Heb zeker ervaring met Summum. Trok met een groepje in 2009 over de Serengeti en door de krater daar. Prachtig landschap en zeker heel veel wild gezien. De locaties waar wij verbleven waren erg mooi en goed verzorgd.
Maar, enkele dagen voor vertrek vernam ik dat de eerste accommodatie op de Serengeti al niet beschikbaar was. Jammer, nu werd er uitgeweken naar een locatie ver van de plek waar ik had verwacht te komen. Had daar ook mijn vogelboeken voor meegenomen.
In Arusha aangekomen, bleek onze accommodatie niet geregeld te zijn en hoorde ik voor de eerste maal dat wij een (1) tas per twee personen mee mochten nemen. Het geboden alternatief was wel redelijk, ware het niet dat wij in het halfduister onze tassen dienden over te pakken. Daar sta je dan te kiezen tussen vogelkijker en overige artikelen die vogelen voor mij mogelijk maakten. In het hotel waar wij aanvankelijk zouden verblijven, hing een bordje aan de muur waar in drie talen werd aangegeven dat de directie voor verdwenen spullen niet aansprakelijk was. Daar moest ik dus een deel van mijn dure fotospullen ongewild en onverwacht, achterlaten. Mijn vraag aan de reisleider of Summum de verantwoording zou nemen indien mijn spullen bij terugkomst verdwenen zouden zijn, werd beantwoord met:“er is hier nog nooit iets gestolen”. Nu wil ik niemand op voorhand verdenken van diefstal, maar als je niks hebt, is een kijker van 500,- een aantrekkelijke aanvulling op je maandsalaris.
De eerste safaridag verliep, voornamelijk vanwege het feit dat de eerste locatie verder weg dan gedacht lag, met 70 km per uur over de Serengeti. Foto’s maken was er dus niet bij. Als er al gestopt werd, moest de motor blijven draaien. Afzetten zou slecht voor de TDI (?) zijn. Probeer dan maar eens foto’s te maken! Het viel toen ook op dat de gidsen amper iets konden vertellen over de flora en fauna. Enerzijds spraken zij amper engels, anderzijds waren zij slecht geschoold als natuurwachters. Om de volgende dag op de gewenste plaatsen te kunnen komen om het wild te kunnen spotten, moesten we erg lang rijden. De dagen op de evenaar zijn kort dus verdeden wij in verhouding erg veel tijd aan op en neer rijden.
Zoals afgesproken werd de lunch door Summum verzorgd. Nu heb ik veel in Afrika vertoefd maar maakte nog nooit mee dat een lunch $ 15,- kostte. Het kartonnen doosje dat ik kreeg moest dus wel iets heel bijzonders bevatten! Inderdaad. Kerstkoekjes (in januari), in plastic verpakte cakejes, zuurtjes (2) en meer van dat soort snoepgoed. Nu ben ik wel wat gewent, maar als er daarnaast een flinke hoeveelheid zand en Serengeti-stof doorheen zit, vraag ik mij af waar in $ 15,- voor betaal. Daarnaast bestaat Serengeti-stof voor een zeer groot deel uit MEST!
Het Ikonokamp (in plaats van de Nudutu lodge) is echt mooi en ligt prachtig. Jammer dat de vooraf geregelde vegetarische maaltijden niet aanwezig waren. Kan gebeuren, maar een reisleider zou dan om wat meer groenten kunnen vragen. Nu werd het vlees eraf geschoven en een alternatief werd niet geboden. Wat het wild betreft, daar zag je genoeg van. Maar, als er ergens een luipaard werd gezien, scheurden alle wagens uit de buurt daarop af. Luid kakelend door de bakkies waarschuwden de Rangers elkaar en zo stond je dan later in een file de dieren te bekijken. Het is maar wat je verwacht.
Na de Serengeti bezochten wij de Ngoro-Ngoro krater. Adembenemend mooi! De locatie waar wij verbleven, even erbuiten, was eveneens super. In ons pakket zat ook een verblijf in een bijzonder hotel aan de voet van de Kilimanjaro. Dit hotel, Kibo genaamd, wordt voornamelijk bezocht door klimmers die de berg gaan bestijgen. Erg leuk om te zien en ook de omgeving is prachtig.
Om vervolgens de volgende dag naar Zanzibar te reizen, beloofde Summum dat ons vervoer veilig en adequaat zou zijn. Nou, adequaat was het zeker. Ik ben niet zo bang uitgevallen maar ditmaal dacht ik dat het mijn laatste busrit zou worden. De reisleider vond het heel gewoon dat de chauffeur met 80 per uur een meter achter een benzinetankwagen bleef hangen. De localo’s niet, ook die wezen naar hun hoofd. De chauffeur zag dat niet, die zat ondertussen te sms-en en zijn geld te tellen. De reisleider vond het allemaal wel meevallen. Hij had wel erger meegemaakt. Wat een waardeloze regeling van Summum. Uiteindelijk had hij gelijk, maar ik vroeg mij onderweg toch wel erg vaak af waarom er dan toch zoveel autowrakken langs de weg lagen……
Als ik kies voor een bepaald product, zoals deze reis van Summum, dan ga ik af op de informatie welke mij geboden word, vervolgens betaal ik daarvoor. Kies ik voor een meer ruraal gebeuren (deed ik in Uganda diverse malen) dan weet ik dat het “anders” kan zijn dan je verwacht. Maar, Summum beloofde het ene en gaf iets geheel anders. Niet de zes beloofde Safaridagen (uiteindelijk maar 3 van de 6) geen veilige busreis, niet de verwachtte locatie en geen eten zoals afgesproken.
Ik klaagde bij terugkomst en daar werd er amper op gereageerd. Toen ik met een geschillencommissie aankwam, wilde men mij €50,- als pleister geven. Dat sloeg ik uiteraard af en nam mij voor om op vele plekken op het web recensies als deze achter te laten.
Kan het ook anders?
Jazeker! Kijk eens naar Explore Tanzania ( http://www.exploretanzania.nl ). Je betaalt meer, maar dat is zeker de moeite waard. Geven zelfs veel meer dan dat zij beloven. De locaties en het eten is super en de gidsen zijn hun fooien meer dan waard. Ook dit jaar hebben wij onze tweede trip naar Tanzania door hen laten verzorgen. Voor de duidelijkheid, de enige verbintenis die ik met de dames van E-T heb, is geld geven voor hun voortreffelijke product: een onvergetelijke reis door Tanzania.
Philip Pieterse, Oegstgeest.