Galungan & Kuningan ceremonieen

Wij gaan dit jaar in mei/juni naar Bali en komen daar op de 14de aan.

Het Galungan festival begint op de 12de tot de 21ste en Kuningan begint op de 22ste tot 1 juni.
Tenminste volgens de reisgidsen.

Weet iemand waar en wanneer ik dit het beste kan zien?

Kijk eens hier.

Ik weet niet wat voor een reisgids je hebt, maar Galungan slechts 3 dagen en Kuningan is maar een dag.

Galungan is op een woensdag. De dag voor Galungan worden dieren geofferd, over het algemeen zijn dit varkens die voor zonsopgang worden geslacht. Armere mensen offeren kippen, en een enkele keer wordt ook een schildpad geofferd (hoewel dit verboden is).

Verder gaan mensen na de tempel, waar verschillende ceremonies plaatsvinden. In sommige banjar (tempeldistrict) wordt op dinsdag gebeden, in andere districten op woensdag. Verder zijn er vaak nog optochten met barongdans om de boze geesten te verjagen, voor zover ik weet vinden deze altijd op de woensdag plaats.

Verder worden er de weken/dagen voorafgaand aan Galungan penjols opgezet, dit zijn hoge stokken van bamboe, met versieringen, om de goden te vereren en ten baten van de vruchtbaarheid. Hoe rijker het district, hoe luxer de penjols. Sommige hebben zelfs verlichting!

De zaterdag anderhalve week na Galungan vindt Kuningan plaats. Er wordt meer geofferd, ditmaal met name gele rijst in een soort mandjes van bamboe. Reeds dagen voor Kuningan zijn de vrouwen in de dorpen mandjes aan het vlechten, vraag eens wat ze doen en je mag geheid mee doen! Hoewel zij dingen van bamboe maken met veel gemak en soeplesse, is mijn ervaring dat het vlechten van bamboe behoorlijk moeilijk is.

Als tourist in bv Kuta krijg je weinig mee van de feesten. Uiteraard zie je de versieringen, en hoor je soms het een en ander in tempels, maar daar houdt het wel mee op. Galungan en Kuningan zijn familiefeesten, net als kerst in Nederland. En in Nederland krijg je als buitenstaander toch ook niet al te veel mee van de viering?

Balinese families komen echter bij elkaar, en eten een hoop varken en fruit. Bovendien maken ze vaak uitstapjes met de hele familie, zo ben ik met mijn familie eens naar warme bronnen geweest, en naar de rijstvelden bij Jatuluwi.

In Kuta zijn sommige winkels gesloten, omdat mensen ‘pulang desa’ (naar huis) gaan om te vieren.

Bij deze een verslag van de feestdag geschreven toen ik op Bali woonde:

Wij zijn in 2008 op Kuningan (de laatste dag) naar de Tirta Empul tempel gegaan met een gids. Dat was erg de moeite waard. Alle gelovigen gaan daar een bassin in waar ze worden ‘gereinigd’ door onder waterstralen door te lopen (als ik de gids goed begrepen heb…). Het was erg druk en indrukwekkend. Op straat zie je hele gezinnen met enorme offers op een klein scootertje rijden. We kwamen nog een ceremoniële optocht tegen (maar die had te maken met de verjaardag van een tempel als ik het me goed herinneren), ook zeker de moeite waard om even voor te stoppen.

Nog een kleine tip: het werd volgens onze gids absoluut niet gewaardeerd als je tijdens het bidden foto’s maakt van vooraf gezien, vanaf de zijkant mag wel. En je moet uiteraard een sarong dragen.

Foto’s maken van biddende mensen zou ik sowieso niet doen zonder toestemming te vragen. Een gebed is iets reins, en heiligs, en daar moet je mensen niet te veel bij storen. (Ja, ik heb veel foto’s van biddende mensen, maar deze hebben mij allen gevraagd om foto’s te maken - dus dat is een ander verhaal…) Hoe zou jij het vinden als iemand in een kerk ineens in je gezicht flitst?

Sommige tempels kom je dan ook niet binnen als niet-Hindu tijdens een ceremonie, een goede zaak vind ik.

In een tempel moet je idd een sharong dragen, maar let er ook op dat je schouders bedekt zijn. Verder is het niet gepast om als vrouw naar binnen te gaan wanneer je ongesteld bent, of net bevallen.