Wij zijn van plan om dit jaar van Beijing via Lhasa naar Kathmandu te gaan.
Ik film altijd onderweg. Is dat mogelijk in de Potala? Tegen betaling zou geen probleem zijn, want dat hebben wij al vaker meegemaakt.
Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij is de Potala een van de weinige kloosters waar je niet mag filmen.
Neem een grote zak geld mee als je wilt filmen. Op sommige plekken bij je 10-20 euro kwijt. Fotograferen is met 2-3 euro stukken goedkoper.
Binnen in de Potala is filmen en fotograferen inderdaad verboden. Het is ook niet tegen betaling toegestaan. In de meeste kloosters mag je tegen betaling (betaling per hal) van meestal zo’n 20 yuan fotograferen. Het filmen is (veel) duurder in de kloosters. En fotograferen en filmen in het Tashilhunpo klooster in Shigatse is extreem duur, dus als je daar wilt fotograferen en of filmen, dan moet je inderdaad een goed gevulde beurs meenemen! Op mijn website staan veel foto’s gemaakt in Tibet o.a. in de diverse kloosters. Zie hiervoor www.ellenebens.nl
OK, bedankt.
En bliksems, wat een indrukwekkende foto’s heeft Ellen gemaakt!!!
Dank je voor het compliment.
www.joenjeannette.nl kan ook nog wel een paar hits gebruiken. En laten wij hopen, dat jij ook wat kunt met de foto’s die wij maakten. Niet van Tibet, moet ik toegeven, maar van . . .
Ik was eerder op de dag al aan het zoeken geweest, ondermeer op de site van Shoestring. Die hebben een pagina “Fotografie Tibet” en daar geven zij aan, dat je in Tibet moeilijk aan bepaalde flitslampjes kunt komen.
Echt recente informatie, leek mij . . .
Er zijn nog altijd mensen die (oude) externe flitsers meenemen op reis… Ikzelf zou echter nooit flitsen in een kerk, moskee of tempel.
Een statief binnen wordt ook niet echt gewaardeerd, maar vaak kan je je camera ergens op laten rusten.
In de grote steden (Lhasa, Shigatse) in Tibet kun je tegenwoordig alles krijgen. De informatie op de websites van de diverse Nederlandse reisorganisaties loopt enorm achter! China en daarmee ook Tibet zijn erg modern geworden. Maar buiten deze grote steden in Tibet en zeker op het platte land is het een ander verhaal. Maar een voordeel van Tibet is wel, dat je met je mobiele telefoon overal bereik hebt met de meeste Nederlandse providers en zeker als je een prepaid simkaartje van bijvoorbeeld China Mobile koopt.
Heb op jullie website gekeken. Veel landen waar jullie foto’s van hebben staan, heb ik ook gezien en daar natuurlijk foto’s gemaakt. Ik zie zelfs dat er twee reizen bij zitten, die ik ook gemaakt heb. Het betreft de de Koning Aap reizen Ethiopië en Centraal India, die ik in 2006 respectievelijk 2009 gemaakt heb. Prachtige reizen! De foto’s komen me dan ook bekend voor!