Paspoort, wanneer geldig en waneer niet

Hallo iedereen,

ik heb even een vraagje waar ik zelf niet helemaal uitkom en hier zijn gelukkig veel mensen die reageren en er verstand van hebben :wink:

Ik ga eind augustus 2012 tot en met eind januari 2013 stage lopen in Kenia, Watamu.

Nu kan ik geen duidelijke informatie krijgen over het hoe en wat over je paspoort. Daar staat dat hij 6 maanden bij áánkomst geldig moet zijn, daar weer 6 maanden na vertrék. Mijn paspoort is geldig t/m juli 2013 en ik weet nu dus niet of ik een nieuwe moet aanvragen. 6 maanden bij aankomst hoeft dat niet, maar 6 maanden bij vertrek haal ik net niet.
Ik heb de Keniaanse ambassade al gebeld maar die had volgens mij haast en snapte niet helemaal wat ik wilde vragen volgens mij.

Misschien zou je zeggen: gewoon een nieuw paspoort halen. Hier neig ik ook naar maar wil toch even weten hoe het precies zit en een nieuw paspoort zitten natuurlijk ook kosten aan, onnodige kosten als het niet nodig is.

Ik hoor graag wat jullie vinden/weten!

Groetjes Patty

Het paspoort moet 6 maanden na aankomst geldig zijn.In Kenya doen ze er niet zo moeilijk over maar je weet het nooit.Het visum is 3 maanden geldig en kan 3 maanden verlengd worden.Vandaar.
Als het korter dan 6 maanden geldig is loop je het risiko dat de lucht vaarmij je niet meeneemt. Ik heb dat een keer meegemaakt.Om dat te omzeilen kun je natuurlijk wel je visum voor je vertrek regelen bij de ambassade.
Ik neem aan dat de termijn van 6 maanden gaat lopen vanaf de datum dat het visum is afgegeven.Kortom moet je je afvragen of het niet handiger is om gewoon je paspoort te verlengen voor vertrek.
Gr Wim fabrie

Je paspoort moet bij vertrek uit Kenia nog 6 maanden geldig zijn.
En ik wil niet zagen over het visum dat 3 maanden geldig is, maar het is slechts 90 dagen geldig, dat kan nogal wat problemen opleveren.
Je kan alvorens je eerste visum verloopt naar Immigration Office gaan om het éénmalig voor 90 dagen te laten verlengen. Kostrpijs hiervoor momenteel in Mombasa is KES 2200.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Beste,
Wij vertrekken eind juli naar Kenia. Als ik het goed begrijp heb je zowel een paspoort als visa nodig. Ik lees in de Globus reisgids dat de visa zonder probleem verkrijgbaar zijn bij aankomst op de luchthaven: 40 euro. Is dit juist?

Hallo Danny,
In het vliegtuig krijg je vaak al een formuliertje om in te vullen, zodat je bij aankomst alleen maar in de rij hoeft te wachten. Je levert je papiertje in, je geeft je paspoort, ze maken een foto van je en je vingerafdrukken worden genomen met een speciaal aparaatje. Je betaalt en hoppa, je hebt je visum.

1 like

Hoi Patty,
Vorig jaar ben ik een half jaar naar kenia geweest. Van 30 april tm 26 oktober. Mijn paspoort liep af begin januari. Om Kenia in te komen heb ik geen probleem gehad. Om mijn visum te verlengen na 3 maanden hebben ze wel even genoemd dat mijn paspoort nog 6 maanden geldig moest zijn, maar op het moment dat ik daar was, was hij precies nog 6 maanden en een dag ofzo geldig, dus ik zei dat hij precies nog een half jaar geldig was, dus dat ik geen probleem had. Toen maakten ze het zo voor me in orde. Ze kijken echt wat je er allemaal vanaf weet. Ze proberen je op allerlei manieren extra geld afhandig te maken. Zoals vragen stellen als, waarom nu al verlengen, je visum loopt pas over 2 weken af, je moet dan maar terugkomen enz. Als je duidelijk laat merken dat je weet wat de regels zijn (dat het dus niet uitmaakt om 2 weken van tevoren te verlengen, omdat je visum gewoon pas weer ingaat wanneer de andere verloopt) maken ze het allemaal vrij snel voor je in orde. Corruptie is overal!
Ze kunnen het je dus best moeilijk maken, maar mijn ervaring is dat het wel gewoon gelukt is toen mijn paspoort nog precies een half jaar geldig was op het moment dat ik kwam verlengen.
Volgens mij kan je wel echt pas iets van 2, misschien nog net 3 weken voor je visum verloopt verlengen, dus geen visum voor een half jaar al direct krijgen.
Succes!

Hoi Marriet…duurt het niet lang op het vliegveld in Mombasa dan?? Wij gaan halverwege augustus en zaten eraan te denken om alvast in NL de visums te regelen, maar daar wordt je niet vrolijk van, wat een kosten…€ 40,-- ambasadekosten + afhankelijk waar je het regelt nog bemiddelingskosten, kun je aangeven hoelang je nog op het vliegveld moet wachten?
Alvast bedankt voor je antwoord.

Als je alvast een visum in Nederland koopt is dat erg prettig voor de mensen die achter je in de rij staan te wachten op hun visum, zij hoeven dan iets minder lang te wachten … voor jezelf maakt het niets uit, je staat gewoon in dezelfde rij te wachten als diegenen die hun visum op het vliegveld aanvragen, is mijn ervaring …

1 like

En de mijne ook.

Diani:vak02:

En anders sta je wel te wachten op je koffers.Het maakt niets uit en het is veel handiger.Je kunt zowel met euros als dollaars betalen.Gr Wim

1 like

Inderdaad! Wachten moet je toch wel. De enige tip die ik kan geven voor het wachten:
Kom je na 18.00 uur aan, neem dan een klein flesje DEET mee in je handbagage, want de muggen zijn er al en je zal het te warm hebben om lange kleding aan te hebben als je rechtstreeks vanuit Nederland komt :wink:

2 likes