Ervaringen rondreis van Bangkok naar Changmai

Vandaag over 2 weken vertrek ik naar Thailand. Ik zal hier 3 weken gaan rondtrekken…helaas ben ik nog niet helemaal uit mijn reisschema. Daarom heb ik een paar vraagjes aan de mensen met ervaring…

• Zijn Sukothai, ayutthaya, Kanchanaburi en Pitsanulok de moeite waard om te bezoeken? En hoe kom ik daar het beste? Welke van deze plaatsen zijn vanuit Bangkok makkelijk te bezoeken, om vervolgens diezelfde dag/avond weer terug naar Bangkok te gaan? Of is het makkelijker om deze plaatsen op mijn doortrek naar Changmai te bezoeken…
  • Als ik een treinreis naar Changmai boek, kan ik dan ook stops maken bij leuke plaatsen? Tips?
  • Vanuit welke plaats kan ik het makkelijkst de Erawan Falls bezoeken?
  • Aangezien ik in het regenseizoen zit, welke eilanden kan ik dan het beste bezoeken in het zuiden? Ik wil namelijk een week langs verschillende eilanden gaan, ook om mijn padi te halen. Wie heeft tips?

Ja het zijn heel wat vragen maar ik zou het super vinden als jullie mij verder kunnen helpen…als iemand een voorbeeld schema heeft van zijn/haar reis is dat natuurlijk ook van harte welkom.

Ben benieuwd, alvast bedankt!!! Groetjes Linda

Ayutthaya vond ik persoonlijk wel de moeite waard. Sukhothai ben ik (nog) niet geweest…

Je zou bijvoorbeeld de trein kunnen nemen van Bangkok naar Ayutthaya, hier uitstappen en 1 of 2 dagen blijven, dan de volgende dag de trein nemen naar Phitsanulok om van hieruit naar Sukhothai te gaan en vervolgens de trein weer nemen van Phitsanulok naar Chiang Mai.
Hiermee is ook gelijk jouw vraag beantwoord of je stops kan maken onderweg naar Chiang Mai…dat kan dus…

Kanchanaburi met de brug over de Kwai-rivier vond ik best interessant. Vooral het JEATH-museum was indrukwekkend. Maar je mist niet heel veel als je hier niet komt (mijn mening). De brug die je tegenwoordig ziet is niet eens de originele brug meer, maar een replica.
Het is goed mogelijk om een dagexcursie hierheen te nemen vanuit Bangkok.

Hier kan je info vinden wat de treinen betreft:

Hi Dave,

Bedankt voor je antwoord. Hier heb ik wat aan. Kun jij ook eventueel mijn laatste 2 vragen beantwoorden m.b.t. de erawan Falls en het zuiden van Thailand.

Thanks…

Erawan heb ik bezocht vanuit Kanchanaburi. Was geloof ik drie kwartier daar vandaan rijden. Was er ongeveer 2 weken geleden. Door het regenseizoen waren de watervallen extra mooi en ik had het zeker niet willen missen.
Je kunt in Bangkok 1 dags tripjes erheen boeken maar ik ben er een paar dagen geweest waardoor je wat meer je eigen gang kan gaan.

Ben niet in het Zuiden van Thailand geweest dus daar kan ik je geen tips over geven. Sukhotai vond ik leuk voor een dagje maar daarna had ik het wel gezien. In Sukhotai was ik met de bus vanuit ChiangMai gekomen (6 uur).

Maar als je omhoog reist vanuit Bangkok kun je het makkelijkst met de trein naar Pitsanulok en dan daar de bus naar Sukhotai.

Veel plezier in Thailand. Ik vond het er helemaal geweldig!!!

Erawan Falls ligt niet op je weg naar het noorden, maar je kunt ze makkelijk bezoeken vanuit Bangkok, doe dat gecombineerd met Kachanaburi (Bridge over the river Kwai). Ayutthaya kan ook vanuit Bangkok, maar zoals eerder al vermeld kan ook op je traject naar Chiang Mai. Het is zeker de moeite waard.
Sukhotai inderdaad vanuit Pitsanulok, het is toch een belangrijke historische plaats in Thailand (geboorteplaats van het Theravada-Boeddhisme, staat op werelderfgoedlijst van UNESCO). In de omgeving van Pitsanulok heb je enkele heel mooie en belangrijke tempels (Phra Buddha Chinaraj).
De eilanden is eigenlijk een moeilijke vraag. Je kunt ze onmogelijk allemaal doen. Je kunt vanuit Krabi of Phuket naar Kho Phi Phi en de andere eilanden zoals Kho Yao Noi en Kho Yao Yai.
Een andere mogelijkheid is vanuit Krabi naar Kho Lanta en Kho Jum of naar de andere kant, naar Kho Racha vanuit Phuket.
De eilanden zijn allemaal de moeite waard, het zijn allemaal paradijsjes en langs de kusten vanuit Krabi en Phuket kan je ook prachtige trips maken. De natuur is daar wondermooi.
Je kunt ook naar Kho Samui gaan en vandaar b.v. naar Kho Taen, Kho Paluai en het Ang Thong nationale park.
Ik denk dat je best een keuze maakt b.v. voor Krabi of Kho Samui en vandaar een georganiseerde trip boekt naar de eilanden die je wil bezoeken. Naar mijn ervaring is dat voor een eerste verkenning het beste middel. Koop een goed boek over (Zuid)-Thailand en kijk waar je voorkeur naar uitgaat.
Ik heb het er waarschijnlijk niet gemakkelijker op gemaakt, maar we hebben het dan ook over een heel uitgestrekt gebied en honderden eilandjes, baaitjes en bezienswaardigheden. Je zal een keuze moeten maken.

Ayuthaya is erg mooi, maar in een dagje heb je het wel gezien. Het ligt op de treinroute tussen BKK en Chiang Mai, maar je kan van hier ook makkelijk naar Kanchanaburi per bus.
Van Kanchanaburi tot de erawan watervallen is 1,5 uur indien je een scooter huurt. Een overnachting op de Kwai is relaxed, maar verder is er niet veel te beleven (tenzij nog andere watervallen). Die brug stelt niets voor.
Vanuit Kanchanaburi kan je verder naar 't zuiden via Nakhon Pathom, waar je eventueel de chedi kan bezoeken (een uurtje is genoeg).

Indien je je Padi Open Water wil halen, moet je 4 dagen tellen voor je cursus (2 dagen voor je Advanced). Mooiste is de Andamanse zee, maar daar zit je op’t einde vh regenseizoen. In de Golf van Thailand is Koh Tao het duikparadijs(-fabriek!) bij uitstek en zou het weer (theoretisch) beter moeten zijn … Nog een optie is: duiken ergens rond Koh Chang en een beetje island hopping, alhoewel ik het duiken daar niet goed vond in vergelijking met Koh Tao.

Aan jou om de keuze te maken :slight_smile:

There are many many waterfalls in Chiangmai. Waiting for you to visit also can do volunteer opprtunities enjoy teaching English class, computer class also explore your new experience and wonderful vacation.Please visit www.lcic-thai.com

Ik heb een aantal jaren geleden overdag de treinreis van Bangkok naar Chiang Mai gemaakt, zonder tussenstops (je kan ook met de nacht trein).

Erg snel gaat het niet, de tocht duurde toen ongeveer 15 uur, maar is zeer de moeite waard als je van treinen houd.
Wel is het verstandig je ticket een dag of wat van te voren boeken aangezien veel mensen per trein reizen.
Hou er rekening mee dat de trein op tijd vertrekt.

Hoi allemaal,

om even aan te sluiten bij alle verhalen over Bangkok-Chiang Mai een vraagje. In augustus zit ik de hele maand in Thailand voor vrijwilligerswerk in Pai :smiley: Daarvoor moet ik vanaf Bangkok naar Chiang Mai reizen.
Er zijn verschillende opties; vliegen, bus of trein. Nu ben ik heel benieuwd wat jullie een alleen-reizende meid zouden adviseren.
Alvast bedankt!

Hoi,

Wij wonen aan de River Kwai en ik kan je zeggen dat hier heeeeeeel veel te doen is. Je kan zeker een paar dagen in Kanchanburi verblijven zonder je te vervelen. Ten eerste zijn de Erawan Watervallen heel indrukwekkend, 7 trappen waterval in de thaise Jungle, je kan hier zeker een dag doorbrengen met zwemmen, wandelen en relaxen! Verder kan je hier super kanoen op de rivier, echt een aanrader. Scooter huren voor een dag is ook erg leuk, tempels bezoeken, de stad bekijken maar zelfs naar de Erawan kan op de scooter, ook leuk om even bij de Sri Nakarin dam te stoppen, giga stuwmeer aan de ene kant en de river Kwai aan de andere kant. Op die route ligt ook een leuk olifantenkamp (hier kan je ook bambooraften op de rivier) waar je een rit door de jungle kunt maken. In de stad heb je natuurlijjk de Bridge over the River Kwai, toch leuk als je er op gestaan hebt maar je hoeft er geen uren door te brengen. Verder veel musea’s, de War cemeteries en veel winkeltjes en restaurantjes, leuk om ff te neuzen. Richting Birma heb je de 3 pagodenpas, supermooie weg, bergachtig gebied, onderweg veel te zien, watervallen (Sai Yok national Park), Hot springs en grotten. Als je de hele route wilt doen (bijvoorbeeld met een huurauto, goed te doen en je kan lekker je eigen ding doen) kan je halverwege ook een stop maken en overnachten in een resortje. Er zitten er genoeg langs de route. leuk van Kanchanburi is dat het nog niet zo heel groot is en lekker groen, veel te ondernemen. O’ja voor ik het vergeet, er zit in Kanchanaburi ook een hele goede Spa, voor de liefhebbers, voor hele schappelijke prijzen kan je je een hele dag laten vertroetelen met uitzicht op de bergen! Dus ik zou zeker geen dagtrip doen maar een paar dagen Kanchanaburi doen, echt de moeite waard!

Geloof ons, Kanchanaburi heeft echt veel meer te bieden dan alleen de brug!

Hallo Evelien,

Kun je nog goede hostels aanraden in Kanchanaburi?
Ik wil er ongeveer 2 nachten doorbrengen en ik heb begrepen dat de tiger temple er in de buurt zit?
En laatste vraag… Zijn er goede verbindingen tussen Chang Mai?

Alvast bedankt.

Grtz,

Debbie

Hoi Debbie,
Heb nog even na laten vragen over een eventuele busverbinding kanchanaburi-Chiang Mai. Deze is er wel maar wordt zelfs door de Thaien afgeraden, schijnt heeeel lang te duren, via allerlei kleine dorpje dus! Beter is 's middags terug met een busje naar Bangkok en dan op de nachtrein naar chiang Mai. Hoop dat je hier wat mee kan, wil je nog meer weten roep je maar!

Hi,

Ok heel erg bedankt voor de info.
Nog twee nachtjes slapen en dan zit ik in het vliegtuig, ben heel erg benieuwd!

Grtz

Hi Evelien,

Helaas had ik geen tijd meer om een aantal dagen in Kanchanaburi door te brengen. Ik heb vanuit bangkok een dagtripje naar Tigertemple en River Kwai gemaakt. Was leuk…behalve dat het de hele dag regende :frowning:

In ieder geval erg bedankt voor de tips!

Graag gedaan hoor! Goed te horen dat je een leuke tijd hebt gehad en wie weet een volgende keer!:wereld:

Groetjes Evelien

Hey evelien!

ik kom dus ook aan in bkk…op 01 november tot 30 november en ga na 1 of 2 nachten met de trein naar Chiang Mai met mischien ook wel een tussen stop in Kanchanaburi om een dagje te kijken, mischien 1 nachtje slapen,

is het nu ook mogelijk om dan met de trein vanaf Kanchanaburi weer verder te gaan naar Chiang Mai ?? en weet je toevallig de kosten ervan? (omdat je er woont las ik) enne heb je toevallig een senseo apparaat staan daar?? kan ik de padjes mee nemen :wink: hahaha

Oja een Guesthouse daar ??? nog aanraders??

Groetjes

Fer:chin: