Gambia

Inmiddels een week terug van onze eerste kennismaking met Gambia. In het begin was het wel even wennen aan de mensen daar. Iedereen schudde je de hand en wilde je gids of taxidriver zijn en iedereen wist wel iets te vertellen waar ze naderhand hun hand voor ophielden. Kan het wel begrijpen daar de lonen daar rond de € 60,- per maand liggen. Dus een bijverdienste is daar zeer welkom.

Wij zaten in Bungalow Beach in Kotu. Het is er basic maar zeker een aanrader. Je kunt daar tenminste je eigen kop koffie, thee of soepje maken. De bungalow wordt elke dag schoongemaakt en ligt aan een eenvoudige tuin waaruit je zo naar het strand kunt lopen. De beveiliging is prima maar dat is daar eigenlijk niet nodig daar alles super veilig is. Criminaliteit kennen ze daar niet en de politie loopt zonder pistool of handboeien. We zijn daar goed bevriend geraakt met Modou, een heel aardige agent waar we elke dag een praatje mee maakten en nu nog dagelijks whatsapp contact mee hebben.

Ook met Aladin, de badmeester van Bungalow Beach zijn we bevriend geraakt. Hij nodige ons uit voor een lunch bij zijn familie in een compound. Een hele ervaring was dat. Ook zijn we met hem naar het kinderziekenhuis in Banjul geweest om daar wat kleertjes, speelgoed en vooral kinderparacetamol te geven. Helaas zocht het, naar ik aanneem, het hoofd van de afdeling eerst wat kleertjes uit die hij voor zijn eigen kinderen kon gebruiken. Ik hoop ook dat de paracetamol op de juiste afdeling terechtgekomen is. Volgende keer maar gelijk bij de apotheek brengen daar. Het was schrijnend om te zien. Geen dekentjes op de bedden en de ouders moeten zelf voor eten en drinken zorgen. Amper pijnstillers of andere medicatie. Wat hebben wij het dan toch goed in Nederland!

Over gidsen hoef je je geen zorgen te maken. Voor je een stap uit je accommodatie hebt gezet komt er wel iemand op je af. Wil je daar van af dan zeg je gewoon dat je al een gids hebt en dat je er al vaker geweest bent. Ze laten je dan aardig met rust. Iedereen wil wat verdienen daar wat logisch is.

Voor de Birdwatchers onder ons, bij de Kotu bridge vind je aan je rechter hand een officiële Birdwatchers association. Daar zitten een aantal zeer professionele gidsen die letterlijk de vogels uit de bomen kijken. Ik kan je onderanderen Karanta Camara (President) die wij zelf hebben gehad en Ebrima Sidibeh aanbevelen. Ze zijn bijzonder vriendelijk en hebben zeer veel kennis van de vogels en waar ze te vinden zijn. Over de prijs moet je altijd onderhandelen en dan kom je er zeker uit. Wij waren met z’n tweeën voor een hele dag € 80 kwijt. Daar voor zijn we helemaal naar Penyem, Marakissa en Tanji geweest wat toch bijna bij de Senegalese grens lag. Vooral het 1e gebied was zeer vogelrijk. Bij Marakissa kun je vanuit een luie stoel de vogels op je af laten komen en kun je er van een heerlijke maaltijd genieten die zeer goed verzorgd is.(nederlandse eigenaar). Tanji moet je gewoon gezien hebben als de vissersboten binnen komen. Duizenden mensen lopen daar om de vis binnen te halen, schoon te maken, te verkopen of te roken. Het was die € 80 zeker waard.

Abuko NR viel wat tegen. De gids wordt je min of meer opgedrongen waar je ca 312 Dalasie voor moest betalen. Hij zal niet erg veel, zat steeds op zn telefoon, wist je tussendoor nog wat geld af te pingelen voor een project wat ze steunden, commandeerde je om ook wat drinken voor hem te kopen en aan het eind van de rit hield hij nogmaals zn hand op voor een extra fooi. Gelukkig liep daar toevallig ook een gids van de association uit Kotu rond die ons nog op diverse vogels attendeerde.

Er zijn geen pinautomaten in Kotu, maar we helaas de een na laatste dag pas achter kwamen is dat je bij de wisselkantoortjes waar een Visa logo op staat heel goed met je Visacard geld kunt opnemen. Jammer dat de hostes van Tui dat er nu net niet bij bij verteld had. Uiteraard betaal je wel commissie maar mocht je geld nodig hebben dan is dat een goede optie. Je kunt daar behoorlijk hoge bedragen opnemen dus dat is geen probleem. Verder is het aan te raden om gewoon euro’s mee te nemen. Die hebben ze daar graag omdat de euro vrij stabiel is.

Dineren zou ik niet aanraden bij Bungalow Beach. Het is er erg ongezellig, niemand zit daar dus, en ook het eten valt tegen. Goed alternatief is de Captains Table. Je moet wel wat geduld hebben maar het eten is er prima.

Er is een klein lokaal supermarktje. Je kunt daar boter, eieren, frisdrank, water en nog wat andere dingen krijgen zoals bv tandpasta, shampo enz. Kaas hebben ze alleen in de vorm van Cedarkaas wat vrij sterk van smaak is en vleeswaren kennen ze daar niet. Zou ik ook niet echt aanraden daar. Het vlees hangt open en bloot op de markt waar de vliegen op zitten en de dooie ratten in de goot eronder.

Zelf rijden raad ik beslist af. Wij zijn toch echt wel wat gewend maar zoals het daar toe gaat is echt ongelooflijk. Alles rijdt kris kras door elkaar heen en als je niet oppast word je zo uit je schoenen gereden.

Al met al hebben wij daar een super tijd gehad. Wij zijn daar 8 dagen geweest en om te beginnen is dat zeker genoeg. Toch gaan we er zeker nog weer een keer naar toe en voor de Birdwatchers is het een super land om vogels te spotten. In de 8 dagen dat we daar hebben rondgelopen hebben we al meer dan 90 soorten kunnen vastleggen en dan heb ik de roof- en watervogels nog niet een mee geteld.

Groet,
Kathy

Bedankt.

Klinkt super allemaal Kathy! Bedankt voor je mooie verslag!