Frans leren in Frankrijk

Hallo ik ben Avina,

Ik ben 45 jaar. Mijn wens ik het frans goed te leren spreken. Ik volg wat winters een cursus.Als aanvulling wil ik samen met een medecursist ondergedomeld worden in de praktijk, wat het spreken betreft.

Ik wil informatie over ervaringen en tips om dit op een kostenbesparende manier te organiseren.

Het is voor een periode van een week in het najaar van 2013.

De info van het druiven plukken met kost en inwoning heb ik al.

Ik hoor graag nog meer opties.

Groetjes, Avina

Hallo Avina,

Wellicht is het een goede keuze om bij een gastgezin in Frankrijk te verblijven ! Deze mensen zijn er op getraind jou de taal bij te brengen en kunnen leuke uitstapjes met je organiseren. Zijn als het ware jouw privé leraar. Dit bied ik via mijn organisatie ook aan, wellicht wens je wat meer info hierover ?

Marvin - Stulango, Moving Cultures

Dag Marvin,

Wat heb je voor meer informatie? Vertel ook wat meer over jouw organisatie a.u.b.

A.

Hallo Avina … Ik zal je een prive berichtje sturen, dan maak ik hier niet zo’n “reclame” :wink:

Je hebt ook in Limburg een klooster waar je helemaal ondergedompeld kan worden in een taal. De nonnen daar leren je dan een taal.
Maar in Frankrijk zelf is natuurlijk wel zo leuk. :slight_smile:
Ik zou geen medecursist doen, beter in je eentje. En alleen maar met Fransen omgaan: in het Frans eten, les hebben, werken, tv kijken, alles! Niet tussendoor Nederlands of Engels spreken met andere mensen. Dat is pas echt onderdompelen.

Bonne chance!

Ik ben het overigens met Cecilia eens dat het het beste is om alleen in een gastgezin te gaan verblijven. Op deze maner word je echt gedwongen om de taal te spreken en kun je niet terugvallen op de veilige Nederlandse taal die je anders in je vrije uurtjes met je vriendin zou spreken. Aan de andere kant, je gaat ook voor je plezier, dus een paar uurtjes Nederlands in de week kan ook geen kwaad :wink:

Nou, het is maar een weekje, dus zo lang kun je toch wel zonder Nederlands en zonder vrienden/kennissen? Of heb ik dat mis?

>“een paar uurtjes Nederlands in de week kan ook geen kwaad”

Ik vind wél dat ‘die paar uurtjes Nederlands’ je er juist telkens weer uit halen. Als je de hele tijd alleen maar Frans om je heen hoort en jezelf écht alleen maar in het Frans verstaanbaar kunt maken, leer je veel meer en veel sneller. Je kunt dan niet vluchten in het makkelijkere, het kletsen met je vriendin; je MOET wel met je gastgezin babbelen, en proberen uit te leggen wat je bedoelt, en dus woordjes opzoeken want je WILT het leren. Het is wel dodelijk vermoeiend, maar uiteindelijk veel lonender. Dan ga je na een paar dagen zelfs dromen in het Frans, en dingen in je hoofd horen in het Frans (beetje tegen jezelf kletsen). Maar als je telkens tussendoor Nederlands spreekt, moet je er telkens weer in komen, en bestaat het gevaar dat je de hele tijd bezig blijft met vertalen (in je hoofd blijft dan het Nederlandse woord galmen), in plaats van gewoon proberen in het Frans eruit te komen (met andere woorden uitleggen wat je bedoelt).

Het is natuurlijk helemaal je eigen keus. Hoeveel en hoe snel wil je leren? Als het gewoon een beetje voor de gein is, ga dan gezellig met die medecursist samen. Maar wil je écht veel leren en er alles uit halen, ga dan alleen en spreek alleen met Fransen. Wie weet leer je wel onwijs leuke mensen kennen. :slight_smile:

Ce n’est qu’une seule semaine sans ta famille et tes copains!

http://www.wereldwijzer.nl/images/smilies/wink.png

Maar ook weer geen wonderen verwachten na een week. Met een weekje Spaanse privéles (nadat ik het al een beetje sprak) heb ik wel veel bijgeleerd maar nog steeds spreek ik het natuurlijk niet vloeiend.
In Frankrijk heb ik 5 maanden gewoond en gestudeerd (alle lessen, examens en rapporten-schrijven in het Frans), dát is echt een goeie manier om een taal te leren. Maar dan nog blijven er dingetjes die je niet verstaat (straattaal, specifieke grapjes en dergelijke) en woorden die je niet kent, of als je moe bent is het lastig je te uiten.

Maar wel slim dat je echt naar het land zelf wilt gaan om het daar te leren, en druiven plukken lijkt me dan ook best leuk!

Oh ja, mocht je het toch dichter bij huis willen houden (of twee methodes allebei proberen), hier is info over die nonnen: Cursus Frans | Taleninstituut Regina Coeli

Amuse-toi bien.

Ik was me net aan het bedenken dat je in een weekje tijd geen wonderen mag verwachten. Pas jij je post ineens aan Cecilia . C’est pas vrai hein !

Wat je ook wenst Avina, we hebben in ieder geval altijd een passend verblijf voor jou en je vriendin !

En gaan jullie dan ook geen woord Nederlands tegen haar spreken? :wink:
hi hi

Cecilia en Stulango,

Bedankt voor jullie reacties. Alle beetjes helpen.

Gr. Avina