Wij gaan in januari naar Fins Lapland ( saariselka).
Via het hotel kunnen wij de excursies boeken zoals de husky tour en sneeuw scooter tour.
Maar ik zou heel graag een nachtje in een ijs hotel willen slapen.
Maar er zijn 4 ice hotels
1 SnowVillage in Lainio ( heeft mijn voorkeur )
2 snow castle of kemi
3 arcticsnowhotel vlakbij Rovaniemi
4 snow iglo’s van kakslauttanen ( is het dichtbij maar lijkt mij het minste van allemaal )
Zijn er mensen die in een van deze icehotels hebben overnacht ik vind het heel moeilijk om een keuze te maken welke het leukste en mooiste is.
Snow castle of kemi is aan de buitenkant mooi en de andere alleen van binnen volgens mij.
Maar kemi is te ver weg van saariselka.
Mijn voorkeur gaat naar snowvillage in Lainio.
Hoe kan je het beste reizen in Finland met waarschijnlijk veel sneeuw en ijs.
Rijden er bijv treinen?
En hebben jullie verder nog tips kwa kleding etc.
Ik ben nog nooit naar een koud land geweest waar het -20 kan worden.
Ik wil van de hema Thermo legging en shirt meenemen, heeft iemand hier ervaring mee of dit warm genoeg is ik heb het namelijk snel koud
Over de verschillende ijs en sneeuwhotels kan ik je helaas geen advies geven, ik heb alleen het ijshotel in Zweden bezocht.
Wat betreft de kou kan ik je wel wat vertellen, de kou daar valt best mee. Het is namelijk in tegenstelling tot in Nederland “droge” kou, waardoor het minder koud aanvoelt als je zou verwachten. Ik zat destijds op -32 graden in Ivalo (Finland) en het voelde niet heel veel kouder aan dan een -8 in Nederland. (en dat terwijl ik doorgaans ook best wel een koukleum ben).
Thermokleding is wel aan te raden. En verder veel laagjes he, daar blijft lucht tussenzitten, waardoor je je beter warm kunt houden.
Wij hebben twee jaar geleden een nacht in Lainio Snow Village geslapen. Een prachtige en onvergetelijke ervaring. Als je in Lapland bent, moet je dat zeker doen.
Over de andere ijshotels kan ik niets zeggen, maar Lainio is in ieder geval prachtig. Zorg wel dat je een suite hebt, want die zijn versiert met ijssculpturen en de standaard kamers hebben gewoon kale muren van sneeuw.
Ook leuk om in het ijsrestaurant te gaan eten. Je moet wel snel eten, want anders wordt je eten koud. Er is ook een restaurant in een houten gebouw, maar is natuurlijk minder leuk.
Wij verbleven in Levi en konden alle excursies en activiteiten vanuit Levi doen. Heen en weer naar Lainio hebben we met de sneeuwscooter gedaan. Dat zal vanuit Saariselkä niet gaan i.v.m. de afstand.