Ik heb van kleins af aan altijd een avontuurlijk karakter gehad, was altijd op zoek naar uitdaging en het kon me allemaal niet gek, gevaarlijk, etc. genoeg. En zo ook begonnen mijn “dromen” over wereldreizen e.d. al op jonge leeftijd.
Aangezien er veranderingen werden aangebracht met de studiefinanciering was ik dit jaar van plan om braaf te gaan studeren nadat ik mijn middelbare schoolcarrière vlekkeloos had afgerond na vijf jaar, maar dit heeft niet volgens plan uitgepakt.
Ik ben deze maand (november 2013) met mijn studie gestopt en na al die jaren is mijn geduld op en heb ik de neiging om met de noorderzon te vertrekken.
Maar, even realistisch, moet ik daarvoor eerst bepaalde dingen op een rijtje hebben.
Ik heb nu besloten dat ik in de maand mei 2014 wil vertrekken. Dan heb ik nog genoeg tijd om geld te sparen, iedereen in te lichten, mij mentaal voor te bereiden (ja, ja) etc etc.
Mijn plan is om met het vliegtuig naar Ijsland te vliegen, naar de hoofdstad Reykjavik en hier voor ongeveer een maand te verblijven. Na deze maand ga ik met het vliegtuig naar New York en wil ik vanaf daar een road trip maken langs de Oostkust van de VS voor ongeveer drie maanden om vervolgens weer braaf te beginnen aan een andere studie…
Ik zou heel graag tips, adviezen, ervaringen willen horen van mensen om zo mijn horizon zo goed mogelijk te verbreden en ook gewoon omdat ik het leuk vind om allemaal te horen
Hoi ajooi,welkom op wereldwijzer!
Nou mooie keuze om ook op vakantie te gaan naar IJsland !
IJsland is een prachtig eiland terwijl er in haar hoofdstad Reykjavik alleen al heel wat interessante en niet alledaagse bezienswaardigheden terug te vinden zijn.
Zo vind je oa : De Hallgrímskirkja is de grootste kerk van IJsland en prachtig gelegen op een heuvel boven Reykjavik.
Het Árbæjarsafn Reykjavik Museum is eigenlijk één groot openluchtmuseum. In het dorp staan alleen maar historische gebouwen die je een perfect zicht geven op hoe de IJslanders vroeger woonden. Eén van de hoogtepunten van het museum zijn zonder enige twijfel de twee enige IJslandse locomotieven. Hou er rekening mee dat het museum alleen in de zomermaanden (juni, juli en augustus) te bezoeken is.
Nautholsvik is het strand van Reykjavik en meteen ook het enige strand in IJsland waar het is toegestaan om te baden.
Indien je nog met vragen zit over dit prachtig eiland,dan kan je altijd een berichtje posten in het IJsland Forum dat geld natuurlijk ook voor het Amerika Forum
Succ6 met al wat je nog gaat bereizen in de toekomst,ajoo !
groet,georgessiam.
Die reis zo ik ook willen maken, lijkt me heel mooi om te doen. Houd er wel rekening mee dat je maximaal 90 dagen (dus **niet **3 maanden) in de VS mag verblijven op ESTA. En hierbij telt hoe meer dagen je verblijft en als je in je eentje reist hoe meer en lastigere vragen ze je gaan stellen bij aankomst. Bereid je daar goed op voor. Het belangrijkste is dat als je lang in de VS gaat verblijven je je verbondenheid met Nederland aan toont zodat ze weten dat je echt wel weer terug gaat en niet in de illegaliteit verblijft.
Verder: creditcard zou ook wel eens handig zijn. Je kan als je nu nog niet genoeg inkomen hebt een borgstelling op iemand plaatsen, als diegene daar natuurlijk mee instemt. Anders rest alleen nog een prepaid creditcard. De creditcard heb je nodig bij vluchten boeken, ESTA, betalen in winkels (of anders in cash), betalen in restaurants, entreegelden etc. Meastro wordt in Canada en de VS nauwelijks geaccepteerd, eigenlijk alleen bij de ATM (ook niet allemaal). Cash opnemen doe je bij de ATM het liefste met je pinpas anders krijg je extra kosten.
Er is in Canada en de VS 110 volt maar de meeste apparaten van 220 volt werken in de praktijk ook zonder omvormer dus die is niet heel noodzakelijk. Wel een verloopstekker, maar zoiets kost maar €5, moet je wel in Nederland kopen. Het drinkwater was bij mij in Canada gewoon te drinken maar ik zou er wel mee oppassen en per hotel/accomodatie kijken of het kan.
Hey Stormbreaker,
Het lijkt mij ook een hele mooie reis!
Bedankt voor de tips!
Heb je misschien ook advies over vervoer? Ik ben namelijk nog geen 21 jaar dus heb geen toestemming om in een huurauto te rijden in de VS…