fietsen door Brazilië

In juli en augustus 2013 fietsen wij van Buenos Aires via Uruguay langs de kust naar Rio de Janeiro.
Wij zijn ervaren lange-afstand-fietsers, maar waren nog niet in Zuid-Amerika.
Onze voorbereiding is inmiddels:
– 4 verschillende reisgidsen. (ANWB, Trotter, Lonely Planet, Frommer’s)
–Internetcursus Portugees met uitspraakfunctie.
–Kaarten 1: 1,2 miljoen.
Wie heeft ervaring met fietsen, kamperen, etc.in Uruguay en/of Brazilië?

hmmm, zijn jullie er zich van bewust dat het dan putje WINTER is in deze regio en het behoorlijk koud en nat kan zijn ?

een goede voorbereiding gewenst

Ivan

Ivan, dank voor je bericht.

Wij hebben ons gericht naar de info die we op diverse sites m.b.t. temperatuur-maandgemiddelden aantroffen.
Zie hieronder b.v. 2 verschillende
Er zijn er meer en die geven ongeveer hetzelfde info.
Betekent dat we van koel (Buenos A.** ca 15 gr. in juli**) naar warm (Rio de J. ca 23 gr. C in aug.) fietsen.
Deze sites geven ook aan dat juli/aug de droogste maanden zijn daar.

De zomerhitte (dec/jan.) trekt ons niet en tegen kou kun je je kleden.
Deze kale cijfers geven ons nog geen verontrustend beeld, maar als iemand met fietservaring in die regio het anders ziet, dan horen we graag die aanvullende adviezen!
Een paar tussenliggende plaatsen als Porto Alegre en Curitiba laten tussenliggende weercijfers (temp/neerslag) zien.

http://www.reisgraag.nl/vakantie_brazilie/rio-de-janeiro/weer/

Dus gaarne reacties vanuit ervaring. Wij kunnen eventueel NU nog onze plannen veranderen.
Pedalpeter en Annefiets

Maak je geen zorgen, het komt allemaal klaar.
Ik wou geen “verontrustend beeld” scheppen, alleen ff sensibiliseren.
Het is een groot gebied waardoor jullie gaan trekken, met heel wat afzonderlijke klimaatsomstandigheden.
Als oceaan-zeiler leerde ik ooit om op te letten met “gemiddelde weersomstandigheden gebaseerd op statistieken” :wink:
Zorg er gewoon voor dat je tegen diverse weersomstandigheden gewapend bent (was mijn boodschap)

Succes

Dag Ivan,
Heel fijn om te lezen dat mensen als jij op dit forum hun kennis (en zorg) ter beschikking stellen van anderen.
Dat kan soms veel ongenoegen voorkomen. Van anderen kunnen we altijd leren.

Idd zijn “gemiddelden” slechts richtlijnen. We houden zeker rekening met vrieskou 's nachts en af en toe regen overdag, maar we zitten niet te wachten op 3 weken natte sneeuw met tegenwind…
Mocht het wel zo zijn…alas,…dat is het risico van wereldfietsen.
Annelies heeft eerder Alaska befietst, alsmede A´dam naar Peking in een jaar en samen hebben we o.a. de VS van Z naar N en van O naar W doorkruist.
Onze ervaring leert ook dat allerlei voorspellingen vaak niet uitkomen en **onverwachte gebeurtenissen** zijn op lange fietstochten altijd onze trouwste metgezellen.

Niettemin stellen we prijs op iedere ervaring. Voorbereiding is onze beste vriend.
groet,
Pedalpeter en Annefiets

Ja wat t weer betreft kan het zoals overal en altijd vriezen en dooien. Deze winter was hier in het zuiden van Brazilie geweldig, z.g.a. geen regen en elke dag 20 - 25C, De ‘gevreesde’ koude fronten van Patagonia’ zijn er bijna niet geweest want dan kan de temperatuur zelfs hier aan de kust tot onder de 10C zakken, met zware regenval en flinke wind . In Uruguay en van de kust af in Zuid Brazilie ook vriezen (zelfs sneeuwen!)
Uruguay is een heerlijk rustig en veilig land om te fietsen, helaas niet spectaculair landschappelijk gezien maar vind het toch een heerlijk landje. (wild) kamperen is nergens een probleem.
Bereid je wat Brazilie betreft voor op veel verkeer, en m.n. ontzettend veel vrachtverkeer die de naad uit je broek zullen rijden.
Het kan niet altijd maar ik zou zoveel mogelijk de hoofdroutes mijden, zoals de BR116 of de BR 101 (zuid van Torres, RS is ie wel goed te doen en heerlijk rustig, maar daarna wordt t een ramp)
Alvast een boa viagem gewenst!
Marcel

Dag Marcel,
Dank voor je uitgebreide toelichting. Je woont net boven Florianopolis, zie ik.
M.b.t. de BR 116: Wij waren inderdaad van plan om die te nemen vanaf de grens (Jaguarao) tot Porto Alegre.

Het alternatief is namelijk vanaf Chui, langs het strand (BR 471)en dan noord van Rio grande de 200 km lange, volkomen onbewoonde strandstrook en de deels ongeasfalteerde BR 101 tot Osorio.
Dat lijkt ons nogal riskant: voedsel, water, wild kamperen in the middle of nowhere en wellicht een oceaan die ten noorden van Rio Grande de strook kan overspoelen.

Als jij die route persoonlijk kent en denkt dat die weg beter is dan ik zo van de kaart en google maps aflees, dan hoor ik dat graag.
Wij leggen normaal per dag op geasfalteerde wegen 80 - 110 km af.
Onverharde wegen betekenen veel minder vooruitgang, dus is de BR 101 tussen Lagoa dos Patos en de oceaan extra gecompliceerd.

Hallo Peter,

Ja die weg die je beschrijft van Rio Grande tot Osorno kennen we, hebben hem meermaals gereden. Werd De Weg Van De Hel genoemd toen ie nog onverhrd was, maar dat is ie nu niet meer. Vorig jaar gereden en hij is nu helemaal geasfalteerd, weliswaar al meteen met veel gaten maar dat is normaal hier. Helemaal onbewoond is het echt niet hoor, geen grote steden maar wel huisjes overal. Ik zou echt die nemen en Porto Alegre figuurlijk maar nu ook letterlijk links laten liggen.
En de weg Chui naar Pelotas gaat voor een stuk door een beschermd gebied, waar je zo van de weg af Kaaimannen en Capivaras ziet liggen. Verder is t een saaie lange weg maar dat is die andere die jullie voorhebben ook. Alles in zuid Rio Grande do Sul is vlak en eentonig maar van alle wegen is dit nog de beste vind ik, tenminste ook nog redelijk rustig. Halverwege de grens en Praia de Cassino is een (boeren)(camping,en die zijn schaars in Brazilie tenzij het populaire badplaatsen zijn.
S32 44.895 W52 39.204

Kijk,…dit is nu een prachtig voorbeeld van **het nut van dit forum.
**Via internet krijg je veel info, maar die loopt altijd achter bij de hedendaagse situatie.

Marcel, bedankt voor deze update!
Na opnieuw de kaart en google-maps+ streetview bestudeerd te hebben aan de hand van jouw persoonlijke waarneming, hebben we besloten alsnog de route te verleggen naar de kust. (Br 471 + Br 101)