Geef jij geld aan bedelaars in Zuid-Amerika? Of geef je uit principe geen geld?
Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Geef jij geld aan bedelaars in Zuid-Amerika? Of geef je uit principe geen geld?
Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Ik zeg hierboven wel dat ik niets aan bedelaars geef, maar dat is misschien niet helemaal waar. De bedelaars die werkelijk iets doen (muziek maken bijvoorbeeld) geef ik nog wel eens wat, maar de bedelaars die tegen een muurtje zitten en vragen: dat kan iedereen naar mijn mening.
Daarnaast is mij door een local in Arequipa ook verteld dat de meeste bedelaars op een dag méér geld verdienen dan iemand die van 7 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds zwaar en eerlijk werk staat te doen in een steengroeve.
Niets doen is niets krijgen, laten zien dat je wel wat in je mars hebt vind ik waard om te belonen.
Geld geef ik af en toe, eten des te vaker. Ook als je je eten niet op kan is het niet vreemd om mee te nemen en aan de (veel) minder bedeelden in de straat te geven. Negeren vind ik zeer asociaal. Zeker als je je eten/drinken in een restaurant(je) niet op kan.
In de stad waar wij wonen, Salvador (hoofdstad van de braziliaanse deelstaat Bahia, met +4milj inwoners) lopen er nogal wat bedelaars rond.
“negeren is a-sociaal” misschien …
hier hebben we dan wel met een specifiek probleem te maken : men bedelt (meestal) niet omdat men honger heeft maar om drugs te kopen !
wil je dan “slim zijn” en bvb eten geven ipv geld dan gooit men dat in veel gevallen minachtend weg OF gaat het gelijk verkopen om er drugs mee te kopen … ik heb geen idee van hoe “correct” te handelen maar in 99% van de gevallen negeer ik toch
DE reden dat ik vaker eten geef dan geld is dus dat ze geen drugs kopen. Voor ons is het een kleine moeite, toch?
Idd Brabahx
In Salvador liepen er zelfs kinderen met me mee dat ze zo’n honger hebben etc. Bied je dan aan om iets te eten te kopen, dan weigeren ze.
In Rio geef ik wel eens eten als ik wat over heb. Soms kom ik bekenden tegen waarmee ik gewerkt heb, dan bied ik aan om iets te drinken/eten voor ze te kopen als ze om geld vragen.
Nog even ter aanvulling er bestaan veel NGO’s in Rio waar kinderen kunnen eten, douchen en soms zelfs slapen. Meestal is dit doordeweeks en rijden er busjes rond die naar de kinderen op zoek gaan.
Verder bestaan er restaurantes populares waar je voor 1 real een middag maaltijd kunt halen en voor 0,35 een ontbijtje.
Dus de meeste mensen die bedelen willen geen sociale hulp en zijn vaak drugsverslaafd. (niet allemaal dus)