Geld pinnen in Indonesië

Beste medeleden,
Ik heb een vraag aan degenen die onlangs nog in Indonesië zijn geweest. Wij zijn in 2009 voor het laatst in Indonesië geweest en hebben daar diverse malen met de PIN gebruikt gemaakt van de ATM. Nu gaan wij per februari voor twee maanden daar weer naar toe.
In kleine plaatsen was het destijds niet mogelijk > €50,00 en in grote plaatsen > €100,00 te pinnen. Met als bijkomende kosten € 2,50 per transactie. Onlangs heb ik contact opgenomen met de bank met de vraag of ik voor €1000,00 aan contanten kon meenemen. Dit blijkt geen probleem te zijn maar hebben dit afgeraden vanwege de ongunstige koers. Ook werd er gezegd dat uit de ATM tot €500,00 gepind kan worden. Dit laatste trekken wij toch wel in twijfel. Mocht dit het geval zijn dan zijn we 2 x €2,50 en anders 10 x €2,50 aan transactiekosten kwijt. Wie heeft hier actuele ervaringen mee.
Bij voorbaat dank voor het antwoord.
Met vriendelijke groet,
Boyo

Hallo Boyo,

Afhankelijk bij wie je bankiert en bij wie je in indonesie gaat pinnen.

Bij Common Wealth bank en Niaga bank bijvoorbeeld kan je in 2 x, binnen 18 uur, met een ING pas 2 x 3.000.000 rupiah pinnen en met een Rabo pas kan je 5.500.000 rupiah (1 x 3.000.000 en 1 x 2.500.000) pinnen.

Warme groet,

Marcello :chin:

1 like

Er zijn ook betaalpakketten die het toestaan om gratis te pinnen in het buitenland, bv het ING betaalpakket. Kost een paar tientjes per jaar, maar persoonlijk haal ik die kosten er makkelijk uit.

Bij veel banken in Indonesië komt er nl geen 3 miljoen uit de automaat, maar slechts 1,5 of 1,25. En zoals je zelf zegt: in kleinere plaatsen moet je het met 500.000 rp per keer doen.

1 like

Waar je op moet letten bij een ATM machine of er aangegeven wordt of er rph 100.000 briefjes uitkomen,deze geven in 1 x of 3 miljoen of 2,5 miljoen, met natuurlijk de maximale opnamen per 18 uur van 6 of 5,5 miljoen.
De rph 50.000 machines die geven maximaal 1,5 miljoen per keer, maar dan nog kan je of 6 miljoen of 5,5 miljoen op een dag er uit pinnen.

1 like

Ik kan bij de ing maximaal 3 keer per 24 uur in het buitenland pinnen, maar dat verschilt van bank tot bank.

1 like

Hallo Jenny,

Ik heb inmiidels mijn bank, ABN-AMRO, gebeld. Ik mag niet meer dan 1x per 24uur pinnen met een maximum van €250,00 en dan hangt ook af bij welke bank men pint. Daar ik twee pinnepassen bezit valt de “schade” nog wel mee.

Gr.
Boyo

Hallo Marcello,

Ik heb inmiidels mijn bank, ABN-AMRO, gebeld. Ik mag niet meer dan 1x per 24uur pinnen met een maximum van €250,00 en dan hangt ook af bij welke bank men pint. Daar ik twee pinnepassen bezit valt de “schade” nog wel mee.

Gr.
Boyo