binnenkort gaan we met de auto op pad vanuit Ecuador naar Peru, Bolivia, Chili en Argentinie
we zullen nogal eens in de auto overnachten
en moeten dan ook eens een potje koken en koffie zetten
zijn er in deze landen gasflessen tot 5 kg te koop waar we een brander op kunnen schroeven?
Hola, ik kom hier in Argentinië bij de campingwinkels flessen tegen van hooguit 2 kg…vooral in Buenos Aires is er veel keuze bij campingwinkels, in de binnenlanden wordt het al een stuk lastiger vaak.
Sorry, ja, de plaatselijk bevolking kookt wel met gasflessen dáár waar nog geen gasleidingen zijn aangelegd (zoals bij ons in het dorp). Ik gebruik een 10 kg fles, het zal echter nog een hele toer worden om een lege fles te vinden om om te ruilen voor een volle. Toevallig gisteren nog navraag gedaan wat een lege 10kg fles nu kost, ongeveer 800 pesos (zo´n 75 euro).
daar waar we vertrekken, Vilcabamba Ecuador, kopen we zo’n fles
en zoeken er een kooktoestelletje bij
dat zal genoeg zijn voor 3 maanden
dan kunnen we er misschien ook nog een verwarmingsapparaat aan vast schroeven
wat denk je, zal dat werken op 4000 meter hoogte?
Om met je laatste vraag te beginnen, ja gasverwarming werkt itt de meeste dieselverwarmingtoestellen op grote hoogte probleemloos.
Ik snap je vraag niet helemaal wat de 5kg flessen betreft, je kunt ze toch in Ecuador kopen? waarom wil je er nog eentje in een ander land kopen? In Brazilie zijn ze trouwens
wel te koop al is het niet op elke hoek van de straat, wij reizen ook met 2 stuks 5 kg flessen in de camper.Als de ene leeg is kun je op je gemak zoeken naar
een gasvulstation om hem te laten vullen. Het omruilsysteem werkt niet omdat elk land wel andere flessen heeft met andere aansluitingen (dus ook al is het dezelfde inhoud)
Dit moet soms met wat kunst en vliegwerk, ik heb een nippel bij me
die in de gasfles geschroefd kan worden en waar aan het uiteinde direct een gasslang op geschoven kan worden (dus zonder de regelaar)
Met 5 kg kunnen wij zo’n 2 maanden koken, als je hem ook voor de verwarming gaat gebruiken gaat t verbruik wel hard omhoog!