ervaringen rondreizen

Hallo Cuba gangers,

We gaan in sept 2012 naar Cuba, we zitten erg te twijfelen, gaan we met een groep mee of met een huurauto. ( twee personen)
Dus wat zijn jullie ervaringen?
Wie heeft er ervaringen met de 15 daagse groepsrondreis van Holland Internationel?
Wie heeft er ervaringen met Travel Trend de 16 daagse autorondreis.

Hoor graag van jullie
Pi

:wereld:

Wat is het reisschema van de groepsreizen?

Het reisschema is:
15 daagse rondreis
1 amsterdam-havana
2 en 3 havana
4 vinales vallei-havana
5 havana-montemar MP-Santa Clara
6 Santa Clara-Cienfuesgos-Topes de Collantes
7 Topes de collantes-Trinidad-Sancti Spiritus
8 Sante Spiritus-Camagüey
9 Camegüey-Bayamo-Santiago de Cuba
10 Santiago de Cuba
11 Satiago de Cuba-Holguin-Playa Pesquero
12/13 Playa Pesquero
14 Playq Pesquero-Holguin-Amsterdam

groet Pi:dag:

Dit is de autorondeis:

Amsterdam – Havana
Dag 2-3
Havana
Dag 4
Havana – Viñales (205 km)
Dag 5
Viñales – Cienfuegos (475 km)
Dag 6-7
Cienfuegos – Trinidad – Sancti Spiritus (155 km)
Dag 8
Sancti Spiritus – Camagüey (203 km)
Dag 9-10
Camagüey – Santiago de Cuba (347 km)
Dag 11
Santiago de Cuba – Holguin (155 km)
Dag 12-13
Holguin – Santa Lucia (179 km)
Dag 14
Santa Lucia – Santa Clara (415 km)
Dag 15
Santa Clara – Havana (276 km) – Amsterdam
Dag 16
Amsterdam

groetjes PI:wereld:

Het reisschema van de groepreis en de autoreis is mooi, maar heel erg druk, welliswaar zie je alle mooie plaatsen in een korte tijd, maar de tijd per plaats is wellicht te kort om er ook daadwerkelijk van te genieten. De afstanden tussen Havana en Santiago de Cuba is er eentje om niet te onderschatten en ik vind het eigenlijk gewaagd om het in zo’n korte tijd te doen. Welliswaar je ziet alles, maar van alles te weinig en ik denk dat je met de groepsreis te veel in de bus zit. Er zijn altijd mensen die eeuwig foto’s blijven maken (sorry maar het is nu eenmaal zo) en de chauffeur wil af en toe rustig een hapje kunnen eten. De bussen rijden normaal gesproken wel goed door, dus daar zal de snelheidswinst niet echt in zitten, en je zult zelf moeten navigeren.

Opzich zul je het niet erg vinden om in plaatsen zoals cienfuegos, sancti spiritus en santa clara niet al te veel tijd te besteden, maar wel een plaats zoals Trinidad en Camaguey waar je lekker kunt genieten van Cuba, de auto maakt je daarmee een stuk flexibeler.

In de twee opties die je weer geeft zou ik voor de auto tour gaan, 2 personen is misschien net te weinig om het financieel op te kunnen boksen tegen de groepsreis maar het heeft een aantal voordelen.
Je kunt je tijd beter plannen en je kunt een paar ommetjes maken, zo kun je in Trinidad bijvoorbeeld even op het strand uitwaaien, het strand is er erg leuk, maar de meeste rondreizen hebben er een hotel met zwembad (naast de discogrot), en zonder hotelovernachting zou ik toch de moeite nemen om Trinidad goed te bekijken.

Dus voor wat betreft de twee opties die je biedt zou ik voor de auto reis gaan, reken op europese brandstofprijzen en voor beide op een druk programma. Geen siesta, veel vitamine B, een pot koffie in de auto en maak foto’s van de mooiste plaatsen. Uitrusten kan daarna thuis wel weer :slight_smile:

thanks voor de snelle reactie en het advies.
Ik ga het zeker meenemen in de beslissing. We gaan idd naar Cuba in september dat is zeker maar hoe en wat gaan we ff goed overwegen.
Mss wel alles omgooien en zelf een soort van fly drive uitstippelen.
dus alle ideee zijn welkom.:dag:

groetjes

In 2 weken tijd zou ik me richten op de omgeving van Havana/Cienfuegos/Vinales/Trinidad/Sancti Spiritus/Santa Clara/Camaguey
of op de omgeving
Santiago de Cuba/Baracoa/Guardalavaca/Holguin/Camaguey

De meeste mensen willen graag de reis met Havana combineren en toeren daarom veel in deze regio, de meeste georganiseerde reizen doen de regio aan zoals aangegeven. Dat heeft als voordeel dat de andere kant minder toeristisch is, maar zeker niet minder interessant is.

De beide grote steden hebben zo hun voordelen en nadelen, allebei een interessante geschiedenis. Havana is groter, Santiago de Cuba is warmer, beide een haven, Havana heeft plaza de la revolucion, Santiago heeft monumento Antonio Maceo Grajales. In september hebben beide, zover ik weet geen grootse festivals meer.

Het is aan jullie, veel zien, of ook een beetje relaxen. De Mojitos en de Bucanero zijn misschien te lekker om te veel achter het stuur te zitten :so:

THANKS voor het advies
:vak02: