Gek van motorrijden en reizen?

Hallo,

Motorrijden en reizen combineren? Daar ben ik mee bezig, de voorbereidingen voor mijn wereldreis op de motor. De wereld verkennen op de motor is altijd al een droom geweest, maar nu (inmiddels alweer 8 maanden) ben ik dan bezig met van alles uitzoeken en aanschaffen. Oude spullen verkopen en dan op het eind mijn huis te koop. Een echt avontuur dus!!! Als onder de lezers iemand is die dit aanspreekt en ook de tijd van zijn of haar leven wil gaan beleven?? Laat dan een berichtje achter en kunnen we eens informatie uitwisselen.
Ik ben een echte motorfreak en rij al 16 jaar motor op verschillende types. Als 33 jarige Hollandse vent weet ik wat ik wil en ben benieuwd of er andere mensen ook bezig zijn met zulke plannen.

GR. Richard

Hallo Richard,

Wat een super gaaf idee. Ben zelf bezig met mijn motorrijbewijs en ben hopelijk begin april in het bezit van een rijbewijs. Ook als je 33 ben, ben je nooit te oud om een passie voor motorrijden te ontwikkelen heb ik wel gemerkt. Ben ook met het idee aan het spelen een wereldreis te maken en daarnaast mogelijk een maand op de motor door Amerika te crossen (route 66). Ik kan je dus niet helpen aan tips en informatie, maar ben wel benieuwd naar je vorderingen. Met welk type motor was je van plan de reis te gaan maken? En welke route had je in gedachten? Wil je ook Australie en NZ aandoen?

Groetjes
Petra

Hey Petra,

Leu om te horen dat er weer een vrouw op de motor stapt !! Spannend voor je dat je al op zo’n korte termijn het examen moet doen. Leuk ook dat je zelfs van plan ben om met de motor te gaan reizen, In een paar worden samenvattend, een vrouw naar mijn hart, haha.
Ik ben inderdaad volop bezig met de plannen, maar maak ook niet een te gedetailleerd plan, omdat als je ter plekke kom je vaak beslist om toch anders te rijden, hetzij doordat je met locals heb gepraat of door wegwerkzaamheden of het weer zit tegen. Voor deze reis heb ik speciaal een off-road motor aangeschaft, omdat het reizen niet altijd over geasfalteerde wegen zal gaan.
Ik heb een Yamaha XT 660 tenerè. Heb jij al een idee welke motor je wil gaan kopen? Wat betreft de landen die ik wil bezoeken, mijn plan is om vanaf de Noordkaap af te zakken via de oostkant van Europa naar Afrika en dan verder naar Zuid-Afrika, hier mijn motor laten verschepen naar Zuid-Amerika en dan weer helemaal naar het noorden. Een maal in Canada aangekomen de motor weer verschepen naar het Aziatische werelddeel en dan weer helemaal afzakken naar Australië en New-Zeeland.

Op Antartica na wil ik proberen alle werelddelen aan te doen, maar alles is natuurlijk afhankelijk van mijn financiele situatie en hoeveel ik onderweg kan werken.

Gr, Richard

Hallo Richard,

Zo dat klinkt goed. Heb even op internet de Yamaha XT660 opgezocht en die ziet er zeer sportief uit. Had eigenlijk gedacht dat je een veel zwaardere motor zou moeten hebben voor zo’n reis i.v.m. bagage etc. Heb je al navraag gedaan hoe duur het is om de motor te laten verschepen en hoe lang je hem dan kwijt bent? Hoeveel km ben je ongeveer van plan om per dag af te gaan leggen, of laat je dit afhangen van de kwaliteit van het wegdek? Zelf was ik van plan een toermotor te kopen. De susuki Gladius of de Yamaha XJ6 lijken mij op mn lijf geschreven. Ik les nu op de XJ6 en deze rijdt super. Mijn examinator vond mij zelfs er nu al iets te enthousiast op rijden en heeft mij daarom de eerste keer laten zakken. Ach je heb je plezier, moet hij het weer bederven… :mad: In april maar iets rustiger de bochten door en dan hopen dat ik het papiertje (pasje) krijg. Kan niet wachten om mijn eign motor te hebben en lekker te gaan toeren. Eerst maar zelf wat kilometers maken, voorda ik Amerika onveilig kan gaan maken.

Hoi hoi,

Het is juist zaak niet een te zware motor te hebben, dit ook voor het laten verschepen van je motor. Maar ook het verbruik is bij een lichtere motor minder uiteraard. Maar stel dat je eens onderuit gaat dan is het wel makkelijk om je motor ook zonder al te veel moeite overeind te krijgen. Je kan van te voren niet aangeven hoeveel kilometer je per dag gaat rijden. En voor het verschepen van mijn motor heb ik een insider in een groot shipping company. Voor de overtochten zal ik zoveel mogelijk werk verrichten op het schip zelf zodat dat break even zal zijn.
Uiteraard kan je op elke motor gaan reizen, Sjaak is ook op z’n R1 rond geweest, maar de vraag is altijd wat wil je kunnen en waar wil je naartoe. Een off-road motor is beter off-road en een tourmotor af racer op de geasfalteerde wegen. Het is voor je zelf belangrijk dat de motor bij je past.
Succes met het afrijden en als je doet wat je geleerd heb komt het zeker goed.

Hey,
Goed idee hoor.
Ga binnenkort ook een wereldreis maken.
In oktober 2010 ben ik in Australie en wil ik een motor huren om de oostkust te berijden.
Als je in dan in de buurt laat me maar weten.

Mike

Super gaaf idee wat je gaat doen. hier droom ik al jaren van,
Heelaas kan ik nooit moter rijden, (ben heel erg slechtziend)

Dus bij mij blijft het bij dromen.

Een wereldreis met je motor bestaat uit vele onzekerheden maar DE zekerheid die je wél hebt is dat je geheid onderuit gaat! :disgust:
Ben door de wereld gekacheld met een XT500, zo´n 350.000 km, en de keren dat ik gevallen ben zijn niet te tellen. Maar ja ik kan natuurlijk niet rijden! Nou zijn de wegen tegenwoordig wel een stuk beter dan ´in mijn tijd´maar mn in Afrika zul je je handen soms nog goed vol hebben om de 660 overeind te houden en blij zijn geen R1200GS te hebben of zo.
Prima keus die XTZ.
Goede reis!
Groet,
Marcel

Hey Marcel,

Bedankt voor je reactie, ik was !! erg blij met mijn xt. Helaas heb ik nogal wat problemen af fabriek kado gekregen. Zowel een vakantie naar Frankrijk als naar Iceland verziekt. Nu blijkt ook nog eens dat de fiets eigelijk te klein is voor mijn 196 centimeters. Ben nu wel aan het kijken voor een GS. Een beetje met tegenzin maar mijn vertrouwen in Yamaha is inmiddels wel tot 0.1 gedaald.
Waar ben ij dan overal geweest, gezien de kilometers alles. Maar je bent nu gezeteld in Brazil??

Jammer van je Yammie, dat is dus balen dat je een maandagmorgen exemplaar hebt!
Een kameraad van me heeft een wereldreis van 4 jaar met zijn 660 gemaakt, zonder mankementen. En eigenlijk iedereen die ik ken die met een Yamaha onderweg zijn geweest hebben bewezen dat het merk tot de meest betrouwbare behoort. In mijn ogen heel wat betrouwbaarder dan BMW, daar heb ik om me heen enkel ellende mee gezien
Mijn XT heeft alle werelddelen wel gezien (muv van Antarctica dan!) en Afrika en de Amerika´s diverse malen, maar heb er dan ook de tijd voor genomen. van 1982 tot 1997, af en toe onderbroken voor een half jaartje werken. De hoek van Rusland heb ik echter nooit gedaan, was eerst nog Sovjetunie en toen was t niet toegestaan om daar met een motor heen te reizen dus dat staat nog altijd op mijn verlanglijstje!
Ja inderdaad, ben (zijn, want ben nu getrouwd) nu in Brazilie gezeteld en het reizen is beperkt tot ´maar´ 3 maanden per jaar, en met het dubbele aantal wielen…