Gap-year; reizen en werken

Hallo iedereen,

eigenlijk zou ik volgend jaar gaan studeren, maar ik wil er echt een jaar tussen uit voordat ik weer naar school ga. Dit jaar rond ik mijn VWO af. Volgend jaar wil ik in mijn eentje gaan reizen (ik ben een meisje).
Om een beetje te beschrijven wat voor reis ik wil gaan maken, heb ik hier een lijst voor mezelf samengesteld met dingen waar ik van hou, die natuurlijk niet altijd samen gaan:

1. Liefst zonnig en warm
2. Avontuur
3. Zee/strand
4. Nieuwe culturen
5. ‘Droomplaatjes’
–> Ik hou erg van mooie dingen, zoals een wit strand met een doorzichtig blauwe zee, mooie zonsondergang of grote watervallen. Bergen en bossen vind ik dan weer een stuk minder interessant. Wonderen als de Taj Mahal en de Machu Picchu vind ik ook geweldig.
6. Ik moet er mezelf kunnen redden in het Engels.
7. Geen constante reis
8. Het liefst slaap ik waar ‘het’ gebeurt, liever dan in een backpackers hotel.
Ik ga niet op reis om iedere dag met mede Europeanen te zijn, daarom lijkt het me erg leuk om bijvoorbeeld ergens vrijwilligerswerk te doen in bijvoorbeeld een weeshuis en me zo een beetje aan het leven aan te passen.
**9. Ik wil graag, indien mogelijk, werken tijdens mijn reis, om zo ook nog wat te verdienen. ** Ik zou bijvoorbeeld graag Engels geven aan kinderen, met een TEFL-diploma.

10. Of Azië of Amerika. Ik ben zelf meerdere malen naar Indonesië geweest, ik ben in Singapore, Thailand en in Hong Kong geweest. Hong Kong vond ik drie keer niks en Singapore viel me ook tegen, vooral omdat iedereen wat stijfjes was. Als ik dus naar Azië ga, ga ik niet naar de grote moderne steden zoals Hong Kong, Singapore, Tokyo etc. Indonesië en Thailand daarentegen vond ik erg leuk. De voordelen van Azië, zoals ik dat nu zelf zie, zijn dat het goedkoop is, het is altijd lekker weer, er is veel cultuur en natuur en de sfeer is er erg relaxt.
Plekken die me aanspreken zijn Nepal, Vietnam, Mongolië, Thailand en India (hoewel India niet voor een te lange tijd, ik kan wel tegen armoede, maar als het echt zo vies is als men beweert zou ik daar geen maanden kunnen zitten). Sommige landen in Azië ken ik niet of alleen van naam, vandaar dat ik ook niet weet welke landen er evt. nog meer bij dit lijstje kunnen.

In Amerika ben ik alleen in New York geweest, de meest geweldige stad op aarde naar mijn mening, maar niet mogelijk om een wat langere tijd te verblijven i.v.m. budget. Plekken die me aanspreken zijn Brazilië, Peru, Costa Rica, Bermuda, maar toch zou ik Miami ook wel eens gezien willen hebben. Ik weet dat deze plekken allemaal totaal niet in een logische volgorde liggen, maar ik wil graag een beeld schetsen van de landen die mij interessant lijken, zodat jullie mij misschien nog plekken kunnen aanraden.

Ik heb dus geen concrete vraag, ben gewoon onwijs aan het brainstormen over mijn reis.
Het lijkt mij het leukst om gedurende mijn reis te werken, danwel niet heel de reis. Engels geven, helpen in weeshuizen, werken als reisleider etc. lijkt me leuk. Maar ook op een vakantiepark werken of in een bar, wat voor baantje dan ook!

Zijn er hier mensen die al eens zo’n reis hebben gemaakt, waar in je ook werkt? Na mijn voorkeuren te hebben gezien, welke landen/route stellen jullie voor? Zijn er nog boeken die jullie mij aanraden?

Groetjes!

Ik heb alleen ervaring met Brazilie, als lerares Engels kun je makkelijk aan de slag. Maar je kunt je in het dagelijkse leven niet redden met alleen Engels. Daar komt toch echt Portugees bij kijken.

Misschien kun je op een summercamp in Amerika werken en daarna nog wat door het land of Midden-Amerika reizen?

Bedankt voor de reactie!

Summercamp is niet echt iets voor mij. Maar zou ik met een Portugees boekje niet al een eind komen?

Als je op doorreis bent wel, maar als je hier wilt werken en wat mee wilt krijgen van de cultuur…is het handig als je wat verstaat.

Het land bevat wel punt 1 t/m 5 van jouw lijstje. Het is groot genoeg om van alles te zien. Maar vooral de grote steden zijn erg duur.

Ja, dat zal wel inderdaad.
Ik weet dat je dat probleem in Azië een stuk minder hebt. Ten minste, van China hoorde ik dat je je in het Engels wel wat minder makkelijk kan redden.
Kan je in Amerika sowieso wel aan werk komen? En kan dat in Azie?

Als je het leuk vind om jouw reis te combineren met vrijwilligerswerk, dan ben je bij ons van harte welkom. In Azië zou je bijvoorbeeld in India goed met je Engels op een project kunnen meewerken. Ook in andere Aziatische landen kun je met Engels vooruit, al zullen de lokale mensen niet altijd even goed Engels spreken. Ik ben zelf oud-vrijwilliger geweest in Thailand voor kinderen tussen 6 - 13 jaar, en heb echt een fantastische tijd gehad. Ik gaf de kinderen Engelse les. De oudste kinderen konden al een beetje Engels en in het gastgezin waar ik verbleef kon ik ook gewoon Engels spreken. Bovendien kunnen de staff van Projects Abroad altijd goed Engels spreken in ieder van onze bestemmingen.

In Midden-Amerika zou je met je Engels terecht kunnen in Jamaica. Een prachtig land waar je als vrijwilliger nog veel kunt betekenen voor de lokale bevolking. Als je meer informatie wilt over de bestemmingen & projecten, kijk dan gerust op onze website: www.projects-abroad.nl.

Een e-mail sturen met jouw vragen kan natuurlijk ook: info@projects-abroad.nl

Groetjes, Claartje
Projects Abroad Nederland