Ik ben net terug van 11 dagen Bakau en wil geld versturen naar Gambia om daar 'n familie te helpen. Heeft iemand ervaring of tips mbt geld transacties? Ik kom zelf uit bij Western Union of Moneygram maar deze organisaties rekenen redelijk veel kosten. Alvast bedankt
Western Union en Money Gram zijn dan inderdaad de enige opties, maar je betaalt behoorlijk wat transactiekosten.
Een andere optie is om het aan iemand mee te geven, dat gebeurt veel vaker.
Ook met brieven wel en dan heb je die kosten niet.
Lighthouse heeft gelijk en die opties zijn erg duur. Ik zou het op die manier niet aanraden.
Wat inderdaad vaak gedaan wordt is meegeven aan iemand die binnenkort gaat.
Kijk wel uit met hoeveel je zomaar weggeeft. Het is goed bedoelt natuurlijk, maar de kans blijft erg groot dat het geld niet besteed wordt waarvoor het bedoeld is.
Als degene voor wie het bestemd is in Gambia een bankrekening heeft, kan je het overmaken naar deze buitenlandse rekening. Ik doe dat zelf ook vanuit Nederland naar mijn ouders die er wonen gedurende de helft van het jaar. Werkt prima.
Ja meegeven is idd de beste optie voor de meeste Dalasi’s maar daar heb ik tot nu toe nog niemand voor kunnen vinden. En daar hangt natuurlijk ook 'n risico aan. Overmaken heb ik ook bekeken maar bij mijn bank ( Rabo ) rekenen ze wel erg veel ( € 18 + 7 % ! ). Via welke bank doe jij 't en wat zijn dan de kosten? Groeten en bedankt voor je reactie, Jörgen
Geld meegeven aan iemand die naar Gambia gaat hoeft geen probleem te zijn. Wat ik zelf heb ondervonden is; dat ik voor een Gambiaan van iemand uit Ned. geld had meegenomen. In Gambia aangekomen het bedrag gegeven aan de persoon voor wie het bestemd was. Eenmaal terug in Ned. van de gever te horen gekregen dat het geld NOOIT was aangekomen bij de ontvanger. ( aldus de Gambiaan) Ja daar zit je dan. Gelukkig vertrouwde men mij en bleek ( achteraf) dat deze man probeerde de boel op te lichten om er nog meer uit te kunnen slaan. Sindsdien heb ik besloten dit nooit meer te doen, behalve als ik de ontvanger zelf goed ken, maar nooit meer voor een onbekende.
Pas goed op!
Ik maak het geld via de ING (Postbank) over naar hun Gambiaanse rekening.
Kosten altijd op ‘shared’ zetten.
Zij krijgen in Gambia een belletje of sms-je (van de bank!) dat het geld op de rekening is bijgeschreven. Dat werkt altijd prima. Maar ik hoor eigenlijk nooit iets over kosten… Durf dus niet te zeggen wat het eigenlijk kost. De bank daar is eigenlijk Brits. Ik maak euro’s over naar Groot Brittannië naar de plaats Banjul. Klinkt vreemd, want Banjul ligt natuurlijk in Gambia en niet in Engeland, maar het werkt wel.
Je kan natuurlijk altijd een oproepje plaatsen hier op het forum.
Ik ga helaas voorlopig niet dus ik kan je niet helpen, maar er zijn wel WW leden die binnenkort wel gaan.