Ik heb hier al aardig wat zitten lezen, maar stel voor de zekerheid nog vragen.
Uiteraard zal ik zodra ik in Lima ben soles gaan pinnen.
Klopt het dat ik verder beter Euro’s dan Dollars kan meenemen?
Kan je de wat grotere bedragen (bijv. taxi, busticket, hotel, excursie) ‘overal’ in Peru, Chili en Bolivia betalen met Euro’s of Dollars?
Iemand ervaring met wel/niet diamox meenemen of gebruik ervan, ivm evt. hoogteziekte? (geen idee hoe duur het trouwens is, ik moet het evt nog halen bij de apotheek)
Het klopt niet dat je beter Euro’s dan Dollars mee kan nemen. Dollars worden op meer plaatsen geaccepteerd dan Euro’s, maar ook lang niet overal. Ik ken eigenlijk geen plaatsen die Euro’s accepteren (in Peru). Wel kunnen Euro’s gewisseld worden bij wisselkantoren en banken.
Met Bolivia heb ik geen ervaring, maar in Peru en Chili kun je lang niet overal met Dollars terecht. Als je wel met Dollars kunt betalen dan is de wisselkoers niet altijd even gunstig.
In Peru kun je wel ook Dollars pinnen in de automaten. Je kunt dus kiezen voor Soles of Dollars in de meeste geldautomaten.
Medicijnen voor hoogte ziekte zijn in Peru in ieder geval goed te verkrijgen, ik zou ze alleen meenemen als je al weet dat je last gaat krijgen van hoogte ziekte. Coca thee werkt overigens ook uitstekend.
Als je US$ en/of Euro biljetten meeneemt (als backup, want je kunt beter pinnen), zorg er dan voor dat ze onbeschadigd en schoon zijn. Liefst nieuw. Ze kunnen in Peru moeilijk doen over het kleinste (haast onzichtbare) scheurtje. Dat komt doordat de Peruaanse centrale bank er zo moeilijk over doet.
Dit geldt niet voor soles. http://www.hostellima.nl/
Euro’s kunnen wel gewisseld worden voor Dollars/Soles/Bolivianos/Pesos, maar worden in taxi’s en hotels etc. niet geaccepteerd. Hooguit dat je tour leader je euro’s accepteerd en het wisselt met zijn haar eigen geld (dollars). Hij/zij kan het op een later tijdstip altijd nog een keer omwisselen bij een wisselkantoor.
Verstandigste is dus Dollars meenemen. Hiermee kun je in (de meeste) hotels betalen, en de excursies over het algemeen ook tenzij anders aangegeven (nogmaals, bij de tour leader over het algemeen geen enkel probleem)
Taxi’s betaal je echter beter in de lokale valuta, zijnde Soles in Peru, Pesos in Chili, of Bolivianos in Bolivia. Gemakkelijker voor hun en jij hebt een kleinere kans dat ze je bedonderen met het wisselgeld.
Voor hoogteziekte kun je het beste even contact opnemen met je huisarts of de GGD. Zij weten je hier meer over te vertellen. Uit eigen ervaring is echter genoeg drinken (voornamelijk veel vruchtensappen) en het eten van zout (chips, zoute nootjes) erg belangrijk. Eet de eerste dagen op hoogte ook niet al te zwaar en vermijdt rood vlees of “zwaar” voedsel. Kip, soep, rijst, aardappelen zijn aan te raden.
Als je hoofdpijn krijgt en/of je lippen voelen droog aan heb je te weinig vocht in je lichaam. Vergelijk het met een kater.
Saludos!
Ben net 3 dagen terug uit Peru, ik had voor de zekerheid vanuit nederland 200 dollar meegenomen, heb deze eerlijk gezegd niet nodig gehad we hebben er geloof ik een keer een deel van gebruikt voor een hotel of tourtje. Wij hebben meteen bij aankomst op het vliegveld Soles gepind. Verder hebben wij eigenlijk overal gepint, let er wel op dat je eigenlijk het beste even uit kunt kijken naar een BCP bank, deze zijn het goedkoopst –> berekenen geen commissie bij het pinnen! Veel andere banken rekenen in peru namelijk een dollar of 6 t/m 12 voor het pinnen!
WIj hebben dus echt gewoon overal gepind. Maar voor de zekerheid kun je dus eventueel wat dollars vanuit thuis mee nemen.
Hoogte tabletten hadden wij voorgeschreven gekregen vanuit de GGD. WIj hebben ze niet gebruikt, veel water drinken helpt, en eventueel coca snoepjes / coca thee (of dit echt werkte weet ik niet) maar we hebben de tabletten niet in hoeven nemen.
Heb wel ooit in de ochtenden last gehad van mijn hoofd, maar dit kwam dus omdat ik dan de nacht had geslapen, en in je slaap drink je niet, meteen als ik wakker werd dronk ik dan wat en ging het meestal wel weg, 1x heb ik gewoon een asperine gepakt, gewoon de hoogtes langzaam opbouwen, en veel water drinken, na elke 20 minuten dat je bijvoorbeeld aan het stijgen bent (bijv in bus of auto) werd aangeraden een paar slokken water te nemen.