Even kort

(origineel bericht op be-more.nl)

Even kort

Even een korte update. Gisteren en vandaag weer bij Umthombo gewerkt. Aangezien we met best veel vrijwilligers daar zijn proberen we zelf ook wat werk te creeren. Ik heb gisteren de kok geholpen in de keuken met het snijden van uien en aardappels. En later heb ik de rijst opgeschept voor 36 personen. Tussendoor de kip nog klaar gemaakt. Toen er in de keuken niets meer te doen was zijn Jessica en ik met een Australische vrijwilligster en een jongere mee geweest naar het ziekenhuis. Als er namelijk niemand met ze mee gaat komen ze het ziekenhuis niet binnen of op de public afdeling terecht. Het bleek dat er zo´n 50 mensen voor hem waren en het was niet duidelijk of de artsk al deze personen wel zou zien voor het einde van de middag. Je moet namelijk ´s morgens vroeg komen en maar hopen dat je die dag aan de beurt komt. We hebben als alternatief maar medicatie bij de apotheek opgehaald en zijn terug gegaan naar Umthombo. Vandaag zijn we met een medewerker mee geweest op After Care. Dat zijn jongeren die door Umthombo weer terug gebracht zijn naar hun familie. We hebben 2 jongens in een Township bezocht om te kijken hoe het met ze ging. Erg indrukwekkend om te zien waar ze wonen. We waren de enige blanken die er rondliepen en dus een behoorlijke bezienswaardigheid. Aan het einde van de dag heb ik nog even het tuintje bekeken een jongen van Umthombo. Dit is voor de ingang van het gebouw. Hij probeert er aardappels, pompoenen, bonen enz te verbouwen en doet dit met veel liefde. Tot zover…

(origineel bericht op be-more.nl)