http://94.100.122.77/708800001-708850000/708835901-708836000/708835919_6_dLoq.jpeg
Van Leeuwarden naar Istanbul. Een fotoverslag.
Stiekem wel gehoopt, maar niet gedacht, dat we 'm werkelijk ook zo zouden maken toen we met een benzinestift en een kaart van Europa een route tekenden.
‘Ik wil ook wel in Sarajevo kijken.’
‘En ik in Montenegro.’
‘Nou, dan gaan we daar ook heen.’
‘Maar Transnistrie schijnt ook heel erg vet te zijn, een soort communistisch heilstaatje.’
‘Nou, waarom niet?’
Een verslag van twee middelbaar scholieren die met een minimaal gevulde beurs, een backpack vol eten van moeders en vol interesse Zuid- en Oost-Europa doorkruisen.
http://94.100.114.54/708850001-708900000/708874101-708874200/708874190_6_r1yB.jpeg
Dag 1 / Berlijn, Duitsland
Een week van te voren hadden we nog geen idee hoe we het aan zouden pakken. Alles liftend? Met een transportbedrijf meerijden? Uiteindelijk, met gekozen voor het openbaar vervoer. Na Deventer is Berlijn onze eerste (korte) stop. Wat een station daar.
http://94.100.122.205/708850001-708900000/708884401-708884500/708884500_6_Kc8U.jpeg
Dag 2 / Praag, Tsjechië
Low-budget als we zijn besloten we gisteravond, of liever gezegd nacht, een lowbudget camping te zoeken. Vol goede moed op zoek naar iets goedkoops en op zich waren er ook wel goedkope hotels. Maar ben je nou low budget of niet? In de Lonely Planet staat een camping beschreven. De LP is echter van drie jaar geleden. Toch maar proberen. Na een toeristische route door de buitenwijken van Praag komen we er eindelijk aan. De camping is echter gesloten. Ach, dan klimmen we toch over het hek? Lekker uitgeslapen, gedoucht, ontbeten en rond het middaguur de camping weer afgesneakt.
http://94.100.122.141/708850001-708900000/708896401-708896500/708896448_6_NWks.jpeg
Dag 3 / nachttrein Praag-Zagreb
Met de nachttrein vertrekken we vanuit Praag, waar we overigens nog een gratis jazzconcert bijwoonden. In de trein Canadese backpackers, die voormalig Joegoslavië echter voor gezien houden en er uit gaan in Wenen.
http://94.100.122.229/708850001-708900000/708899601-708899700/708899679_6_NhPC.jpeg
Dag 4 / Zagreb, Kroatië
Waar de meeste toeristen liever liggen te bakken aan de kust, wordt de Kroatische hoofdstad Zagreb wel eens vergeten. Ten onrechte. Zagreb is mooi. We treffen er Servische aan die er op werkbezoek is. Ze geeft ons haar kaartje en daarmee een gratis slaapplek in Belgrado, mochten we daar heen gaan.
http://94.100.120.14/708900001-708950000/708932501-708932600/708932518_6_IcXy.jpeg
Dag 5 / Split, Kroatië
We besluiten na de drukte van de steden Berlijn, Praag en Zagreb de drukte van het massatoerisme maar eens op te zoeken. Want, zo stellen we, de overige landen waar we zullen komen zal dat een stuk minder zijn, dus waarom nog niet even een heel fout vakantie’tje liggen bakken op het strand? Slaapplek aangeboden gekregen van een Kroaat die heilig gelooft in conspiracy theories: ,9/11 was an inside job. I’ve read it on the internet.‘’
http://94.100.120.145/708900001-708950000/708933301-708933400/708933326_6_lteJ.jpeg
Dag 6 / Blagaj, Bosnië en Herzegovina
Hier ontspringt de rivier de Buna. Het water is zo schoon dat je het gewoon kan drinken. Dat doen we dan ook, samen met onze gastheer Mohamed, die druk begint te knikken en lachen wanneer we het kommetje met islamitische tekens erop vastpakken.
http://94.100.119.237/708900001-708950000/708934301-708934400/708934323_6_c2b2.jpeg
Dag 7 / Mostar, Bosnië en Herzegovina
Bij Mostar hoort Mohamed. Om twee uur 's nachts, met een half flesje Heineken en een wat dikke, net zo bezopen jongen naast hem staat hij voor één van de mooiste maar ook rustigste clubs die ik ooit heb gezien. Riana, een Bosnische die we ontmoet hebben tijdens de rit van Split naar Mostar, vraagt in het Bosnisch of hij een slaapplek weet. Die weet hij wel, zijn eigen appartement.
Direct rijden we er in zijn oude VW Golf heen. Daar aangekomen blijkt zijn vader echter de sleutel te hebben, maar die ligt te slapen. We moeten wachten tot zijn vader wakker is, van Mohamed durft zijn vader niet wakker te maken. Geen probleem. Riana en Mohamed halen enorm veel bier voor enorm weinig geld en het is zo 9u 's ochtends. Ohja, we maken ook nog kennis met de lekkernij burek. Nog het meest te vergelijken met een enorm groot saucijzenbroodje. Wat een genot.
http://94.100.121.90/708900001-708950000/708934901-708935000/708934912_6_WvTe.jpeg
Dag 8 / Sarajevo, Bosnië en Herzegovina
M’n maatje raakt geblesseerd bij zijn sprong van de brug van Mostar, dus 's avonds ga ik de stad in met een groep Engelse lads uit Liverpool. Ze komen net terug van het EXIT Festival in Servië. Sarajevo is een geweldige stad om uit te gaan. Tussen de kleine steegjes zitten kleine, gezellige kroegjes verscholen.
http://94.100.122.75/708900001-708950000/708943101-708943200/708943140_5_QmTK.jpeg
Dag 9 / Sarajevo, Bosnië en Herzegovina
Waarom dit plein Pigeon Square heet duld geen uitleg, lijkt me. Downtown Sarajevo is erg gezellig. Er is enkel laagbouw, de kleine steegjes zijn allen bedekt met de stenen zoals op deze foto, en waar je ook kijkt zie je de mooie minaretten van nog mooiere moskeeen, links en rechts zijn in de verte de bergen te zien en de mensen zijn ontzettend vriendelijk.
http://94.100.120.7/708900001-708950000/708944001-708944100/708944055_6_3Gih.jpeg
Dag 9 / Sarajevo, Bosnië en Herzegovina
Maar het is niet altijd zo gezellig geweest in Sarajevo. Overal zijn de sporen van het verderf van strijd en oorlog te zien. Is het niet de brug waar Franz Ferdinand vermoord werd, dan zijn het wel de talloze kogelgaten van Bosnische Oorlog.
http://94.100.121.212/708900001-708950000/708944501-708944600/708944542_6_eBOK.jpeg
Dag 9 / Sarajevo, Bosnië en Herzegovina
De imam die het best kan zingen heeft de eer het middaggebed in te luiden. Is weer eens wat anders dan die speakers.
http://94.100.115.143/708850001-708900000/708874501-708874600/708874558_6_vJPl.jpeg
Dag 10 / Belgrado, Servië
In Belgrado ontmoeten we via CouchSurfing Paris Petrovski, de man rechts met de zonnebril. Met Paris beleven we veel, ontzettend veel. Hij neemt ons met een bootje mee naar de andere kant van de Donau waar we enorm veel eten. Dan begint hij over een feestje dat ‘will end up in big orgy, you Dutch people must come.’
http://94.100.114.8/708850001-708900000/708874701-708874800/708874732_6_Ems-.jpeg
Dag 11 / Belgrado, Servië
Je loopt de hoek om en op eens zie je een gebouw dat op instorten staat. Het voormalig Ministerie van Defensie van Servië, gebombardeerd door de NAVO zo’n 10 jaar geleden. Nu lopen de mensen en rijden de auto’s er langs alsof het honderden jaren geleden is.
http://img27.imageshack.us/img27/4336/p1030135copy.jpg
Dag 12 / Belgrado, Servië
Uitzicht op de stad.
http://94.100.115.167/708850001-708900000/708879301-708879400/708879367_6_ARuI.jpeg
Dag 13 / ergens bij Pogradec, Montenegro
Het nieuwste land van de wereld is mooi. Heel mooi.
http://94.100.122.199/708850001-708900000/708879501-708879600/708879563_6_hsV7.jpeg
Dag 14 / vlakbij Ulcinj, Montenegro
Via-via belanden we op een surf-nederzetting op het verder uitgestorven strand van Montenegro. We zetten ons tentje op, slechts enkele meters verwijdert van de vloedlijn. Heerlijk wakker worden.
http://94.100.115.179/708850001-708900000/708880001-708880100/708880030_6_I_Vv.jpeg
Dag 15 / Tirana, Albanië
Dan naar Albanie, een land dat jarenlang onder het juk van het communisme zat. Niet betrokken bij Joegoslavië, zelfs niet bij de Sovjet Unie. Overal in het land staan eenpersoonsbunkertjes, omdat dictator Hoxha bang was voor een inval. Ook even op zoek naar internet om het thuisfront een mailtje te sturen.
http://94.100.114.17/740700001-740750000/740713401-740713500/740713488_6_ad6b.jpeg
Dag 16 / Tirana, Albanië
Grey Soviet-blocks behind the Iron Curtain? Not in Tirana. When Edi Rama became mayor of Albania’s capital he started painting. Why not? He comes from an artist family. There was just one, special thing about it: he used the old Stalinist apartment blocks as canvas. Most buildings are covered up with bright stripes and colourful patterns. In 2004 Rama won the City Mayor of the Year Award.
‘It has changed our mindstate,’ says a twenty year old inhabitant of Tirana. ‘Imagine all the painted buildings in a grey colour. What would it look like? The massive grey blocks will make you desperate. And will remember you of the bad times of this country. We’re fresh now.’
But not everyone is happy with the decorative politics of Rama. ‘Look at that building,’ says an older man who’s bringing us to a pharmacy. ‘I’m living next to it. Do you know what it looks like? Like a discotheque in a coastal village. But we aren’t a coastal village. It looks even worse the a discotheque. It looks like a house for prostitutes. The whole city looks like on big red light district.’
http://94.100.120.13/708850001-708900000/708880401-708880500/708880429_6_Z4gs.jpeg
Dag 16 / Tirana, Albanië
Links onderin is een winkeltje met fruit en groente te zien. Nadat we bij het internetcafé rechts ervan een mailtje naar het thuisfront hebben gestuurd koop ik wat fruit. De jongens kijken me nieuwsgierig aan. Engels kennen ze niet, Cruyff en Holanda wel. Even later komt er een man (die nu een appel oppakt) aan, die wel Engels kan. Hij vind het bijzonder dat wij in Tirana zijn. Hij vindt het mooi. Niet veel later vertelt hij dat hij Engels heeft geleerd via zijn bedrijf: EdelGrass. Hee, was dat niet de hoofdsponsor van SC Cambuur, een aantal jaren terug? Wat is de wereld toch klein.
http://94.100.122.199/708850001-708900000/708880701-708880800/708880781_6_edXb.jpeg
Dag 16 / Tirana, Albanië
Wat doe je als je geen geld voor een slaapplek hebt? Juist ja, slapen op het grootste plein van Tirana. Daar lig je dan. Omdat we het niet helemaal vertrouwden, slapen om de beurt. Olivier werd om vijf uur 's ochtends doodsbang wakker van het ochtendgebed.
http://94.100.118.117/708850001-708900000/708881001-708881100/708881017_6_VEcq.jpeg
Dag 17 / trein Tirana-Pogradec, Albanië
Alleen het wat armere volk reist in Albanië met de trein, horen we mensen zeggen. De informatiebalie (overigens de enige balie) op het station van Tirana is een uur per dag open. Het uur voordat de trein vertrekt. Uiteindelijk toch een kaartje weten te bemachtigen voor € 1,50. Daarvoor zit je dan uren in de trein en ga je heel Albanië door.
http://img52.imageshack.us/img52/521/p1030261.jpg
Dag 17 / Tirana, Albanië
De timetable van CS Tirana.
http://img203.imageshack.us/img203/5366/p1030330copy.jpg
Dag 17 / trein Tirana-Pogradec, Albanië
Een treinstation onderweg.
http://94.100.120.156/708850001-708900000/708883001-708883100/708883019_6_67zh.jpeg
Dag 17 / trein Tirana-Pogradec, Albanië
Zoonlief durfde niet alleen te zitten, dochterlief vond de iPod interessant, vader speelde een instrument dat hij op de iPod hoorde en moeder voerde ons pruimen.
http://94.100.121.216/740700001-740750000/740713501-740713600/740713508_6_GFhC.jpeg
Dag 18 / Ohrid, Macedonië
Ohrid is a little city located at the Lake Ohrid, one of Europe’s deepest, cleanest and oldest lakes. It also forms the border between Albania and Macedonia. Because of the depth of the lake it preserves unique fishes and other creatures. Since 2008 international experts are researching the lake.
http://94.100.116.82/708850001-708900000/708883101-708883200/708883174_6_zc8d.jpeg
Dag 18 / Ohrid, Macedonië
Mooi uitzicht voor een heerlijke pasta pesto.
http://94.100.121.136/708850001-708900000/708883301-708883400/708883345_6_fZod.jpeg
Dag 18 / Ohrid, Macedonië
Ohrid is prachtig. Dat vonden de Grieken, Romeinen en Ottomanen al. En ik ook. Wel jammer dat mijn mobiel hier kapot ging en we de rest van onze reis geen mobiel meer hadden. Olivier had er sowieso niet een. Maar het had ook wel wat, zonder mobiel.