Ervaringen met universiteit Florence

Hey!
In januari ga ik voor ongeveer een half jaar naar florence de italiaanse taal en kunstgeschiedenis leren. Dit wilde ik doen aan de university of lforence, cultural centyre for foreigners. Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze school, met het wonen in florence, het vinden van woonruimte in florence en alle zaken die er verder geregeld moeten worden als je voor een half jaar in het buitenland gaat wonen. (visa, verzekering, e.d.)
Hopelijk kunnen jullie me wat verder op weg helpen!

Gegroet :wink:

Hoi, Ikzelf ben er ook over aan het denken om over een jaar te gaan studeren in Italie, net als jij Kunstgeschiedenis en Italiaanse taal. Dus ben nu alles op aan het zoeken over studies, beurzen… Is het jou gelukt alles te regelen qua studie en woonruimte? En kan je kunstgeschiedenis ook in het engels volgen?? Groetjes Aniek

Hey Aniek,
Ik heb een universiteit gevonden in florence, de unifi (www.unifi.it/ccs) die 4 keer in t jaar tienweekse cursussen voor niet-italianen aanbied. Je hebt dan alleen in de ochtend les, eerst 3 uurtjes italiaans en daarna nog 1 of twee uurtjes cultuurlessen. Ik ben er nog niet uit hoed het precies werkt daar, omdat ik geen italiaans spreek en italianen niet bepaald goed engels kunnen is het best lastig antwoord op mijn vragen te krijgen. Op de website vind je wel wat info, maar vrij karig moet ik zeggen.
Verder ben ik bezig met woonruimte te zoeken in florence, ik doe dat via www.easystanza.it dit is een website waar mensen kamers op aanbieden en waar je kamers kan vinden. Werkt op zich prima, er wordt een heleboel aangeboden dus het zal best mogelijk moeten zijn om een leuke kamer te vinden. Ik vind t best nog lastig, omdat je niet weet waar je terecht komt en bij wat voor mensen. T is een beetje moeilijk immers om te gaan hospiteren in florence! Maar bij de kamers staat in iedergeval of ze gemeubileerd zijn, of er bijvoorbeeld een wasmachine oid aanwezig is, in welke wijk het appartement staat en dat soort zaken.

Op dit moment ben ik weer een beetje aan t twijfelen, misschien dat ik er toch voor kies om via een organisatie (zoals bv tricolore) te gaan. Is wel wat duurder en wat minder kunstgeschiedenis en wat meer italiaans, maar wel een stuk gemakkelijker. zij regelen ook je kamer, bij andere internationale studenten, en je hebt altijd een nederlandse organisatie achter je waarmee je kan communiceren als er iets aan de hand is op school. Bovendien hebben de scholen in dat geval ook vaak een uitgebreid buitenschoolsprogramma, iets wat de uni niet heeft.
Lastig om een keuze te maken…

Wat betreft kunstgeschiedenis in t engels: ik weet niet of dat in italie kan. Ik denk het haast wel, maar ik zou niet weten waar je dat zou moeten zoeken. Ik weet niet wat je nu doet qua school, maar via de erasmusuniversitiet kan je ook uitwisselingsprogramma’s doen, en volgens mij zijn de lessen die vanuit hun worden gegeven in italie in het engels. Maar dat weet ik niet zeker… Voor mij ook niete cht interessant, ik ga er echt vooral heen om italiaans te leren spreken en schrijven, dus ik zou er niet snel voor kiezen lessen in t engels te gaan volgen.

Anyway, ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen, hou je me op de hoogte?

Grt jessica

Hoi,

Ik heb zelf ook gedacht aan een organisatie als Tricolore of Italstudio, maar dit is inderdaad erg duur, vooral als je voor een periode van 8 of 10 weken wilt gaan. Een vriendin van mij heeft hier Frans gestudeerd, maar het viel haar tegen hoe veel ze uiteindelijk van de taal leerde. Ze vond het wel super leuk, en als je regelt dat je zeker tussen internationale studenten zit, leer je buiten de les toch wel veel van de taal (anders heb je de kans dat er de hele tijd nederlands wort gesproken :frowning:

Omdat ik aan het HBO studeer, kan ik ook niet mee doen aan een uitwisselingsprogramma. Ik moet komend jaar wel een stage lopen of eventueel aan een andere instelling studeren, maar dit is voor 2 maanden en deze periode sluit dus niet aan bij het onderwijsprogramma in Italië, vervelend! Dus ik denk dat ik pas kan gaan als ik mijn studie heb afgerond.

Van de Italiaanse websites wordt ik zelf ook niet echt veel duidelijker; er staat veel geschreven, maar uiteindelijk wordt er niets verteld. En alle informatie voor buitenlandse studenten, en over studeren in het engels, staat er natuurlijk in het Italiaans :slight_smile:

Ik heb wel iets gelezen over een beurs, voor Nederlandse studenten, die een jaar in Italië willen gaan studeren. Dus dit ga ik ook zeker nakijken, omdat na komend jaar mijn studiefinanciering ophoudt en ik of moet gaan werken, of lenen, wat me allebei niets lijkt :slight_smile:

In ieder geval ga ik nu alvast beginnen met zelf wat Italiaans te studeren, zodat ik niet op het allerlaagste niveau hoef te beginnen :smiley:

Groetjes Aniek

Hoi,

Ik ben net als jullie van plan een tijdje naar Italie te gaan om er de taal te leren. Ook ik merk dat het veel geld gaat kosten als je een organisatie inschakelt.
Ik vroeg me af of 1 van jullie inmiddels daar is of alweer is teruggekeerd. Zoja, hoe is het bevallen en hoe is het kamer zoeken uiteindelijk verlopen? Mochten jullie nog bezig zijn met zoeken: op de site van de uni van Florence wordt naast de taalcursus ook een slaapplek aangeboden, namelijk bij een gastgezin.
Misschien dat jullie of iemand anders hier ervaring mee heeft. Vind t zelf namelijk best wel een stap, zomaar bij een vreemde familie gaan logeren. Wel erg goed voor je Italiaans natuurlijk. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en hoe t is bevallen.
Andere tips voor betaalbare huisvesting in Italie zijn natuurlijk ook welkom!

Groetjes Evita

Hoi,

Ik zou graag in mei voor 6 weken naar Italie willen, zit nog een beetje te twijfelen tussen Florence en Rome. Het liefst zou ik een cursus Italiaans combineren met een cursus fotografie, maar vaak is daar al een basis italiaans voor nodig.

Ik heb al bij verschillende organisaties gekeken. Maar volgens mij is het goedkoper om een taalschool + accomodatie los te boeken, iemand misschien tips voor betrouwbare nederlandse of engeltalige sites?

groetjes!

Ik heb in november een maand Italiaans gestudeerd in Rome, via Plus Taalreizen. Het is inderdaad goedkoper om rechtstreeks contact op te nemen met de school en via de school je accomodatie te regelen.

Als ik jou was, zou ik daarom rechtstreeks bij de school in Rome/Florence boeken. Zij regelen dan ook een accomodatie voor je. Mocht deze niet bevallen, dan kun je dit tijdens je verblijf ook nog laten veranderen. Veel minder risico dus dan als je vanuit Nederland rechtstreeks een appartement reserveert.

Ik ben misschien ook van plan om in Florence naar de universiteit te gaan, lijkt me een leuke en leerzame ervaring!

Kijk eens op de website van Scuola Leonardo. Deze school zit zowel in Florence als in Rome (en ook in Milaan en Sienna). Zij bieden een grote verscheidenheid aan cursussen aan. Niet alleen Italiaans, maar ook Italiaans in combinatie met iets artistieks, of cultureels!! Zij zorgen ook voor huisvesting. Kan in een gastgezin, maar ook in een Residentie - samen met meerdere internationale studenten!!
Voor een specifieke cursus Italiaans & Photografie kan je in Florence terecht bij de school Linguaviva. Ook zij regelen woonruimte voor de internationale studenten!!
Voor meer specifiek advies kan je je altijd direct tot mij wenden.

Heleen Pelle
www.bureaubuitenland.nl

Hallo allemaal,
Ik ben bijna een jaar geleden ‘verhuisd’ naar Italie. Ik sprak geen woord Italiaans heb heb de eerste 4 weken ook een standaardcursus gevolgd (gevonden via Italstudio.nl) in Florence, op scuola Michelangelo. Het was een basiscursus en heb daar in totaal bijna 700 of 800 euro voor betaald. Dat is inderdaad wel veel geld, en nee, je spreekt daarna nog geen Italiaans, maar ik denk wel dat het een heel goede basis is. Voor ons Nederlanders is Italiaans (zoals Frans) geen gemakkelijke taal, en niet vloeiend te leren in 4 weken, tenzij je misschien prive-lessen volgde. Maar ik moet zeggen dat sommige klasgenoten die ook prive-lessen volgden, niet veel beter Italiaans spraken dan ik, na 4 weken. Een school zoals deze is voor mij wel een heel leuke ervaring geweest, doordat je in een (kleine) klas zit met allemaal verschillende nationaliteiten, leeftijden en redenen om Italiaans te studeren.

Groetjes!

Hoi Allemaal!

Ik heb een vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik spreek nu vloeiend Italiaans, heb werkervaring opgedaan en ben nog steeds bezig met een eigen leven op te bouwen. Nu zou ik graag een HBO-opleiding willen doen in (de buurt van) Florence. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Kent iemand hogescholen hier in Florence?
Ik ben er nog niet precies uit wat voor een studie ik wil gaan doen, omdat ik meerdere dingen leuk vind. Heeft er iemand meer ervaring/tips? Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
Richelle

Hoi Allemaal,

Weet iemand toevallig iets over het volgen van een Minor in italie. Ik zou deze zowel in het italiaans als engels kunnen volgen, maar ik kan nergens minoren vinden of mogelijkheden.

Dus als je hier meer over weet hoor ik dit heel graag!!!

Groetjes

manuela