wij zouden graag naar de Somoto Canyon gaan en nu wilden we dit p 1 of andere manier combineren met ee bezoek/overnachting in Miraflor (bezoek reservaat).
Hebben jullie hiervoor tips?
Ik zag wel io Luna Hostel dat zij naar beide regio’s trips aanbieden + overnachting in Miraflor, maar ik had nu enkele praktische vragen aan hen gesteld per mail, maar nog geen antwoord…
Kan je rechtstreeks van Miraflor naar Somoto of best via Esteli?
Ik weet niet of je makkelijk van Somoto naar Miraflor kunt, kun je dat niet vinden in een Lonely Planet?
Het ligt er denk ik ook aan welk deel van Miraflor.
Ik vond de eigenaresse van Luna (de Britse Jane, ook wel Juanita genoemd) super-aardig en ze neemt echt de tijd voor je. Maar ze is een erg drukke dame en heeft ook kinderen, dus misschien dat ze aan mails niet altijd snel toe komt, of wellicht is ze nu even op reis. Van de rest van het personeel weet ik niet of die Engels spreken, of heb je in het Spaans gemaild?
In mijn herinnering was het ongeveer 2 tot 2,5 uur met de bus van Estelí naar Miraflor (dat gedeelte waar wij zaten), maar misschien herinner ik het me niet goed. Er ging maar 1 bus per dag naar dat gebied. Dus als je maar 1 nacht de tijd hebt, is dat misschien net niet op een gunstige tijd… volgens mij kwamen wij in de late middag aan, en vertrokken we op een ochtend, maar doordat we 2 nachten hadden, hadden we toch wel aardig wat tijd voor wandelen en paardrijden daar.
bedankt voor je reactie.
Dit is ook de homestay in Miraflor dat we op het oog hebben.
Ik zal de bustijden nog eens nakijken van Esteli naar daar, en eventueel bekijken om dan nog een nacht extra te doen.
Van de bus van Miraflor naar Somoto kan ik niets terugvinden…
Ben aan het bekijken om eventueel via Esteli gewoon een dagtour te doen naar Somoto, dit kan ook he?
Er gaan geen bussen van Miraflor naar Somoto, alleen van Estelí naar Somoto, is zo’n 1,5 tot 2 uur. Het beste is om zelf per bus naar Somoto te gaan en dan daar een tour regelen met een lokale gids (of een hotel) naar de canyon. Ik kan je gids Fausto Ramón aanraden (tel. 8643 3972). Verder is handig om oude schoenen te gebruiken tijdens de tocht.
UCA Miraflor is aan te raden om minimaal 2 nachten te doen, je zult veel missen en maar weinig zien/doen als je maar 1 nacht gaat. Bussen van Estelí naar UCA Miraflor gaan beperkt, ligt eraan waar je in UCA Miraflor naar toe gaat. Hieronder link met alle bustijden (let ook op welke dagen ze rijden, zondag rijden er sowieso geen bussen van/naar Miraflor)
bedankt voor de handige info!
Misschien inderdaad een dagje extra rekenen voor Miraflor.
Nog enkele vraagjes:
Je kan Somoto Canyon toch ook doen via een dagtour en boeken in Esteli? Vb Luna Hostel, want we zouden liever in Esteli blijven overnachten.
Is het verder nog zo in Nicaragua dat er bijna geen bussen rijden op zondag? En op zaterdag?
Is de Somoto Canyon goed te doen voor mensen met hoogtevrees? Want ik las eens van iemand een verhaal en je moest daar meters naar beneden in het water springen om verder te kunnen… Of is dit afhankelijk welke route je volgt?
Je kan idd tour regelen via iemand/touroperator in Estelí, maar ben je wel duurder uit dan zelf met de bus op en neer te rijden.
In het weekend rijden er minder bussen dan door de week, ook rijden de laatste bussen vroeger dan door de week. Door de week rijden er zeer frequent bussen (reguliere bussen en expresso’s (snelbussen)) De meeste bussen rijden tussen 5am en 8pm, 's avonds rijden er bijna geen bussen.
Is afhankelijk van de route. De meeste kiezen de korte route door de canyon, welke deels bestaat uit lopen/makkelijk klimmen en floating (met zwemvest door stroming mee laten drijven). Op een gegeven moment moet je dan van de rotsen in het water springen, ik kan me niet meer herinneren hoeveel meter het was, maar het is niet gevaarlijk om te doen. Veel mensen hebben even van wow als je daar staat, maar uiteindelijk valt het heel erg mee.
Zo hee, pittig! Dat is helemaal langs mij heen gegaan dat dat bestond (ik ben niet in Somoto geweest). Dan moet je echt wel een goed waterdicht cameraatje hebben!
Ik dacht dat vulkaanboarden al heftig was (vond ik erg tof!), maar dit lijkt me ook wel effe slikken.
Wij zijn afgelopen maart in Miraflor, Estelli en Somoto geweest.
En hebben vanuit Estelli gewoon met de bus een dagtrip naar Somoto gemaakt en daar met een gids de canyon bezocht.
Was prima te doen op 1 dag en een fantastische ervaring!
Wel korte broek en hemdje aantrekken, want je moet wel stukken zwemmen :))
In hostel Luna kun je bv ook alleen een gids regelen die je dan bij busstation in Somoto oppikt. Hij brengt je naar z’n huis waar je kunt verkleden en spullen achterlaten en gaat vervlg met je de canyon tocht maken. Na afloop kregen we daar thuis een maaltijd (tuurllijk callo pinto en werden we vervlg weer bij het busstation afgezet.