Fervente Italië bezoeker

Hallo,
Ik ben bijna 57 jaar jong, ben vlaming en samen met mijn vrouw gaan we al bijna 30 jaar op verlof naar Italie.
Voor ons is Italië een 2e thuis. We houden van de sfeer, de zon, de cultuur en natuurlijk het goede eten.
Toch zijn er na al die jaren nog steedsnieuwe plekjes te vinden.
Enige jaren terug hebben we op een dag de 5 dorpjes van Cinque Terre gedaan. Dit heeft zo een indruk nagelaten dat we er nu in november voor weekje terug naar toe gaan. Via deze site heb ik reeds veel goeds gevonden wat we kunnen gebruiken. Bedankt hiervoor.

Hallo Roadking1996, welkom op Wereldwijzer!

Wat heerlijk om een tweede thuis te hebben. Dan heb je vast al het Italië Forum ontdekt. Veel plezier op de site en in Italië.

Groetjes, Leontien

Hallo roadking,

wij (simone en jan) gaan in september de strook tussen genua en pisa verkennen. Heb je nog leuke tips (bezienswaardigheden, overnachtingsplaatsen en route) voor ons?

groeten:dag:

Hallo, Sorry voor het late antwoord. Ik kan jullie eigenlijk weinig echte raad geven. Van Genua tot Pisa zit je in zo een mooie streek dat men overal waar je komt wel wat interressant ziet. In Genua zelf bijv. is het de moeite waard het grote aquarium aan de haven te bezoeken. Het is het 2e grootste van Europa dacht ik. Van Genua naar Pisa komt men altijd in mooie streken, zeker als men de kustlijn volgt. Portofino is de moeite om te bezoeken maar het is er verschrikkelijk duur. De auto moet men buiten het stadje parkeren. Ik vermoed dat dit ook wel wat kost want wij zijn met de boot geweest en ik heb dus geen parking moeten nemen. Men kan vanuit La Spezia (waar de grootste overdekte markt van Italië) is verschillende boten nemen voor een dagtrip naar bijv. Portofino. Na Portofino komt men bij de dorpjes van Cinque Terre. Doordat er vorig jaar een modderstroom door 2 dorpjes ( Moterosso al Mare en Vernazza) gegaan is kan het zijn dat men Vernazza nog niet in kan. Wij zijn er in november geweest (maar dat was 14 dagen na de modderstroom) en toen was Vernazza nog helemaal verwoest. De andere dorpjes Corniglia, Manarola en Riomaggiore zijn echter zeker de moeite waard. Als men in Riomaggiore is moet men zeker de “via d’ amore” doen tot in Manarola. Deze dorpjes zijn trouwens werelderfgoed van de Unesco. Het zijn echte vissersdorpjes met een eigen karakter. Het is goed dat jullie in september gaan. In juli en augustus is het veel te druk. Men kan in deze dorpjes ook niet in met de auto. Maar men kan ze ook weermet de bot bezoeken vanuit La Spezia. Misschien ook vanuit Genua maar daar ben ik niet zeker van. La Spezia zelf is ook mooi. Zeker als men s’avonds over de promenade langs de zee kan wandelen onder de palmbomen.
Pisa zelf tenslotte is mooi maar voor mij niet zo bijzonder. Natuurlik moet men de toren en de kathedraal gezien hebben en dat is de moeite. Maar daarond is het één grote markt met kraampjes. Als men met een paard en kar meerijdt door Pisa zie je wel iets meer. Als men niet in een hotel in Pisa zelf logeert mag men hier ook niet met de auto binnen. Dit kan een serieuze boete opleveren. Maar men kan de auto vlakbij de stad parkeren.
Wat slaapgelegenheden betreft kan ik alleen zeggen dat wij meestal op voorhand reeds een route uitstippelen en dan boeken we meestal hierof daar een B & B of als we langer blijven op een plaats een agritoerisme boerderij of zo. Wij gaan nooit naar grote hotels. Wij zoeken steeds iets meer in het binnenland (3 - 4 km van de kust, als we al aan de kust zijn want dit jaar zitten we bv voor een deel in Umbrie ) en tot nu toe is dit altijd goedgeweest. Wel opletten dat als je een B & B neemt om te overnachten dat je geen Italiaans ontbijt hebt want dan moet je toekomen met één toastje en één tas koffie. Wij zoeken altijd eerst via internet waar we ongeveer willen gaan overnachten en dan kijken we naar de beoordelingen van de B & B. Meestal ziet men dan al wel of het goed is.
Zo, veel is het niet maar ik hoop dat jullie er toch iets aan hebben. Moest ik nog op iets denken laat ik het zeker weten.

Rik (roadking 1996)

Hoi Rik,indien je nog wat tips hebt over Italie,dan kan je die steeds plaatsen in het Italië Forum hier op wereldwijzer!
Suc6 nog in al wat je nog gaat doen in de toekomst.
groet,georgessiam.

Italië is het land van de toeristenpesterij: allerlei rare regeltjes zoals dat het hotel de toeristen bij de politie moet registreren en als je niet in een hotel of andere accommodatie slaapt je zelf naar de politie moet. Ook heb je wel 3 soorten politie in Italië met allerlei verschillende bevoegdheden. Als je je middelvinger naar een agent opsteekt krijg je 3 jaar cel. Mensen in restaurants zijn niet aardig, een zwarte pizza is een pizza normaal. Klantjeslokkers willen je op een bloedheet terras neerzetten.

Nee, doe mij dan maar Portugal: daar zijn de mensen veel gastvrijer en wordt je meestal nog als volwaardig mens behandeld.

Sorry dat je zo over Italië denkt. Ofwel ben je er nog nooit geweest, ofwel heb je veel tegenslag gehad.
Ik beweer niet dat er hier of daar geen onozelaars tussen zitten, maar over het algemeen zijn de Italianen heel vriendelijk en behandelen ze je correct. Het is heir zoals overal : als je toerist bent ziet men je graag komen want je spendeert. Maar gedurende de 30 jaar dat we in Italië komen ben ik voor
99 % goed behandeld gerweest en heb het uitstekend naar mijn zin gehad. En nee, wij gaan zeker niet naar 5 sterren hotels of zo. We gaan altijd naar een B & B, agritoerisme of zoals enige jaren terug naar een bugalowdorp.
Maar voor iedereen goed doen zal nooit gaan. Ook niet in Portugal. Maar inderdaad, naar het schijnt is het daar ook zeer mooi en zijn de mensen over het algemeen ook zeer behulpzaam en vriendelijk. Op sommige na, zoals overal.
In elk geval wens ik nog veel plezier in Portugal

Ik ben drie keer in Italië geweest, in Rome (2008), Florence, Pisa, Luca en Sienna (2008) en Tirano (2009). Misschien dat het in andere delen van het land beter is maar ik heb veel meer met Portugal dan het land van corruptie, pasta, pizza, anti-pasta en Flavio Briatore.