Ik vertrek voor een paar maanden naar Suriname
en vroeg me af of je er wel geld kan opnemen
als Westerling: iedereen zegt van niet en dus
zou ik voor al die maanden cash in euro’s
moeten meenemen en daar lokaal omwisselen
in de Surinaamse gulden…
Dat lijkt me niet echt handig, dus kan je er
niet gewoon geld opnemen? Ik heb een normale
postbank-pas, een wereldpas van de ABN/AMRO
en een creditcard… in elk land tot nu toe kon je
op elke hoek geld trekken, en daar niet?
Originally posted by jasper@22-06-2003, 13:55:01
** Hoi,
in de Surinaamse gulden…
geen cash meenemen maar traveler cheques, kan je overal inruilen en je bent verzekerd. anders bestaat de optie om te pinnen in frans guyana, dat is ongeveer vier uur reizen vanuit paramaribo en het is daar erug gezellig. have fun
Originally posted by Guest+06-07-2003, 01:35:26–></span><table border=‘0’ align=‘center’ width=‘95%’ cellpadding=‘3’ cellspacing=‘1’><tr><td>QUOTE (Guest @ 06-07-2003, 01:35:26)</td></tr><tr><td id=‘QUOTE’> <!–QuoteBegin–jasper@22-06-2003, 13:55:01
** Hoi,
in de Surinaamse gulden…
Vertel het mij! **
Indien je een mastercard heb is het wel mogelijk.
gegroet
een surinamer uit surinamemmm **
[/quote]
Zorg dat je een creditcard hebt (mastercard). Hiermee kan je gewoon bij de rbtt bank (ga 's ochtends als het nog niet ZO druk is) geld op nemen van je rekening in Nederland. je betaalt wel steeds 4% van het opgenomen geldbedrag, maar dat is altijd minder dan een reis naar Frans Guyana…succes!
Hoi,
Ik ben zelf ook 10 maanden in Suriname geweest en je kunt gewoon met je creditcard geld ( b.v. Euro’s) opnemen.
Eventueel kun je ook geld laten verzenden met Western Union Money (bij elk postkantoor in Nederland).
Door heel paramaribo heb je cambio’s waar je je geld veilig om kunt laten wisselen.
Veel plezier in Suriname, echt toppie daar!
Groetjes,
Liesbeth B)
Even een tip m.b.t. geld in suriname opnemen. Een goed kennis heeft mij verteld dat je het beste daar kunt betalen met dollars. Dan zetten ze je minder af (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik heb ook al heel lang plannen om naar suriname te gaan. Ik zou heel graag in contact met iemand willen komen die (ook) gaat. Misschien kunnen we elkaar een handje helpen met allerlei dingen. Je kan contact opnemen met mijn email. Groetjes
Even een tip m.b.t. geld in suriname opnemen. Een goed kennis heeft mij verteld dat je het beste daar kunt betalen met dollars. Dan zetten ze je minder af (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik heb ook al heel lang plannen om naar suriname te gaan. Ik zou heel graag in contact met iemand willen komen die (ook) gaat. Misschien kunnen we elkaar een handje helpen met allerlei dingen. Je kan contact opnemen met mijn email. Groetjes emailis jobseekersparamaribo@hotmail.com
Ik ga als alles goed gaat, ook een aantal maanden naar Suriname en ik had ook een aantal vragen over geld omdat het best lastig blijkt te zijn. En, ik weet niet of dit voor jou relevant is, want ik weet niet precies hoe lang je blijft, maar je kan ook een bankrekening openen. dan kan je daar gewoon vanuit Suriname geld op zetten (wat je mee hebt gebracht of omgewisseld) of je kan geld vanaf je rekening in Nederland over laten maken op je Surinaamse rekening. Dan hoef je in ieder geval niet al het geld in 1 keer mee te nemen.
Vanaf eind Juli dit jaar kan je inderdaad gewoon geld opnemen met je pin pas mits je het Maestro of Cirrus logo hebt. Dit doe je bij de RBTT bank op het Kerkplein.
Bedenk wel dat je dus transactiekosten betaalt (dit loopt nogal op met een max. opname van Sf.150.000) en waar je het meest de boot ingaat, uitbetaling is tegen bankkoers.
Travellercheques zijn inderdaad veilig maar zorg dat je wisselt bij een cambio met een betere koers.
Als je toch toevallig naar Frans Guiana gaat of naar Albina, waar je even oversteekt, zorg dan dat je veel euro’s pint. Stop ze thuis in een kluis op je werk of verzin maar wat. Met deze euro’s kan je nu het beurspel van vraag en aanbod gaan spelen. Doe dit met verstand en niet bij vreemden. Ga anders gewoon naar de Cambio.
Western Union Money Transfer werkt overigen ook prima alhoewel er de laatste tijd nogal wat negatieve berichten uit Engeland komen over foutieve transacties. Even in de gaten houden of het GWK in Ned. ook voordeel acties heeft. Geld kan je dan Gewoon afhalen op meerdere adressen zoals J.H. de Vries aan de Waterkant.
Ik weet niet hoe het nu zit maar de euro staat tegenover de dollar hoger als ooit tevoren dus EURO is HOT of zoals je achter op een stadsbus kan zien. NO EURO NO LOVE. Wat overigens weer een geheel andere betekenis heeft maar dat zie je vanzelf.
Ik heb 5 maanden stagegelopen en gereisd in Suriname. En inderdaad, er was nergens de mogelijkheid om geld te pinnen. Vanuit Nederland had ik cheques bij me die ik constant bij de ABN/Amro voor Surinaams geld moest inleveren.
Met een pasje van de Postbank, met Maestro logo, is het geen probleem op geld op te nemen bij een van de vestigingen van de RBTT-bank. Er is een maximum bedrag dat je per dag kan opnemen, maar dat ik volgens mijn ruim 300 euro. Geen problemen dus!
Grappige vraag is dat… maar goed sommige mensen denken dat we nog in hutjes leven hier–in de stad-- en dat er bosjesmannen hier rondlopen dat is als ze al weten waar Suriname is. LOL
Het antwoord voor Jasper is dat hij bij de RBTT- de voormalige ABN-AMRO wel gewoon kan pinnen bij een aantal lokaties waaronder hun hoofdkantoor op het kerkplein en daarnaast heeft SURPOST nu ook eenfaciliteit daarvoor geopend.
Anyway, het komt op de site.
Doei,
Bianca
Stichting Hijaz Suriname wrote:
Beste Bianca,
Dit soort vragen heb je op internet ,zet een antwoord op de site
met als kop.
Geld opnemen in Suriname.
Mvgr,
AM