Fietsen Bali

Hallo,

Kun je op Bali goed fietsen; is dat te doen qua drukte enz?
En kan dit ook in (vanaf) Kuta?
Zijn er goede fietsen te huur in Kuta en wat zijn de prijzen ongeveer?

Alvast bedankt!

Groetjes!

Je kunt er goed fietsen maar je moet wel een goede conditie hebben als je tenminste verder wil als de Kuta regio. Veel wegen zijn steil en de kaarten , als je die kunt vinden, zijn slecht. 'S avonds kun je de roetaanslag van je gezicht wassen van alle vrachtwagens.
Wij hebben mountainbikes gehuurd in Ubud voor 2 euro per dag inclusief opslag van onze backpacks.
Ik vond het soms wel irritant dat overal waar je even stopt meteen twintig mensen om je fiets hebt hangen die je willen aanraken. Op de fiets kun je wel het beste de cultuur opsnuiven.
Wij zijn in 2004 compleet rond het eiland gefietst. Ikzelf vond het te zwaar maar ik ben ook geen fietser.

Hoi Noortje en Marije,Ik zou als ik jullie was echt niet in kuta een fiets huren, het verkeer is daar chaotisch ,iedereen rijd daar als gekken kriskas door elkaar heen met hun onverzekerde brommertjes .wij zelf zitten al jaren in Sanur daar is het heel erg rustig en fietsen daar wel heel veel , de vrij nieuwe fietsen die wij daar huren kost ongeveer € 3.00 per dag .In de 8 jaar dat wij naar bali op vakantie gaan hebben wij heel wat ongelukken gezien ,dus pas goed op !!!Veel vakantie plezier !!!MARTINEZS

Ik heb een keer een mountainbike gehuurd in Ubud om naar Gunung Kawi te rijden. Geen idee wat ik in mijn hoofd had toen ik aan dit tochtje begon, ik had nl alleen naar de afstand gekeken, maar niet naar het hoogteverschil. Ik was kapot tegen de tijd dat ik daar aan kwam, uren later dan gepland!

Soms liep ik een stukje, omdat ik het fietsen ff te zwaar vond. In elk dorp werd ik wel weer ergens uitgenodigs om op visite te gaan, en vaak kreeg ik hapjes en drankjes mee voor onderweg. Als dank-je-wel heb ik wat foto’s van mensen gemaakt, en deze later opgestuurd.

Bij deze mijn reisverslag:

"Maar de omgeving van Ubud is echt te mooi om de hele dag in het zwembad te hangen. Voor 2 euro huur ik een mountainbike en ga ik op pad. De wegen zijn redelijk goed, alleen heb ik ff geen rekening gehouden met de bergen rondom Ubud. Afzien dus!

Ik fiets vanuit Ubud tussen de sawa’s door in oostelijke richting, richting** Goa Gaja**. Dit is een grot met een beeld van Ganesh en een aantal Shiva Lingga (mag ik dit vertalen als heilig fallus symbool?). Naast de grot zijn een paar heilige baden. Ook zijn er nog resten van andere beelden te vinden, maar het geheel is eigenlijk niet meer dan een oude hoop stenen. Een stukje naast de tempel is ook nog een Budha beeld, een van de weinige in het overwegend Hinduistische Bali. Bij de tempel hangen allemaal ‘irritante’ mannetjes rond die gids willen spelen, maar die mij al snel met rust laten en me beginnen uit te horen over oude munten, gemengde relaties tussen Balinezen en Nederlanders en het verschil tussen hen en mij: goede baan en geen kinderen of geen baan en goede kinderen. Niet dat ik van al deze onderwerpen verstand heb, maar dat doet er niet toe.

Vanaf Goa Gaja loop ik door de rijstvelden en he bos naar** Yeh Pulu**, een andere oude tempel in de buurt. De Balinezen zijn nogal schaars met het plaatsen van bordjes, maar na een paar keer de weg gevraagd te hebben beland ik dan toch in de tempel. Hoewel de naam (Yeh, het Balinese woord voor water cq bron) doet vermoeden dat er water is, is de naam blijkbaar afgeleid van een uit de rotsen gehakte afbeelding. Een oud vrouwtje legt met grappige gebaren uit wat er te zien is. Ze spreekt noch Engels, noch Indonesisch. Aan het eind van de rit zegend ze me, het bidden heb ik inmiddels op school geleerd. En hoewel ik bijna altijd wel wat kleingeld op zak heb, is dat juist nu niet het geval. Jammer maar helaas. Volgende keer beter opletten.

Hoewel het wellicht lastig is om de weg te vinden tussen de twee tempels, kan ik iedereen wel aanraden om deze korte trekking te doen. De omgeving is prachtig en het dorpje is superleuk! Tuurlijk, niet zo leuk als Tajen, maar toch. :slight_smile:

Dan fiets ik verder naar Gunung Kawi. Hoewel de rit maar 15 km is, doe ik er superlang over. Maar het uitzicht over de sawa’s is erg mooi en de dorpen zijn heel pitoresk. Stukje fietsen, stukje lopen, wat is de berg stijl en wat heb ik het warm. Drinken, drinken, drinken dus. Maar dat is het voordeel van Bali: in elk dorp zijn wel meerdere warungs waar eten en drinken te krijgen is. Ik kom langs verschillende tempels waar ceremonies of voorbereidingen voor ceremonies gaande zijn en ook daar word ik gastvrij onthaald voor een hapje en een drankje. En ik heb zelfs een voorraad water voor onderweg in mijn fietsmandje gelegd gekregen! Bovendien word ik een aantal keren bij mensen thuis uitgenodigd om wat te drinken en kennis met hun familie te maken. Dat er duidelijk weinig westerlingen in de dorpen komen (althans, die er niet met een auto doorheen krossen) blijkt wel uit de reacties van de mensen en met name die van de kinderen. Vele zijn superverlegen en de allerkleinste zijn ronduit bang: huilen geblazen dus!

Uiteindelijk bereik ik, een paar uur later dan gepland, toch de Gunung Kawi. De tempel is voor mij de mooiste van Bali. Uit de rotsen zijn verschillende subtempels gehakt en om er te komen met je een steile trap af tussen de sawa’s door. Deze bestaan hier uit vele trappen, heel gaf om te fotograferen dus! Bovendien groeien er prachtige boemen, zijn er mooie bomen en een riviertje met een (kleine) waterval. Mam, weet je welke tempel ik bedoel?

De weg terug naar Ubud duurt niet lang. Ik hoef bijna niet te trappen, alleen maar te remmen. En zo voel ik aan het eind van de dag niet alleen mijn benen, maar ook mijn handen en armen. Een goede workout! Om spierpijn te voorkomen en af te koelen duik ik aan het eind van de middag maar weer het zwembad in. Ik heb echter behoorlijk last van zadelpijn na 35 km fietsen!"

bron: Out of Asia.nl - Ubud

Goede fietsen, zoals wij die gewend zijn, heb je op Bali niet. Wil je echt veel gaan fietsen of eeen rondtour per fiets maken, dan kun je het beste je eigen fiets meenemen. Dat hebben wij ook al een paar maal gedaan.
Maar voor korte dagafstanden zijn de fietsen (mountainbikes) op Bali wel geschikt. Mooi fietsen is rondom het stadje Ubud. Kuta, sanur zijn niet interessant om te fietsen, heel veel bedrijven en ook heel veel verkeer.
Op de site van "Actief in de tropen"vind je veel mooie fietsroutes, die je gratis kan downloaden.
hans

Dit is niet waar. In bv Ubud zijn prima mountainbikes te huur.

Jenny, het is maar net waar je het accent legt. Ik fiets heel veel in Bali, ben elk jaar 2 maanden in Bali, huur bijna altijd een mountainbike in Ubud, ideaal om in de omgeving te fietsen. Daar is niets mis mee. Maar wil je grote dagafstanden gaan afleggen of een rondtrip maken over het eiland, dan kies ik toch voor mijn eigen fiets, die ik meeneem met het vliegtuig. Daar is een mountainbike uit Ubud niet geschikt voor.

Velen beschouwen vakantie als ontspanning, anderen blijven gewoon doorwerken. Ik moet er niet aandenken om een fiets mee te slepen, maar ik kom dan ook nooit op Bali. Ik zou er niet eens gratis willen verblijven. :smiley:

Ik kan uit de vraagstelling niet opmaken dat de TS grote afstanden over het eiland af wil leggen.

Aangezien er gevraagd wordt naar fietsen vanuit Kuta, ga ik er vanuit dat dat NIET zo is. Iemand die een fietsvakantie van een paar weken maakt, zal niet overwegen een fiets te huren, maar zal altijd zijn eigen fiets meenemen. En die persoon zal dus ook een dergelijke vraag niet op dit forum posten.

Hallo,

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Mijn ouders gaan voor 6 weken naar Bali. Ze willen daar wel aardig wat gaan fietsen, maar dus geen ‘echte fietsvakantie’.
Begrijp ik het nou goed dat er alleen mountainbikes te huur zijn? Of ook gewone fietsen?
Ik heb de fietsroutes bekeken, mooi, maar alleen vanuit Ubud.
Mijn ouders verblijven in Kuta; is het wel mogelijk om al vanuit Kuta te fietsen of dienen ze op een andere manier die kant op te gaan om daar te kunnen gaan fietsen? Heeft iemand hier tips voor?

Bedankt!

Rondom Kuta is het niet echt plezierig fietsen door de drukte van het verkeer.
Verwacht niet teveel van de fietsen, het zijn kleine mensen daar.
Bij Ubud is het wel mooi en rustig om te fietsen.

Zijn er alleen mountainbikes te huur in Kuta (en omstreken) of ook ‘gewone fietsen’?

Alvast bedankt!

Gewone fietsen zijn bijna niet te huur in Kuta, mountainbikes wel, maar zij verschillen met die van in Nederland. In Sanur kun je wel gewone fietsen huren, vooral langs het strandwandelpad vind je enkele plaatsen waar je die fietsen kunt huren, maar weet dat de kwaliteit niet overeenkomt met de fietsen van Nederland. Beide badplaatsen (Kuta en Sanur) zijn niet echt geschikt om mooie fietstochten te maken, als transportmiddel is het wel handig.
Hans

De kwaliteit van fietsen in NL en op Bali verschild vast en zeker, maar jij lijkt me iemand die ontzettend hoge eisen stelt als “beroepsfietser” Voor iemand die gewoon een stukkie wil fietsen zijn er zeker redelijke fietsen te huur, al zijn ze in Taiwan en omstreken gefabriceerd. Men is toch op vakantie dar en veel in Indonesie is anders van kwaliteit dan in Nederland. Als men Nederlandse kwaliteit wenst dan is er maar 1 advies mogelijk en dat is : Lekker thuis blijven en in de polder gaan fietsen. :wub:

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het gaat inderdaad niet om fietsen waaraan hele hge eisen worden gesteld, maar er moeten wel aardige stukken op gefietst kunnen worden. Dus geen fiets waarvan je het idee hebt dat 'ie ieder moment uit elkaar kan vallen :slight_smile: Als deze daar te huur zijn is het prima! Maar deze ‘gewone fietsen’ (geen mountainbikes) zijn dus niet in Kuta te huur, maar alleen in Sanur?

Effies zoeken…….

Kuta:

For renting mountain bikes, motor bikes or push bikes, go to Chi Chat Rent Car on Jl Pura Bagus Taruna (Jl. Rum Jungle) or to Warung Bamboo, 752192, on J1. Arjuna (J1. Double Six). Always check the bike before riding away.

Van : http://www.baliiloveyou.com/information/kuta-legian-gne-transport.php

**Ubud:
**
”Push Bike - You can also rent a push bike - a regular bicycle, for about Rp 20,000 a day. There’s a large selection available at the corner of the football field. You can arrange a half-day trip involving a gentle downhill cruise from the top of the island back to Ubud on rented bikes. Apart from a very few short, sharp uphill sections, the ride is very relaxed and is well worth the time if you want to see the surrounding country in a less “touristy” way.”

Van : http://www.villapuritupai.com/about-ubud/

Op verschillende sites had ik inderdaad al gelezen dat het huren van normale fietsen mogelijk is. Alleen heb ik vaker dingen gelezen die later niet bleken te kloppen. Vandaar dat ik naar de ervaringen vraag van mensen die er zijn geweest en die zelf hebben gezien dat het mogelijk is fietsen te huren. Maar toch bedankt voor de reactie; ik ga er vanuit dat het geen probleem moet zijn om in Kuta fietsen te huren! Groetjes

Gezien de commerciele instelling van de balinezen en de vele Nederlanders die dit eiland bezoeken lijkt het mij heel sterk dat er geen fietsen te huur zouden zijn. Er zijn natuurlijk fietsen en fietsen. De een rijdt op een handgemaakte fiets van duizenden euro’s en is nog niet echt tevreden de ander heeft de Gazelle van zijn Opa geerfd en zou niets anders willen dan die fiets :smiley:

ik vraag me af of je echt op een gewone fiets WILT fietsen op Bali. er zijn veel hoogteverschillen, dus versnellingen zijn erg handig. ook zijn de wegen niet overal even goed geasfalteerd, en zitten er regelmatig gaten in de weg en moet je vaak uitwijken over grind. dan is een mountainbike of in ieder geval een fiets met meer voorvering en iets bredere banden toch wel lekker…

Ben net terug uit Bali,deze keer 5 weken daar geweest en moet er niet aandenken om in Kuta te fietsen,levensgevaarlijk! Maar mountainbikes zijn bijna overal te huur. Maar bezint eer gij begint:biggrin:
We hebben er trouwens weer een heerlijke vakantie gehad en gaan volgend jaar beslist weer.