nieuw paspoort aanvraagt, maakt dan ook niet meer uit en het paspoort wat je nu krijgt is 10 jaar geldig.

ja dat zou ik ook het liefst willen maar dat wil hij dus niet omdat hij geen tijd heeft / veel moet werken etc

Dan gewoon gaan en niet meer tobben (en mailtje van de ambassade uitprinten en meenemen voor de zekerheid bij de douane).

Het reisbureau voor Japan reizen vermeld echter anders… klik

Oh 3 maanden dus, zijn paspoort is geldig tot 23 juli en we gaan 19 april weer naar huis… dus dat ken net.:retard:

• Updated - - -

In tegenstelling tot wat veel reisbureaus of reisorganisaties zeggen of schrijven, bestaat er in Japan geen eis voor de geldigheid van het paspoort na vertrek uit Japan. Veel landen eisen nog een geldigheid van 6 maanden na vertrek, maar Japan kent een dergelijke regel niet. Het paspoort moet geldig zijn bij binnenkomst en liefst ook nog bij vertrek, maar verder zijn er geen eisen.
(Info: ambassade van Japan)

• Updated - - -

Toch leuk al die verschillende berichten

KLM zegt:
Passport required.

• Passports and/or passport replacing documents must be valid
    on arrival.

Ik ben dan toch eerder geneigd de ambassade te geloven, en sowieso kan het dus ook volgens die informatie van Tozai nog net. Maar toch zou ook ik gewoon een nieuw paspoort geregeld hebben…

3 maanden na aankomst klinkt ergens wel logisch, omdat je bij aankomst automatisch een vrijstelling voor 90 dagen verblijf in je paspoort krijgt…

Ik las ergens dat je, als je paspoort korter geldig is, gewoon een afwijkende stempel met een aangepast aantal dagen krijgt. Maar goed, zoveel sites, zoveel verhalen. Tikje verwarrend is het wel.

Dat klinkt ook weer erg logisch :slight_smile: