Feedback op rondreis Noord-Argentinie gevraagd (half dec 2011 - half jan 2012)

Dag beste mensen,

Volgende week vertrekken wij voor een maand naar mooi Argentina. Ik heb de afgelopen weken al urenlang rondgehangen op dit forum en zo al veel inspiratie opgedaan (waarvoor dank!).

Het eerste gedeelte van onze reis ligt al vast. Voor de rest hebben we besloten ons niet te veel vast te leggen; als het ons ergens bevalt blijven we langer. Bevalt het niet, dan reizen we - bij voorkeur per (nacht)bus door.

Ons voorlopige reisschema:

  • Buenos Aires (3 dagen)
  • Iguazu (2 dagen)
  • Salta en omgeving (5-7 dagen, waaronder Kerst)
  • Mendoza of Cordoba? (hoe lang?)

Hierna hebben we nog een dag of tien over. Grote vraag is waar we na Mendoza of Cordoba naar toe ‘moeten’. Is Pensinsula Valdes een moetertje? Of moeten we toch echt richting Bariloche? Of is dat allebei te ver en hebben jullie veel betere tips?

Aan het eind van de reis moeten we in ieder geval weer terug naar Buenos Aires waar we nog een paar dagen willen verblijven.

We zijn benieuwd naar jullie adviezen!

Ik zou van Mendoza een bus pakken naar Bariloche. Het is een schitterende omgeving en ze kunnen er wel wat morele support gebruiken na het debacle met de aswolk etc.
Peninsula Valdes is op zich ook fraai qua zeeleven en als je toch nog een beetje een strandgevoel wilt hebben midden in de Argentijnse zomer dan moet je daar natuurlijk al heen gaan (maar het hoogtepunt van het seizoen in Madryn, de walvissen, dat is al voorbij).

Córdoba en Mendoza zijn beide de moeite waard, neem voor elke bestemming ongeveer 4 dagen de tijd. Overigens is een verblijf buiten de steden in de zomer een stuk aangenamer. Houd er rekening mee dat vanaf begin januari de Argentijnen zelf ook massaal op vakantie gaan, dus het is behoorlijk druk overal.

groet & maak er een mooie reis van,

Jan

1 like

Dank voor je reactie, Jan. Zelf twijfelden we een beetje over Bariloche omdat het zo’n eind weg is. Maar aangezien Argentinië immens is, is dat volgens mij altijd wel het geval. We gaan nu vanuit naar Salta naar Mendoza of Cordoba (we kiezen voor 1 van de 2) en gaan daarna door naar het zuiden.

Nog wel een vraag: je stelt dat een verblijf buiten de steden in de zomer een stuk aangenamer is. Iemand nog tips voor dorpen in de buurt van Mendoza, Cordoba of Bariloche die we absoluut niet mogen missen? Dank!

Groet
Joris

In en om Mendoza vind ik de regio rond Maipú en Chacras de Coria verreweg het meest prettig qua verblijf (zo´n 10-15 km onder Mendoza). De Valle de Uco kan ook, maar is al weer 100 km buiten Mendoza.

In en om Córdoba: januari is druk in de sierras, maar er moet altijd wel ergens een plekje te vinden zijn in bijvoorbeeld Capilla del Monte/San Marcos Sierras, La Cumbre, Icho Cruz/Cuesta Blanca of Traslasierra (Nono, San Javier). Echte aanrader qua bezoek is hier, naast het bekende NP Quebrada del Condorito, ook het veel minder bekende gebied rond Los Gigantes. Wel een excursie boeken, niet op de bonnefooi alleen heen gaan. Dit geldt overigens voor heel veel natuur in Argentinië, het is té ruig en een té groot risico om zomaar even een stuk te gaan wandelen… het weer kan zomaar omslaan (zeker in de zomer) en er zijn niet veel wandelpaden, dus je bent zo verdwaald. In Los Gigantes bijvoorbeeld, 70 km buiten Córdoba, heb je al geen mobiel signaal meer, dus als je verdwaalt…

Rond Bariloche tot slot: Villa La Angostura vind ik persoonlijk fraai, het ligt er nu wat anders bij vanwege de aswolk. Ook El Bolsón is leuk, maar weer een stukje verder…

groet,

Jan

Onze reis zit erop, tijd om even terug te blikken (zie ook onze reiservaringen). Anders dan in mijn vraag gesteld, zijn we nooit in Mendoza geweest. Klaar met de grote steden zijn we maar 1 dag naar Cordoba geweest en hebben we daarna gezocht naar een klein dorpje in de omgeving gezocht. We zijn uiteindelijk in La Cumbrecitta terecht gekomen (busje naar Villa General Belgrano en daar overstappen in een andere bus). En daar was het heerlijk: geen drukte, geen auto’s (het hele dorp was ‘peatonal’ (voetgangersgebied)), enorm leuke mensen en heerlijke privéwatervalletjes. Absolute aanrader.

@Fanmeel: ik kom er geregeld La Cumbrecita, inderdaad een fraai plekje als je helemaal tot rust wilt komen. Overigens ken ik nog vele tientallen van die plekjes, alleen al in Córdoba…

Ook nog bedankt voor je uitgebreide verslag in de rubriek “Reiservaringen”,

Saludos uit de Sierras de Córdoba,

Jan

@Chengue: En jij bedankt voor je tips, op basis waarvan we in Argentina gewoon met VVV’s zijn gaan bellen (met dank aan mijn vriendin die vloeiend Spaans spreekt). Uiteindelijk gaf de VVV van La Cumbrecitta ons het nummer van iemand die cabana’s verhuurde aan mensen die slechts met zijn 2en waren (Am Hang). Omdat het januari was - hoogseizoen voor de Argentijnen!- hadden we geluk dat we nog een plekje voor 3 nachten bemachtigden. Daarna zijn we in het dorp rond gaan vragen en hebben we nog 2 dagen bij iemand anders een appartementje kunnen huren. Ongelooflijk gastvrije mensen. Ik ben jaloers op je! :wink:

Fanmeel, een kort vraagje nav je bericht op het “ervaringen” topic: de aangifte van diefstal, deden jullie dat op een gewoon politiebureau of bij de speciale toeristenpolitie? Dat laatste zou namelijk veel gemakkelijker moeten zijn voor toeristen, er zit onder andere een loket in Puerto Madero. Ben daar wel benieuwd naar.

@Flipsen: We hebben aangifte gedaan op het politiebureau dat in de wijk ligt waar onze tas gestolen was. We waren eerst bij een ander bureau, maar die stuurden ons toen we hadden verteld waar precies onze tas was gestolen naar een ander bureau waar we uiteindelijk geholpen zijn. Van dat toeristenbureau heb ik nog nooit gehoord; was blij dat mijn dame Spaans sprak, want mij was het nooit gelukt duidelijk te maken wat er allemaal in mijn tas zat.