Hallo! Mijn naam is Henk en ik ga januari samen met mijn vriendin naar Bolivia en Peru. Dankzij het Bolivia forum heeft de eerste helft van onze reis gestalte gekregen. De tweede helft is in Peru en begint met het inca trail. Dit hebben wij vastgelegd met een extra dag. Dus na aankomst bij MP willen we daar een extra nacht slapen en de volgende dag willen we nog een keer MP op. Maar ik kan niet een goed beeld krijgen hoe het daar reilt en zeilt…
Hebben mensen hier ervaring mee. Hoe laat gaat bv. de trein naar Cuzco (heb je dus überhaupt genoeg tijd met een extra dag)? Is het verschrikkelijk druk en hebben jullie daar tips en trucs voor (vroeg aan het hek of een andere plek)?
En de hotels, is vooruit boeken nodig, is dicht bij MP wenselijk enz.
Alvast bedankt voor de informatie, alles is welkom.
Ik ben afgelopen zomer naar Machu Picchu geweest. De incatrail heb ik niet gelopen.
Als je in de buurt van Machu Picchu wilt overnachten (en geen geld hebt voor de lodge bij de ingang ;)) dan slaap je in principe in het dorpje Aguas Calientes. Er rijden de hele dag door bussen tussen Machu Picchu en Aguas Calientes (ongeveer van 5.30 tot 17.00 uur), deze bussen rijden af en aan. De bus doet er een klein half uur over. Bussen rijden af en aan, maar zeker in het hoogseizoen is het erg druk en moet je soms enige tijd wachten. Het is in principe ook mogelijk om te voet van Machu Picchu naar Aguas Calientes te gaan.
Vanuit Aguas Calientes rijden er verschillende treinen per dag naar Ollantaytambo. Treinen zijn duur, en doen er ongeveer 2 uur over. Kaarten moet je echt vantevoren boeken, er zijn gereserveerde plaatsen. Vanuit Ollantaytambo kun je per bus of taxi terug naar Cuzco.
Je kan er dus voor kiezen om niet met je wandelgroep terug te reizen, maar een dag langer te blijven. Je moet dan een extra kaartje voor Machu Picchu kopen, want je toegangsbewijs is maar een dag geldig. Zoals je waarschijnlijk weet is er maar een beperkt aantal tickets, dus je moet dit op tijd regelen. Daarnaast moet je een overnachtingsplek in Aguas Calientes regelen (er is zat accommodatie) en een treinticket naar Ollantaytambo.
Over mijn eigen trip: de meeste mensen die in Aguas Caliente slapen vertrokken rond half 6 's morgens naar Machu Picchu. Er stonden erg lange rijen voor de bus, ik heb ongeveer 45 minuten moeten wachten! Ik was rond half 7 in MP en ben 's middags rond 16.00 uur weggegaan. Voor mijn gevoel had ik meer dan voldoende tijd de ruines te verkennen en naar de Sungate te lopen.
“Dus na aankomst bij MP willen we daar een extra nacht slapen en de volgende dag willen we nog een keer MP op”.
Er is geen enkele reden om Machu Picchu twee maal te bezoeken. In een paar uur heb je het echt wel gezien (tenzij je archeoloog bent of fotograaf, of zo, met heel speciale plannen). Wij zijn ooit met de locale trein (voor locale mensen dus, toen kon dat nog) naar Machu Pichu gereisd en hebben toen twee nachten in Aguascalientes geslapen. Op de tussenliggende dag zijn we toen omhoog gegaan (dus naar Machu Picchu) en weer omlaag en dat was ruiuiuimschoots voldoende. Vooral was het plezierig om daar in de middag te zijn na vertrek van de dagjestoeristen, die in een dag met de trein heen en weer gaan.
Januari is een relatief rustige tijd. Alleen als je de echte originele authentieke Inca Trail wilt lopen (met in januari waarschijnlijk behoorlijk wat regen) moet je die ver van te voren boeken. Je kunt op www.machupicchu.gob.pe (klik op “consultas”) zien dat die snel vol loopt. Dat geldt ook voor het beklimmen van de berg Huayna Picchu die op Macchu Pichu staat. Maar wil je van die twee activiteiten af zien, dan kan je gewoon naar Cusco reizen en je bezoek daar regelen, met eventueel een alternatieve trek. Je moet dan natuurlijk wel een paar dagen geduld hebben. Dat hoeft geen bezwaar te zijn want er is in die streek verschrikkelijk veel te doen en te zien.
Ik zou niet een ho(s)tel in Aguascalientes van te voren reserveren. Gewoon op goed geluk. http://www.hostellima.nl/
Bedankt Hendrik. We hebben toevallig de originele trail geboekt en ik ben toevallig fotograaf. Hoe weet die man dat
In de middag, of als de laatste treinen vertrokken zijn heb je voordeel aan een extra dag? Iedereen voor zijn de volgende ochtend is een illusie? Ik heb besloten geen hotel te boeken vooraf, maar ik dacht misschien wel iets meer te betalen voor een hotel aan de voet. Maar 1000 is wel erg veel haha.
De laatste trein vanaf Aguas Caliente gaat om 21.00 uur ofzo, dan is MP allang gesloten…
De meeste mensen komen 's ochtends heel vroeg aan. Je kan evt vanuit Aguas Caliente 's nachts de berg oplopen om als één van de eerste binnen te zijn, maar ook dan ben je niet alleen. Daarbij zit de zon dan nog achter de bergen (het is wel al licht) en heb je geen mooi licht om foto’s te maken.
Mijn mooiste foto’s qua licht waren halverwege de middag. Dat was tevens het rustigste moment, maar ook toen waren er best wat mensen!
Je bedoelt deze foto? Die is genomen op weg van de Sungate terug naar beneden, daar waar je eigenlijk al weer terug op het complex bent (bij het huisje van de wachter). Vanaf de Sungate zie je het complex vanaf de andere kant, en veel verder weg (deze foto is een panorama met een 15mm lens). Deze blik komt overeen met het uitzicht vanaf Machu Picchu mountain. Maar vanaf daar moet je dus weer zoomen…
Nadeel van fotograferen vanaf de andere kant, vanaf de Sungate dus, is dat je de slingerweg ziet die de bus neemt. Niet echt fotogeniek…
Wij zijn net terug van MP.
Voor ons was 1 dag wel genoeg (en plenty foto’s gemaakt).
We hebben in Aguas Calientes overnacht. Dan kun je vanaf half 6 met de bus mee (MP gaat geloof ik om 6 uur open).
Wij zijn eerst naar sun point gegaan.
Om een uur of 1, half 2 hadden wij het wel gezien, twee dagen was voor ons niet nodig.
Overigens kun je kaartjes voor MP alleen vooraf of in Aguas C kopen, en NIET aan de ingang.
Was 128 soles zeg eur 35) pp. Max 2500 bezoekers per dag, dus in het hoogseizoen is vooraf kopen aan te raden.
Aguas C heeft plenty hotel accomodatie.
Updated - - -
Formeel mag je geen eten of plastic flesjes meenemen, maar er wordt niet echt gecontroleerd aan de ingang (te druk, kost teveel tijd etc).
Wij hadden wat koekjes bij en een paar waterflesjes in een kleine rugzak. Leverde bij ons geen probleem op.
Ik zou zeggen om 05:00 gaat het hek open van het pad dat naar boven leidt!
Was als 6e boven die dag en deed er 35 min over, dus gas erop, coca bladeren in de mond en dan gaat het goed
zorg dat je dan meteen naar het uitzichtpunt gaat waar je MP ziet liggen, ivm TEVEEL toeristen die al naar beneden slenteren,dan kun je nog mooie foto’s maken zonder de toeristen!
zou zeker een lunchpakket meenemen vanuit aguas Caliente, dit omdat het absurd duur is boven op de MPberg!
En 1 dag op de ruines zelf was voor mij meer dan genoeg!
Heb je nog vragen dan hoor ik het wel!
Het is een hele mooie ervaring om daar rond te lopen.