Ships daar had ik niet aan gedacht. Hebben we een leuke rondrit door zuid en midden Turkije gedaan. En om in een bepaalde etappe flink KMters te maken een flink stuk tol weg aan de zuidkust gereden. Werden we met een forse penalty verrast.
Ik had eerder ook wel Tolweg gereden in Turkije maar ik heb gemist dat het betaalsysteem volledig op zijn kop is gegaan. Er zijn geen poortjes meer waar je kunt betalen. Er is ook niemand in de buurt die je iets kan uitleggen en er staan ook geen borden die vertellen hoe het werkt. De poortjes zijn gewoon open alleen hebben we af en toe een gele lamp gezien. Bij de laatste werd op een display getoond hoeveel we verreden hadden. TL 93,-- Leek ons veel te veel maar wederom in geen velden of wegen iemand te vinden die wat uit kon leggen.
We zijn weer thuis en heb direct geprobeerd een antwoord te krijgen. Iedereen kon me vertellen dat je een sticker met een chip moet kopen op een postkantoor. De chip is een prepaid chip waar je b.v 20 TL opzet. Die wordt dan bij de poortjes afgewaardeerd. Je mag negatief staan als je dan maar binnen 2 weken je saldo op het postkantoor opwaardeerd.
Maar hoe je het oplost als je zonder sticker gereden hebt wist niemand te vertellen. Uiteindelijk wist een vriend die een autoverhuurbedrijf heeft het antwoord. (logisch)
Hij heeft voor mij ingelogd in een overheidssite en wist me te vertellen dat ik een penalty had van 11 X de prijs van de tolweg. Één keer TL 101,-- en nog één van TL 93,–. Normaal zou het totaal iets van TL 18,-- gekost hebben. Ik had binnen één week alsnog een sticker kunnen kopen en dat had ik niets extra hoeven betalen. Nu kan ik nergens betalen en moet ik wachten tot ik een betaal opdracht krijg. Als ik die dan binnen één week betaal gaat er 25% af.
Ik rij met een Turks kenteken hoe het werkt met een Nederlands kenteken weet ik niet.