geld en tips in china

In oktober vertrekken we voor een individuele georganiseerde reis van 3 weken door China. Hotels , vluchten en uitstappen zijn betaal maar voor eten , drinken en inkomsgelden hebben we nog geld nodig.

• Nemen we best euros of dollars mee of kunnen we overal gebruik maaken van debet-of creditkaart.
  • Bij de verschillende reisbureau’s geeft men verschillende informatie betreffende het geven van tips. Sommige beweren dat dit affronterend is , anderen zeggen dat dit het grootste deel van de mensen hun loon is.
    We willen zeker niet gierig overkomen en geven graag een extraatje aan mensen die het kunnen gebruiken maar willen ook niet als onozele buitenlanders overkomen die geld uitdelen aan mensen die het minder nodig hebben
    Groetjes

In de steden kan je probleemloos pinnen, bij de Bank of China gaat het altijd, bij andere banken soms wel en soms niet. In Beijing staat in elke metrohalte sowieso een met buitenlandse kaarten werkende ATM. Tenzij je echt op chic gaat zal je aan een creditcard niet zoveel hebben, dan heeft China toch een cash-maatschappij.

Fooien zijn niet gebruikelijk, maar waar het tijdens m’n eerste bezoek aan het land in 2006 gewoon keihard geweigerd werd kennen ze het principe inmiddels ook. Een echte fooi geef ik nooit, maar laat gewoon het kleine grut liggen.

Hallo ,
In mei vertrek ik voor 26 dagen voor een reis door China.Ik neem mijn visa en mijn maestro kaart mee ,maar ik hoor net in mijn bank dat men transactiekosten aanrekent wanneer je geld pint . In sommige gevallen zou het zelf duurder kunnen zijn om met de maestrokaart (bancontact ) te pinnen dan je met je credietkaart .
ongetwijfeld zijn er reizigers die hier meer van weten .
alvast bedankt voor de reactie.

Eddy:wereld: