Esta formulier

Twee jaar geleden vloog ik vanuit Brisbane naar San Francisco. Natuurlijk had ik in Nederland al een Esta formulier ingevuld. Bij de incheckbalie was alles in orde en de labels zaten al op de koffer toen de baliemedewerkster zei nu alleen nog even bellen voor toestemming om Amerika in te mogen. Na dit telefoontje werden de labels weer van de koffer gehaald en werd mij verteld dat mijn Estaformulier niet geldig was. Wat bleek, in mijn paspoort kwam een nul voor en dit had ik verward met een letter O. Ik moest op het vliegveld maar een computer opzoeken en opnieuw toestemming vragen met de juiste gegevens. Gelukkig waren we vroeg op het vliegveld anders hadden we onze vlucht ook nog gemist.
Toen ik terug in Nederland kwam heb ik naar de Gemeente geschreven waarom er geen streep door het nummer nul werd gezet zoals wel gebruikelijk is en je zodoende kan zien dat het om een nul gaat en niet om een letter. Zij hebben dit wel doorgegeven aan de instantie die er over gaat, maar volgens mij is het nooit aangepast.
Pas dus goed op als er een nul in uw paspoortnummer voorkomt en u een Esta formulier aanvraagt, want het kan zeer vervelende gevolgen hebben.

Goede tip! Gelukkig kwam alles nog in orde.