Ik zou een deze dagen vertrekken naar Turkije, nou krijg ik een mail met daarin informatie van gogo, de vermelden dat mijn identiteitskaart minstens 3 maand geldig moet zijn bij aankomst. Nou is mijn id kaart nog 2 maand en 20 dagen geldig…
Ik heb al gebeld met Schiphol, koninklijke marechaussee, die zegt dat het niet waar is en dat volgens zijn gegevens je id kaart alleen tot je verblijf geldig moet wezen.
Iemand die hier meer over weet en mij uitsluitsel kan geven?
klopt! bij binnenkomst in turkije krijg je een visum voor 90 dagen. Zij weten niet hoe lang je blijft.
ik zou toch maandag meteen om 9.00 uur bij het stadhuis staan, om een verlenging aan te vragen, met spoed. en hopelijk heb je die dan, voordat je vertrekt.
Mexx: het gaat om het land daar. Zij willen je nog wel eens weigeren als je paspoort korter geldig is dan die 90 dgn, omdat jij op je visum 90 dgn mag blijven…
Het gaat dus niet om ‘in welk land je woont’ het gaat erom dat TURKIJE(!!!) je kan weigeren omdat je paspoort niet net zolang geldig is als zij je een visum verlenen.
Wij zijn net terug uit Turkije en op ons visum stond nu een sticker die toelating geeft om 90 dagen te kunnen verblijven over een periode van 180 dagen.
Ik dacht dat deze wetgeving er nog niet door was? Onze vrienden hadden dan in mei weer een heel andere sticker gekregen, eentje waarmee je maar 30 dagen
mag blijven. Tot op heden dacht ik de regel is: 90 dagen geldig en land uit.
Dus als je dan na 3 maanden zou terug keren moest je zowiezo een nieuw visum.
Nieuwe regel zou in toekomst zijn: 90 dagen verblijf over een periode van 180
dagen.
Weet iemand hoe het nu effectief de regel is, of plakken ze daar stickers
hoe het hun uitkomt? In elk geval moet je het momenteel goed in de gaten houden wat ze erop plakken als je veel heen en weer gaat.
Maar dit zijn de actuele (dus up-to-date) vereisten om naar Turkije te MOGEN reizen! Ze kunnen je dan dus niet weigeren! Je visum verloopt dan alleen eerder.
Maar wat als een touroperator je niet toelaat op het vliegtuig omdat ze andere regels gebruiken? Zoals het zeggen dat je identiteitskaart langer dan 3 maanden geldig moet zijn vanaf de retour.
Als jullie iets willen weten over het INREIZEN van Turkije, bel dan anders het turkse consulaat!!
Er was ook een touroperator die tegen een reiziger zei: Ja hoor uw poolse schoonmoeder mag gewoon turkije in met een indentieteitskaart(op navraag van de reiziger) in mocht!!
Reiziger kon terug: Schoonmoeder mocht er niet in op een POOLSE indentiteitskaart!!!
Het gaat hier om de regels IN Turkije, en dat ligt toch anders dan men hier (meestal) zegt
de regels zijn 90 dagen in turkye en dan 90 dagen niet in turkye,met andere woorden als je 90 dagen in turkye bent geweest mag je de komende 90 dagen niet het land in mits je een verblijfsvergunning
binnen de eerste 90 dagen aanvraagt dan mag je langer blijven voor de periode die je aanvraagt.