Gastvrijheid van de Thai??

De laatste twee jaar ben ik met mijn echtgenote op georganiseerde rondreis geweest in thailand.
We zouden graag terugkeren maar we worden uitgenodigd door een thaise gids die we leren kennen hebben en met wie we regelmatig (telefonisch en mail ) kontakt hebben.
Ze wilt dat we bij haar logeren en ze gaat verlof nemen .
Wij vinden het vervelend dat zij dan niets kan verdienen en afwimpelen zou haar misschien kwetsen ???
Wat doen we het best ???
Wie van jullie kent de thai goed ???
Dank bij voorbaat.

Thailand is zeker gastvrij en ze zijn zeker bereid om met jullie leuke dingen te gaan doen. Zelf verdienen ze niet veel en hebben het niet breed. Mijn ervaring is dat als ze jullie rondleid dat jullie alleen de entreegelden en eten en drinken betalen. Dat is nog niets, want geloof me als zij het regelt om leuke dingen te zien is het veel goedkoper dan dat jullie naar een plaatselijk toeristenbureau. Ze hebben namelijk een thaise prijs en een toeristen prijs. En verder weet ik niet hoe goed het contact is, maar normaal is het voor een gids gebruikelijk om een fooi te geven van 0,50-1,00 euro per dag. Ik zou het doen, want je ziet meer van het land dan dat je georganiseerd iets onderneemt. Veel plezier als jullie heen gaan!

Dank voor de vlugge reactie !
Maar ik ben iets vergeten " ze wil niet dat we op hotel gaan , we moeten bij haar thuis logeren ".
Het is te duur op hotel zegt ze .

In jullie plaats zouden wij het doen, wij hebben ook vrienden in Thailand en die eisen het bijna dat we bij hen verblijven, de Thai verlangt dit echt en is zeer fier zijn vrienden te mogen ontvangen. Geld willen ze niet wij kopen steeds electrisch materiaal voor hun huishouden en de kinderen geven wij iets dat ze kunnen gebruiken.

Hallo,

Ik wil niet arrogant klinken, maar ik woon 18 jaar in Thailand en ik weet dat het in deze cultuur gebruikelijk is dat wanneer iemand je een dienst bewijst, er ook een tegenprestatie wordt verwacht.

Hoi,
Weet niet of jullie gids alleen woont en hoe goed jullie haar kennen.
Daarom geef ik allen die antwoorden gelijk. Maar kijk goed uit jullie doppen als de “vriendenrelatie” zeer ver gaat zal het ook “vriendendiensten” met zich meebrengen (motor stuk, iemand in de familie ziek of zelf, dak lekt enz. enz.). Thais lenen tussen elkaar, een farang h(g)eeft geld. Let ook op met de Thaise levensstijl in een prive huis. Nooit met schoenen beteden, geen naaktheid enz. (kijk op internet naar de DO and DO NOT in Thailand) en zeer netjes zijn ze ook niet. De Thais in een dorp zijn gans anders dan diegene die veel in kontakt komen met toeristen.
Jullie kunnen mij gerust mailen voor meer info.
Wens een goede vakantie.
Groetjes Frank

hallo
ik woon op koh samui.
als thaise mensen bereid zijn om dit voor je te doen.
is een teken dat ze respect voor je hebben.
toon dat ook aan hen terug.
je kunt afspreken dat in onze cultuur gebruikelijk is.
dat je een kleine bijdrage geeft.
bv hun huisje opknappen.
kleding of iets anders wat ze goed kunnen gebruiken.
wij hebben hier een paar hele goede thaise vrienden.
de een is belboy de andere taxichaufeur.
die helpen ons met alles dag en nacht.
soms geef ik ze wat geld de andere keer schilder ik hun huisje.
of nodig ze uit om met vrouw en kinderen te komen voor een bq.
ik weet natuurlijk niet hoe goed dat jullie bevriend zijn.
maar zou zeggen neem dit aanbod aan.
dan proef je ook de echte thaise cultuur.
een fijne tijd
.

Het is mij ook inderdaad niet bekend hoe goed jullie elkaar hebben leren kennen, zoals eerder al beschreven h(g)eeft de farang meestal geld vergeet dat zeker niet, als men je ergens mee naar toe neemt als zijnde gids zit er altijd wel wat voor hun bij na betaling v/d entree, opzich niets verkeerd mee lijkt me. Blijf het persoonlijk altijd zeer onvriendelijk en ONGASTVRIJ !!! vinden dat de farang altijd maar meer moet betalen dan de Thai. Voor mijn Thaise vrouw gelden in Nederland toch ook geen andere prijzen als we ergens entree betalen of iets eten, vind zij namelijk ook zeer vervelend dat dit gebeurt levert vaak leuke discussies op tijdens de vakantie. Maar toch, men kan wel altijd vriendelijk,behulpzaam en vooral veel glimlachen, ten allertijde realistisch blijven, mijn vrouw is Thai maar van haar kant af gezien is zij altijd zeer terughoudend ook al zijn het mensen v/d zelfde nationaliteit, zelfs bij een monnik die ze niet kent onder bepaalde omstandigheden, want zelf’s een oranje of welke kleur omwikkel geeft nog geen zekerheid voor blindelings vertrouwen.

Zelf proberen wij altijd in de vakantie tijdens een excursie de gids te polsen of hij/zij iemand weet om ons het “onbekende” Bangkok te laten zien. Is inderdaad makkelijk met de entreeprijzen maar dan moet je wel op gepaste afstand staan want anders betaal je toch de volle mep. Het komt er wel op neer dat naast het eten en drinken, enz. we toch wel een tip geven ter hoogte van een dagloon. En dan nog is het een uiterst goedkope dag.

Ton:tear:

hallo, als ik jullie was zou ik het ook zeker doen dit is de manier om het echte thaise leven te ontmoeten
als kado voor haar kan je bijvoorbeeld een waterheater geven voor als ze geen warm water heeft (wat bij veel mensen in thailand zo is) of kijk goed rond de dagen dat je bij haar bent naar iets wat ze goed kan gebruiken in haar huis
je zal zien dat je een werkelijk heel goede tijd gaat krijgen

groetjes dirk