Mocht je in Kenia op het Diani Beach komen, loop dan eens naar de monding van de Kongo rivier en vraag daar naar kapitein Abdul. Deze jonge afrikaan heeft een uitgeholde boomstam en zal je hiermee graag via de kongo rivier naar zijn dorp brengen zodat je eens echt kan mee maken hoe de mensen daar wonen en leven zonder stroom ,water, en luxe. Hij zal je met trots zijn huisje laten zien ( 4 muurtjes met palmdak)en je voorstellen aan zijn vrouw en zoontje van 3 jaar. Hij zal je door het dorp rondleiden en uitleggen hoe de families daar wonen op hun eigen stukje grond waar ze worden geboren ,leven, sterven en begraven worden.En je ook naar een school brengen met veel weeskinderen die in zijn dorpje zijn opgenomen.Een bezoekje met een burgermeester/stamhoofd achtig mannetje hoort ook bij het bezoek. Maar mocht je er zijn, laat je verassen door de rust en vriendelijkheid. Alleen al de tocht over de rivier van ongeveer 2 x 20 min. is al de moeite waard, alleen maar natuur, zeldzame vogels en vooral rust. De enigste mens die we op en bij de rivier gezien hebben was een oude man die met een touwtje aan zijn vinger op krabben zat te vissen. Deze* kleine “excursie” heeft op ons grote *indruk gemaakt ! En dat voor 15 euro p.p. (oja en 1 euro voor de burgermeester).
Mocht je meer info willen kan je ons altijd mailen, wij zouden het leuk vinden om onze ervaring met je te delen en jou in contact te brengen met Abdul.
ligt tussen diani en tiwi
bij laag water kan je er gemakkelijk per voet oversteken
en riviertje gaat ongeveer tot de straat en gaat daar met een duiker er onderdoor
Bedankt voor je reactie, snap alleen niet wat je er mee wil zeggen ?
Anders moet je even op google kijken bij ; KONGO MOSQUE, Diani Beach. Deze moskee komt waarschijnlijk uit de 14 eeuw en de resten liggen rondom een baobabboom aan de monding bij de rivier , waar ook Abdul zijn boomstamkano ligt.
Als je goed leest is het niet de congorivier
“De Kongo Mosque (ook wel Diani Persian Mosque of Tiwi Mosque genoemd), ligt aan de monding van de Tiwi rivier en is te bereiken via het Indian Ocean Beach Club Hotel”
Alleszins bedankt voor de tip , goed voor een volgende keer naar uit te zien .
5 minuten later moet ik mijn posting al aanpassen , op Google Earth vind je wel degelijk Congo river.
in diani en ukunda noemt een ieder het riviertje de congo river
er staat aan de monding een oude moskee de kongo of congo mosque
maar officieel heet het riviertje : Mwachema river
neem dus eens de matatu tot het eindpunt en wandel het laatste stukje, het strand is er erg mooi
en als je de river of creek oversteekt ben je zo in Tiwi-beach
Tijdens het laagseizoen werd mij trouwens door de locals bij Congo River afgeraden om over te steken naar Tiwi Beach en daar te gaan wandelen ivm robbery! Ik werd verschrikt achterna gerend en echt hierop gewezen dit niet te doen. Zoals ik zei, het was laagseizoen, dat maakte volgens hen het verschil. Maar bij Congo River is het inderdaad ontzettend mooi en de boottocht zeker een aanrader! Een ander groot voordeel vind ik dat als je kleine kinderen hebt, deze heerlijk in de ondiepe riviermonding kunnen spelen/zwemmen, terwijl de groten lekker de zee induiken. Wij gaan hier regelmatig met Kebene Childrens Home op zondag zwemmen en spelen. Zowel de groten als de kleinen vermaken zich kostelijk!