Ervaringen met Summum Reizen

Informatie Summum Reizen

Reizen met Summum betekent op een comfortabele manier genieten van het mooiste dat een land te bieden heeft aan natuurschoon en cultuurgoed. Alles zien, zonder dat men zich zorgen hoeft te maken over de organisatie. Summum biedt reizen naar alle delen van de wereld: Azie, Afrika, Latijns-Amerika, Midden-Oosten en Oceanie. Indrukwekkende en opzienbarende reizen. Meer dan genoeg om 's avonds in het hotel over na te praten. Onder het genot van een goed glas wijn. En waar ze ook naartoe gaan, ze staan voor wat ze zeggen: Je ziet meer met Summum Reizen.

Ervaring met Summum Reizen? Deel het hier!

Bekijk hier het hele reisaanbod van Summum Reizen

Wij willen midden juli naar Afrika, voor een (groeps) rondreis.

We twijfelen tussen Tanzania-Zanzibar (23 dgn) of Zuidelijk-Afrika (25 dgn). (Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia)

Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke reis en de reisorganisatie Summum?

Alvast bedankt

Wij willen midden juli naar Afrika, voor een (groeps) rondreis.

We twijfelen tussen Tanzania-Zanzibar (23 dgn) of Zuidelijk-Afrika (25 dgn). (Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia)

Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke reis en de reisorganisatie Summum?

Alvast bedankt

Wij willen graag naar Cuba rond 15 december 2008. Zowel Summum als Fox hebben een
rondreis in deze periode. Kan iemand mij-uit eigen ervaring- helpen bij de keuze.
groetjes Hetty

zeer slechte ervaringen met summum (galapagos-boot) nemen de veiligheid van hun reizigers niet serieus. zijn zeker 7 goede klanten kwijt geraakt.:thumbsdown:

Ik (37) en mijn vriend (40) zijn van plan in juli/ aug een Zuidelijk Afrika (Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia) reis te gaan maken. Nu zitten we echter met het volgende:

Mijn tante heeft in sept/ okt eenzelfde reis gemaakt met Summum reizen. Zij hadden op die reis echter een zeer onprofessionele reisleidster. Wat ik heb begrepen, ook van de mede reizigers wat inmiddels kennissen zijn geworden van mijn tante, deed ze deze reis meer voor zichzelf dan voor haar werk. Je gaat niet voor niets georganiseerd, anders kon mijn tante wel gaan backpacken. Of dat nou zo’n slim idee is voor iemand van 50+! Ze zou toch als gastvrouw moeten fungeren van een prachtig land!

Gedurende de reis werd er gereden in een overland truck. Zij was nooit maar dan ook nooit achter te bekennen om enige informatie te verschaffen (er was toch echt plek). Ze had meer oog voor de chauffeur om het maar zo uit te drukken. Het is een aantal keren voorgekomen dat ze tot diep in de nacht aan het stappen zijn geweest en vervolgens veel te laat in de ochtend verschenen. Op zich is het niet erg maar neem de verantwoordelijkheid dat het niet ten koste gaat van de groep/ excursies en in dit geval zelfs de klanten!

Uiteindelijk was de meerwaarde van reisbegeleider, een punt van discussie voor de groep omdat alle problemen werden opgelost door de chauffeur. Hij gaf de informatie over het land, gaf aan wanneer er een bezienswaardigheid was, zorgde voor het eten en aanspreekpunt in de lodges. De groep heeft haar hierop aangesproken waarna ze zeer klant onvriendelijk reageerde en niet open stond voor een discussie!

Kortom deze reisbegeleider van Summum reizen geeft geen meerwaarde aan een georganiseerde reis!

Aangezien wij deze ervaringen niet willen meemaken, vroegen wij ons af of iemand eenzelfde ervaring heeft gehad met deze reisbegeleider? Wie weet of ze nog bij Summum deze reizen begeleid of inmiddels misschien bij een andere operator als Baobab of Djoser?

Wij zien naar deze reis uit!

*** Noot van de redactie: Naam reisbegeleider om privacy redenen verwijderd**

Slechte ervaring met summum. Wij hadden een reis geboekt naar china tibet nepal 25 dagen. Je hebt op deze reis een minimum aantal deelnemers nodig. Twee maanden geleden stond dat dit aantal zich had aangemeld. Alles geregeld voor de vakantie (vrij gevraagd etc.), krijgen we een brief door de deur dat de reis niet doorgaat erg slordig (geen persoonlijk contact) en dat de reis nooit het minumum behaald had en werd voor leugenaar uitgemaakt, gelukkig had ik als bewijs een mail waar het wel in stond dat het minimum aantal deelnemers behaald was. We zouden korting krijgen, reis verplaatst, kregen we de korting niet meer (ging maar om 50 euro). We zouden weer alles verzonnen hebben en werd voor de tweede maal voor leugenaar uitgemaakt. Geen vertrouwen meer in deze maatschappij, we werden echt schandalig behandeld en een vriendin en vriend van mij ook. Verwacht wel een goede service als het om een bedrag gaat van in totaal 11000 euro… Gelukkig de reis kunnen annuleren. Toen contact gehad met china online en Tiara tours waar ik/ wij super behandeld zijn een heel verschil!

We hebben geboekt :wink:

Wij hebben vernomen dat zij reeds ca. een half jaar geleden ontslagen is bij Summum reizen doordat zij niet functioneerde/ groepen kon leiden! Er waren al veel gegronde klachten ontvangen betreffende deze reisleidster! Bijna elke reis flinke problemen!

Dit is goed nieuws voor onze reis. We hebben er zin in voor augustus. Bedankt voor degenen die ons allemaal gemaild heeft!

• Noot van de redactie: Naam reisbegeleider om privacy redenen verwijderd

Mmm, ik heb wel eens een reis in Mali gedaan met Baobab. Toen hadden we een reisleidster van 66 jaar, die daarnaast niet echt normaal was. Ze behandelde ons als kleuters en gooide dingen uit het programma, waar we betaald voor hadden, maarzij zei dat ze veel leukere alternatieven zou hebben. Vervolgens hebben we enkel maar bij haar vrienden gezeten en gegeten, en waren de excursies en aanfluiting. Baobab heeft nooit de excursies terugbetaald en dus werd de Malireis een behoorlijke domper en hebben we essentiele dingen gemist. Zorg dat de reisleidster zich aan het programma houdt. Ik hoor van veel kanten dat Baobab en Summum ok de slechtstbetaalde reisleiders hebben en dat zal wel een extra reden zijn. Een collega van mij heeft in Tanzania met hen gereisd en vertelde mij dat er een website is war je de lonen van Baobab kan bekijken. Ik geloof iets met harmattan.nl

wie heeft reizigers ervaring met summum reizen, summum reizen is tot nu toe bij ons onbekent (wel goede ervaring met djoser en fox) kunnen wij summum reizen als gelijk waardig beschouwen als de bekende organisaties zoals djoser, fox, koning aap en baobab. wie heefr ervaring?

ik heb mindere ervaringen met summum. mijn eerste reis met summum (tibet) kregen we een erg jong broekie mee als reisbegeleider en het kwam er op neer dat we met een aantal uit de groep zijn taak over hebben genomen anders was er niets van terecht gekomen. mijn tweede reis met summum (ecuador en galapagos) eindigde met een zitting bij de geschillencommissie. de veiligheid van de reizigers staat zeker niet voorop. misschien heb ik twee keer grote pech gehad maar ik kies nu voor beter. succes met het uitzoeken van een goeie reisorganisatie>>> en veel lpezier

Vorig jaar zijn wij naar Argentinië en Brazilië geweest met Summum. Goed georganiseerd, leuk gezelschap en vele mooie dingen gezien. Onze reisleider was overbezorgd. Hij heeft ons voor vele gevaren (in Rio) gewaarschuwd. We hebben een mooie reis gehad. We gaan waarschijnlijk dit jaar weer met Summum op reis. Hopelijk houden we aan de komende reis ook een goed gevoel over.

Ik vind het niet van veel smaak getuigen om een reisleider met naam en toenaam via het internet te kijk te zetten. Aangeven dat Baobab geen goede reisleider had op een specifieke reis was wel voldoende geweest, lijkt me.

2004 met Summum Tanzania - Zanzibar gedaan.
Zeer geslaagd!! Leuke combi van hotels en tent safari.
Vooral de safari opzet was erg goed en relaxed (geen camp duties etc…)

Verder staat of valt zo’n reis altijd met de reisbegleider.
Heeft hij/zij de kennis? Wat voor tickets worden er gekocht. Welke tips zijn er voor lokaal?

Onze begleider woonde zelf in Arusha en was top op de hoogte!
Ook lekker practisch en recht door zee.
We hadden echt mazzel met hem.

(en ja, soms is er in Afrika even geen electriciteit, is er een lekke band, dat hoort er echt gewoon bij en heeft niets met reisorganisatie te maken, wat je doet in z’n geval wel.)

We hebben zelf nog een excursie dag kunnen vervangen door een extra safari dag geen enkel probleem en met hulp van de begleider lokaal geboekt.

Dus mijn ervaring deze ene reis: Super

ook wij hebben de fout gemaakt me Summum te reizen …op kantoor zijn het echt leugenaars!!!.reageren totaal niet op vragen en verzoeken. beloven dingen die terplaatse niet eens mogelijk zijn. dankzij onze SUPER!!! reisleider PATRICK WIJGMAN:thumbsup::thumbsup::thumbsup: is het in Tibet helemaal goed gekomen, maar nogmaals dat komt alleen door de zeeer grote kennis van onze reisleider. pluim!!

1 like

Heb zeker ervaring met Summum. Trok met een groepje in 2009 over de Serengeti en door de krater daar. Prachtig landschap en zeker heel veel wild gezien. De locaties waar wij verbleven waren erg mooi en goed verzorgd.

Maar, enkele dagen voor vertrek vernam ik dat de eerste accommodatie op de Serengeti al niet beschikbaar was. Jammer, nu werd er uitgeweken naar een locatie ver van de plek waar ik had verwacht te komen. Had daar ook mijn vogelboeken voor meegenomen.

In Arusha aangekomen, bleek onze accommodatie niet geregeld te zijn en hoorde ik voor de eerste maal dat wij een (1) tas per twee personen mee mochten nemen. Het geboden alternatief was wel redelijk, ware het niet dat wij in het halfduister onze tassen dienden over te pakken. Daar sta je dan te kiezen tussen vogelkijker en overige artikelen die vogelen voor mij mogelijk maakten. In het hotel waar wij aanvankelijk zouden verblijven, hing een bordje aan de muur waar in drie talen werd aangegeven dat de directie voor verdwenen spullen niet aansprakelijk was. Daar moest ik dus een deel van mijn dure fotospullen ongewild en onverwacht, achterlaten. Mijn vraag aan de reisleider of Summum de verantwoording zou nemen indien mijn spullen bij terugkomst verdwenen zouden zijn, werd beantwoord met:“er is hier nog nooit iets gestolen”. Nu wil ik niemand op voorhand verdenken van diefstal, maar als je niks hebt, is een kijker van 500,- een aantrekkelijke aanvulling op je maandsalaris.

De eerste safaridag verliep, voornamelijk vanwege het feit dat de eerste locatie verder weg dan gedacht lag, met 70 km per uur over de Serengeti. Foto’s maken was er dus niet bij. Als er al gestopt werd, moest de motor blijven draaien. Afzetten zou slecht voor de TDI (?) zijn. Probeer dan maar eens foto’s te maken! Het viel toen ook op dat de gidsen amper iets konden vertellen over de flora en fauna. Enerzijds spraken zij amper engels, anderzijds waren zij slecht geschoold als natuurwachters. Om de volgende dag op de gewenste plaatsen te kunnen komen om het wild te kunnen spotten, moesten we erg lang rijden. De dagen op de evenaar zijn kort dus verdeden wij in verhouding erg veel tijd aan op en neer rijden.

Zoals afgesproken werd de lunch door Summum verzorgd. Nu heb ik veel in Afrika vertoefd maar maakte nog nooit mee dat een lunch $ 15,- kostte. Het kartonnen doosje dat ik kreeg moest dus wel iets heel bijzonders bevatten! Inderdaad. Kerstkoekjes (in januari), in plastic verpakte cakejes, zuurtjes (2) en meer van dat soort snoepgoed. Nu ben ik wel wat gewent, maar als er daarnaast een flinke hoeveelheid zand en Serengeti-stof doorheen zit, vraag ik mij af waar in $ 15,- voor betaal. Daarnaast bestaat Serengeti-stof voor een zeer groot deel uit MEST!

Het Ikonokamp (in plaats van de Nudutu lodge) is echt mooi en ligt prachtig. Jammer dat de vooraf geregelde vegetarische maaltijden niet aanwezig waren. Kan gebeuren, maar een reisleider zou dan om wat meer groenten kunnen vragen. Nu werd het vlees eraf geschoven en een alternatief werd niet geboden. Wat het wild betreft, daar zag je genoeg van. Maar, als er ergens een luipaard werd gezien, scheurden alle wagens uit de buurt daarop af. Luid kakelend door de bakkies waarschuwden de Rangers elkaar en zo stond je dan later in een file de dieren te bekijken. Het is maar wat je verwacht.

Na de Serengeti bezochten wij de Ngoro-Ngoro krater. Adembenemend mooi! De locatie waar wij verbleven, even erbuiten, was eveneens super. In ons pakket zat ook een verblijf in een bijzonder hotel aan de voet van de Kilimanjaro. Dit hotel, Kibo genaamd, wordt voornamelijk bezocht door klimmers die de berg gaan bestijgen. Erg leuk om te zien en ook de omgeving is prachtig.

Om vervolgens de volgende dag naar Zanzibar te reizen, beloofde Summum dat ons vervoer veilig en adequaat zou zijn. Nou, adequaat was het zeker. Ik ben niet zo bang uitgevallen maar ditmaal dacht ik dat het mijn laatste busrit zou worden. De reisleider vond het heel gewoon dat de chauffeur met 80 per uur een meter achter een benzinetankwagen bleef hangen. De localo’s niet, ook die wezen naar hun hoofd. De chauffeur zag dat niet, die zat ondertussen te sms-en en zijn geld te tellen. De reisleider vond het allemaal wel meevallen. Hij had wel erger meegemaakt. Wat een waardeloze regeling van Summum. Uiteindelijk had hij gelijk, maar ik vroeg mij onderweg toch wel erg vaak af waarom er dan toch zoveel autowrakken langs de weg lagen……

Als ik kies voor een bepaald product, zoals deze reis van Summum, dan ga ik af op de informatie welke mij geboden word, vervolgens betaal ik daarvoor. Kies ik voor een meer ruraal gebeuren (deed ik in Uganda diverse malen) dan weet ik dat het “anders” kan zijn dan je verwacht. Maar, Summum beloofde het ene en gaf iets geheel anders. Niet de zes beloofde Safaridagen (uiteindelijk maar 3 van de 6) geen veilige busreis, niet de verwachtte locatie en geen eten zoals afgesproken.
Ik klaagde bij terugkomst en daar werd er amper op gereageerd. Toen ik met een geschillencommissie aankwam, wilde men mij €50,- als pleister geven. Dat sloeg ik uiteraard af en nam mij voor om op vele plekken op het web recensies als deze achter te laten.

Kan het ook anders?
Jazeker! Kijk eens naar Explore Tanzania ( http://www.exploretanzania.nl ). Je betaalt meer, maar dat is zeker de moeite waard. Geven zelfs veel meer dan dat zij beloven. De locaties en het eten is super en de gidsen zijn hun fooien meer dan waard. Ook dit jaar hebben wij onze tweede trip naar Tanzania door hen laten verzorgen. Voor de duidelijkheid, de enige verbintenis die ik met de dames van E-T heb, is geld geven voor hun voortreffelijke product: een onvergetelijke reis door Tanzania.

Philip Pieterse, Oegstgeest.