Op 1 september vertrekken wij voor 3 weken naar Bali.
Nu zag ik via een website dat op 8 september Hari Raya Kuningan gevierd wordt. Ik heb natuurlijk even gegoogled wat die dag precies inhoudt en wat ik kan verwachten op Bali. Heb wel informatie gevonden maar kan niet echt goed ontdekken of dit nu een echt ‘feestdag’ is, en daarmee bedoel ik of winkels/ restaurants soms gesloten zijn enz. i.v.m. de diverse ceremonieën.
Ik ben namelijk jarig op die dag en we wilden dan iets speciaals gaan doen, maar als dit i.v.m. deze viering niet zou kunnen (wat helemaal geen probleem is overigens) dan weet ik dit graag van tevoren.
Ik zou het namelijk vervelend vinden als ik iets zou willen reserveren om die dag gaan te doen (bijv. een spa of paardrijden) dat ik de mensen daar ‘voor hun hoofd zou stoten’ omdat dit wellicht niet kan op die dag.
Ik ben sowieso heel nieuwsgierig wat wij van deze dag allemaal zullen meekrijgen als toerist. Lijkt me fantastisch om de ceremonieën van dichtbij, maar op gepaste afstand, mee te kunnen maken.
Wie kan me wat meer over vertellen waar ik op deze dag rekening mee moet houden?
Overige info over deze dag is natuurlijk ook altijd welkom!
Maak je maar geen zorgen, je “stoot niemand voor het hoofd” als je iets (speciaals) wilt doen die dag.
Wat die Balinezen te vieren hebben, doen ze 's ochtends met de familie en is om 10:00u afgelopen. De meeste (95%) van de restaurants, winkels, entertainment parken, etc., etc. is / zijn allemaal die dag gewoon open.
Scholen op Bali hebben de periode van Hari Galungang tot Kuningan over het algemeen vrij, tenzij het Moslim-scholen zijn.
Als “Hari Kuningan” op een werkdag zou vallen, dan zouden overheidskantoren ook dicht zijn, maar dit jaar valt het op een Zaterdag en zijn ze sowieso dicht.
Dus, gewoon plannen wat je in je hoofd / waar je zin in hebt.
Hari Kuningan is 10 dagen na Hari Galungan en tijdens deze periode
is het een drukte van belang en gaat iedereen met de offerandes naar
de tempel. Want voor Kuningan worden er weer nieuwe offerandes ge
maakt en nieuwe lamaks.
Deze tijd geeft je een goede indruk hoe dichtbevolkt Bali is en hoe het
met de verkeersopstoppingen staat. Dus rekening houden met vertraging.
Daarbij komt dat de barongs uiteraard via de openbare weg worden vervoerd.
Wel een prima tijd om te fotograferen. Iedereen op z’n “paasbest”.
@elvera69: Als je Balinese mensen (Hindu) kent die Hari Kuningan vieren (niet iedereen doet dat namelijk) dan hebben ze er zeker geen probleem mee als je vraagt of je mag “meedoen” of rondkijken bij wat en hoe ze dat vieren.
Eerst doen ze thuis een ceremonie en daarna brengen ze (meestal slechts een paar familieleden) wat offers naar de dorpstempel en dan zijn ze weer voor 200 dagen verlost van de geesten van hun voorouders.