Met z’n tweetjes willen we in oktober/november Patagonia en via El Calafate, Puerto Natales, Punta Arenas uiteindelijk Ushuaia bereiken en vervolgens terug vliegen naar Buenos Aires en weer naar Holland.
We willen graag delen fietsen, maar de fietstocht begint eigenlijk pas echt in Puerto Madryn. Om overbodig gesleep met de eigen fietsen uit Holland te voorkomen in vliegtuig en bus zou het ideaal kunnen zijn om pas in de buurt van Peninsula Valdes de fietsen aan te schaffen of te huren.
Vervolgens zullen we de fietsen dan alsnog voor langere ritten in de bus mee moeten nemen.
In Ushuaia willen we terugvliegen en het zou mooi zijn, als dan de fietsen weer zijn verkocht of na huur ingeleverd.
Is dit een optie???
Met groet. Stef
Heftige plannen, ik hoop dat jullie hier héél goed over na hebben gedacht en je bijzonder goed voorbereiden. Fietsen in Argentinie is bijna zoiets als je doodvonnis tekenen… Het begint eigenlijk al direct na Puerto Madryn, als je naar zuidwaarts wil fietsen zal je over de snelweg moeten naar Trelew. Eén van de vervelendste stukken snelweg in Argentinië, enorme spoorvorming, veel vrachtverkeer en ook nog flinke heuvels. Aan de andere kant, ze zijn de weg daar aan het vernieuwen en wellicht kan je stukken over het nog afgesloten nieuwe deel rijden.
Er wordt totaal geen rekening gehouden met fietsers, zeker niet zoals in Europa. Een paar jaar geleden is er nog een Nederlands tweetal doodgereden. Sowieso is het autoverkeer op de langere afstanden niet ingesteld op fietsers en je hebt ook aardig kans op chauffeurs die met een slok op rijden, of vrachtwagenchauffeurs die in slaap vallen achter het stuur. Met andere woorden: ik zou het gewoon niet doen.
Fietsen kopen in Argentinie is ook niet echt een goed plan, er zijn flinke import-beperkingen, dus je zal het met Argentijnse makelij moeten doen, niet te vergelijken met de kwaliteit die je in Nederland gewend bent. Over huren hoeven we het al helemaal niet te hebben natuurlijk…
Kortom: Áls jullie dit plan doorzetten, zou ik zeker fietsen meenemen uit Europa.
Dank voor de reactie met toelichting. Duidelijke tips. Als ik het goed begrijp, zijn de vlakke, drukke, stukken weg in Argentinië echt voor de auto’s en de rustiger delen
te steil en te “onverhard” om te fietsen, zodat het een wandel/duwtocht wordt.
Precies, met daarbij de opmerking dat lopen/duwen het er ook niet veiliger op maakt
Maar alle grote wegen in Argentinie hebben een kale berm van een meter of 2 aan beide zijden, waar je eventueel kan lopen of fietsen (niet geasfalteerd uiteraard). Heb je je verder verdiept in afstanden overigens? ![]()
Ik zou lokaal mountain bikes huren en de afstanden tussen de steden in Patagonia overbruggen met het vliegtuig…
Via Wereldwijzer app