18 dagen Nicaragua

31/1 Aankomst Managua en transfer naar Granada
1/4 Granada
2/4 Granada
3/4 Masaya
4/4 Matagalpa
5/4Matagalpa
6/4 Esteli
7/4 Esteli
8/4 Esteli
9/4 Leon
10/4 Leon
11/4 Las Penistas
12/4 Las Penistas
13/4 Isla de Ometepe
14/4 Isla de Ometepe
15/4 Isla de Ometepe
16/4 Managua
17/4 Vertrek naar Belgie

Benieuwd wat jullie vinden van mijn reisplanning. We zullen overal het openbaar vervoer gebruiken of taxi indien nodig. We zijn 2 volwassenen en 2 kids 14 en 15 jaar oud. Onze kennis van de Spaanse taal is beperkt. We kijken uit naar jullie feedback!!!

Geen feedback??? Toch bedankt voor jullie hulp!!

Ziet er op zich prima uit.

Ik denk dat je Las Peñitas bedoelt? Dat strand bij León in de buurt?
Ga je in april of februari?

Vanuit Estelí kun je makkelijk een homestay boeken bij een familie in het Miraflor national park. Dat is misschien wel heel leuk voor de kinderen ook! Ik verbleef bijvoorbeeld bij koffieboer Marvin en zijn vrouw, lerares Mefalia en hun twee zoons en twee neefjes. Ik denk dat inmiddels de twee zoons uit huis zijn. Een van hen heb ik vorig jaar nog ontmoet in Rotterdam! Het was een vrij primitieve woning in een prachtig gebied. Geen stromend water en maar een paar uur elektriciteit. Superlieve mensen! Je kunt bijvoorbeeld meehelpen die tortilla’s te bakken, water halen etc. En destijds kon hun zoon ons (in het Engels) met paarden door het gebied rondleiden, we hebben veel mooie natuur gezien en ook veel stappen in het proces van koffie: bonen plukken, sorteren, verwerken, drogen etc.
Je kunt het regelen via Hostal Luna in Estelí. Vanwege de reistijd naar dat Miraflor zou ik wel 2 nachten in die homestay aanraden anders heb je alleen een avond en een ochtend. Die eigenaresse is Brits en zij kent alle families persoonlijk, en kan jullie advies geven welke voor jullie leuk zou zijn.

Managua op het eind zou ik niet doen. Verblijf dan (opnieuw) in het gezellige, mooie Granada, dat is ook niet zo ver met de taxi naar de luchthaven van Managua. Misschien kun je daar in het begin een nachtje af halen, zodat je meer tijd hebt in Estelí om ook die homestay te doen.

Als je nog meer feedback wilt kun je beter posten in Engelstalige forums zoals Tripadvisor (en dan de Engelse versie), Lonely Planet (Thorn Tree forum).

Wie weet kun je nog wat ideeën opdoen in mijn blog over Nicaragua: http://www.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/7/tpod.html

Ik weet niet precies wat jullie willen natuurlijk. Willen jullie vooral rust en natuur aanschouwen of ook wel eens naar het strand of surfen en 's avonds een drankje doen?

-Las Penitas kun je ook vanuit Leon doen, ik vond het daar best wat rustig buiten het seizoen. Kun je met de bus heel goedkoop heen (30 minuten geloof ik)
-Dag langer in Granada zou ik wel aanraden, zeker omdat dag 1 vooral bijkomen zal zijn. Zijn ook excursies in de buurt om te doen.
-Misschien wel erg lang in Matagalpa en Estelli?

Bedankt guys voor jullie hulp!!
Cecilia 74: ik heb al gekeken naar zo’n verblijf in Miraflor maar de vrouw en de jongste zoon vinden het een beetje te basic (ze zijn bang dat de beestjes ze zullen komen bezoek s’nachts). Ik heb al geprobeerd om ze op andere gedachten te brengen maar het lukt niet!! We zullen zowiezo Somoto Canyon doen voor 1 dag en voor de rest zien we wel waar het mooi wandelen is(misschien heb jij nog een ideetje?,)De reden dat we de laatste dag in Managua logeren is omdat onze vlucht reeds om 08.00 vertrekt. Dus moeten we zeker om 06.00 om de luchthaven zijn.
Marineduiker: we willen vooral zo veel mogelijk de prachtige natuur bewonderen en natuurlijk ook s’avonds ergens lekker eten en een drankje nuttigen. Voor het strand heb ik 2 nachten in Las Penitas gereserveerd. Ik zal kijken om de laatste nacht toch nog in Granada te blijven (zal een kort nacht zijn)
Nogmaald bedankt guys voor de hulp!!

Haha nou die beestjes laten zich niet tegenhouden door een stad hoor (in centraal Madrid bijvoorbeeld stikt het van de kakkerlakken). Ik kan me overigens niet herinneren dat er enge beesten of insecten waren in die homestay, terwijl ik toch ook niet gecharmeerd ben van kakkerlakken, spinnen en dergelijke. Anders had ik het nog wel geweten. Het wil natuurlijk niet zeggen dat zij in primitieve omstandigheden hun huis minder schoon houden ofzo!
Jammer dat ze niet willen, ik denk dat het juist heel leerzaam kan zijn voor kinderen om te zien hoe andere mensen leven en dat elektriciteit en stromend water helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn.

In Estelí is dat café + park net buiten de stad wel leuk, staat ook wel in mijn blog.

In Las Peñitas is Oasis wel errug basic als hotel, maar om er te eten wel goed. Het kan even duren maar dan heb je voor heel weinig geld een grote kreeft, op een terras met uitzicht over het strand. Oja en het gebeurt in Nicaragua wel vaker dat je niet tegelijk je eten krijgt… dus ga vooral niet wachten tot iedereen heeft, want er kan rustig 20 minuten tussen zitten. :slight_smile:

Veel plezier!

Oh wat ik bijna nog vergeet te vragen: jullie zijn toch hopelijk wel van plan om vanuit León dat vulkaanboarden te gaan doen, op de Cerro Negro? De wandeling die vulkaan op kan pittig zijn, twee stappen vooruit, eentje terugglijden in het gravel. En er kan harde wind staan en je loopt dan met je board die wind te vangen. Maar het is zo gaaf om te doen! Je kunt zittend of staand op je bord die vulkaan af. Ze meten je snelheid. Ik ging 46km/u :smiley:
Ik hoop wel dat het ook voor kinderen is, daar heb ik niet op gelet.
Je schoenzolen gaan wel naar de klote want die zijn je rem. Dus koop desnoods een paar goedkope gympen op de markt in León, dat hadden wij gedaan.
Je kunt het onder andere boeken bij hotel/winkel Bigfoot, het werd supergoed georganiseerd en de gids vertelde grappig hoe het in z’n werk gaat (ook in het Engels, wij hadden een Canadees als gids).

Inderdaad, vulkaanboarden is een must!
Je uitputtende klim naar boven wordt beloond met een schitterend uitzicht.
En daarna… Razendsnel naar beneden! :slight_smile:

Wij maakten er een 2-daagse van, gecombineerd met een tocht naar de vulkaan El Hoyo en het meer Asososca.
Vanop het hoogste punt wordt je getrakteerd op een schitterend panorama en kijk je uit over een lange rij vulkanen.
Onvergetelijk!

Vanuit Esteli kan je ook Somoto Canyon bezoeken.
Toch ook een meerwaarde in je rondreis, vinden wij.
Weer zo helemaal anders dan de andere plekken in Nicaragua!

Meer info kan je hier vinden.

Als je gaat boarden, neem een goede doek mee die je voor je mond kunt binden zodat je geen gruis inademt.