Wie o wie kan mij vertellen hoe het (sand/ash)boarden van de Cerro Negro echt is? Is het echt zo spectaculiar als je vrijwel overal leest of ben je binnen een minuut beneden? :tssk:
Hola,
Is gaaf om te doen! Het gaat meer om de kick en adrenaline dan de natuur. Ik heb nog niet van andere backpackers of reizigers gehoord dat ze het saai of niet de moeite waard vonden. Je bent ongeveer in 10 minuten beneden. Als je de kans hebt, zou ik het doen ![]()
TIP: als je de Cerro Negro wilt bezoeken, doe dat dan (vroeg) in de ochtend. Er is namelijk geen schaduw, dus neem ook voldoende water en zonnebrand mee.
Voor een indruk: In het programma ‘Wie is de Mol’ 2011 - aflevering 7, opdracht 2 beklimmen ze ook de Cerro Negro om vervolgens naar beneden te rennen: Home - AVROTROS.nl
Of deze youtube film: [ame]Sandboarding promo - YouTube
Saludos,
Sole
Je bent inderdaad zo beneden, maar ik vond het supergaaf. Normaal ben ik niet echt van de extreme sporten (ik kan raften en mountainbiken nog wel waarderen maar doe dat bijna nooit). Maar dit vond ik wel echt een kick geven. De vriendin met wie ik reisde had het me als verjaardagscadeau gegeven en het was het beste cadeau ooit. ![]()
Het is een hele klim naar boven over rollende kiezels en gruis, 3 kwartier ofzo. En met dat bord onder je arm en je spullen in een onhandige tas. Wij hadden ook harde wind wat het nog bemoeilijkte. Toch was het de moeite waard. Bovenaan heb je even tijd om wat rond te lopen over de bovenkant van de vulkaan, en te kijken naar stomende geisertjes en te voelen hoe heet de aarde is.
Zorg inderdaad dat je wat extra zonnebrandmiddel en water bij je hebt. En een extra beschermend zakje of tasje voor je eventuele fototoestel of telefoon (dat moet allemaal onder dat pak, dus sjouw geen spiegelreflex mee naar boven).
Je krijgt instructies hoe je moet zitten op het bord en hoe je moet sturen en remmen, en dan ga je twee aan twee naar beneden, je snelheid wordt gemeten door een mannetje onderaan de vulkaan. Ik ging 46km/u ondanks dat ik de hele tijd remde!
Veel mensen vallen ook wel om, het is vrij lastig sturen (ook dat doe je met je voeten), maar ik ben niet gevallen.
Dus daarom heb je een beschermend pak aan en een snorkelbril op (tegen opspattende steentjes, je moet ook je mond dicht houden). Draag ook een lange broek en dichte schoenen. Het liefst schoenen die tegen een stootje kunnen, want je zolen zijn de rem!! Ik had speciaal goedkope gympen gekocht op de markt in León, en daar was ik achteraf heel blij mee want door het wandelen op die kiezels en het gruis, en daarna het remmen ermee (à 46 km/u op steentjes!) waren ze best flink gesleten (maar het waren natuurlijk ook een beetje flutschoenen, voor 4 euro). Ondanks het beschermende pak en andere kleding zat later toch mijn bh vol vulkanisch zand, ha ha.
Oh ja, en zoals in het filmpje hierboven, staan op het bord, deden wij niet hoor. Ik denk dat je dan wel via een speciale tour operator moet boeken. Het is gewoon zitten, en remmen met je voeten aan weerszijden.
http://www.pbase.com/cile/image/131950000/large.jpg
Ik kan ook van harte de organisator aanbevelen die wij gebruikten: Bigfoot hostel. Ze gaven uitgebreide instructies, hadden humor, en naderhand kregen we koude biertjes in de truck terug, en in het hostel ook nog twee gratis superlekkere grote mojito’s. Mijn foto’s vind je hier (bijna onderaan).
Veel plezier!