In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
St. Maarten, sinds Mei 2011
Met wie woon je daar?
Momenteel bij mijn vader en stiefmoeder
Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen?
School, University of St. Maarten
Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
Uitschrijven bij gemeente, hier weer inschrijven (dit is gemakkeljik voor mij aangezien in al een keer in St. Maarten heb gewoont)
Hoe bevalt het leven daar?
Super relaxed:D
Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
De dans lessen waar ik net mee ben begonnen
Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont?
Ja, hier is alles heel relaxed en niet zo snel snel en gehaast als in nederland. ook zijn ze veel accepteerbaarder tegenover anderen dan in nl
Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Ja, familie en dan voornamelijk Mijn moeder en zus.
Is het makkelijk om daar werk te vinden?
Als je een accounting/boekhouder en leraar diploma hebt ja!
Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Ja na mijn opleiding wil ik graag naar een ontwikkelingsland om daar les te geven
Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?
Mentaliteit van mensen hier en je kunt hier niet makkelijk fietsen:D:P
In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
St.Maarten sinds 24 Juli 2003
Met wie woon je daar? met mijn man
Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen?
baan op een school
Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?het schoolbestuur regelde heel veel, maar je moet wel zelf veel papieren regelen in NL: geboorteakte, bewijs van goed gedrag, uitschrijfbewijs etc. Op het eiland zelf heeft het schoolbestuur alles geregeld, hoefde alleen maar mezelf in te schrijven en na een half jaar de “van rechtswege toegelaten” op te halen op het politiebureau
Hoe bevalt het leven daar?steeds minder, ik ga volgende zomer verhuizen ergens anders heen, weg uit de Caribean.
Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
harde regen: schoolvrij!, vanwege de dorpscultuur ken je snel mensen die overal werken en heb je daar voordelen van (vliegtuig: 2 stoelen ipv eentje, snel geholpen worden bij GEBE, bij de bank meteen geholpen worden ipv lange rijen), maar ook straatfeesten van de buren waar je uitgenodigd wordt, heb je even geen vervoer: iedereen wil je wel een lift geven als je langs de kant van de weg staat.
Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont? Heeeeeeel groot! het duurt minstens een jaar voordat je een eigen plekje hebt gevonden en kan zeggen dat dit je thuis is. In mijn geval heb ik het met de cultuur nu wel weer even gehad, want er zijn veel cultuurachtige zaken waar ik zelfs nu nog na 8 jaar maar niet aan kan wennen. Zoals: niet op tijd komen, een ander de eigen tekortkomingen verwijten en niet zelf nadenken, gemakszucht zonder verantwordelijkheden nemen, geen afspraken nakomen, alle tijd (weken) nemen voor simpele zaken, ongeorganiseerdheid en zwart-wit discriminatie die heel ver in de werksfeer doortrekken. Daarnaast zijn er ook wel weer allerlei dingen die ik zal gaan missen: korte gesprekjes op straat, jovialiteit van oud leerlingen en ouders, geen afspraken maken voordat je langs komt, het binnenvallen van vrienden, zelf me eens een dagje kunnen ontrekken aan verantwoordelijkheden en daar niet op aangesproken worden, de fruitboer die toeterend door de straat rijd, maak je echte vrienden dan gaan ze ook voor je (zwart en wit)
Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Organisatietalenten, een een keertje een stukje lopen zonder te zweten
Is het makkelijk om daar werk te vinden?
Nee, alleen in het middenkader.
Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
ja absoluut!
Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?Lees bovenstaand verhaal en daarnaast: denk niet dat je van Amsterdam naar Groningen verhuisd, het is echt een ander land! Het is geen Nederland, dus ook geen Nederlandse wetten zoals in Nederland, omgangsvormen zijn anders en je moet je bewijzen in je baan en als witte nieuwkomer. Dit laatste wordt steeds moeilijker vanwege de toegenomen discriminatie.
Maar toch: als je de kans krijgt moet je het zeker doen!! En ga niet voor een jaar, want dan leer het pas begrijpen en kun je ermee omgaan, blijf voor minstens 3-5 jaar. Dan wordt je ook echt een deeltje in de machine van St.Maarten.:zon02: